Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oliemængde i aircon anlæg

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Joand, 2 September 2009.

  1. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er ved at konverter mit aircon fra R12 til R134a
    Har kontaktet mercedes og gørløse for at få oplyst oliemængden i aircon anlægget
    de kan ikke oplyse hvor meget der skal være, er der en her der ved det.
    Har skiftet kompressor og der er påfyldt 180ml
    og skiftet tørfilter, hvor meget skal der hældes der i?
    Kondensatoren skal den afmonteres for at tømme olie af,
    kan I hjælpe med vejledning til ændring fra R12 til R134a
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Joand,

    Jeg har lige gjort det samme på min.

    Der er højest sandsynligt fyldt PAO 68-olie på din nye kompressor (Det står i den ende hvor omdrejningssensoren sidder)

    PAO-olie er kombitabel med andre klimaolier. Der bør KUN efterfyldes olie af PAO 68-typen!!
    PAO-olie eller er mildere ved dine O-ringe og klimaslanger.

    PAG-olie må ikke anvendes!

    Man SKAL også skifte tørfilter og pressostat til klima-tryk, da R134a-anlægget skal slå fra ved et andet tryk end R12.
    Jeg skiftede også pressostaten til køleventilatorne, da man ellers skal tømme systemet af, for at skifte den.
    Husk at få nye O-ringe, til de to rør der går ind i tørfilteret.

    Mit har kørt upåklageligt i 1½ måned nu.

    Har diskuteret denne konverterings-metode med flere klimafolk. Flere har ombygget anlægget som ovenfra beskrevet, uden nogen form for efterfølgende problemer. :)

    De 180 ml. olie der er i kompressoren, er den rigtige mængde. Du skal ikke fylde mere på.
     
  3. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har skiftet o ringe ved kompressoren, men har ikke set nogle ved tørfiltret,
    dvs der sider de 2 oringe på trykfølerne på filtret og jeg har skiftet begge følere for at der
    ikke skulle blive problemer senere og dermed en genopfyldning.
    Kan jeg bare samle det og dermed bruges der kun den olie der er leveret med i kompressoren :?:
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Der sidder også o-ringe på de to rør der går ind i filteret. Hvis du ikke har set dem, så er de nok blevet siddende i det gamle filter. :)

    Desuden skal du skrue de gamle R12 ventilkegler ud, og skrue R134a-konverteringsstudser ovenpå.
     

Del denne side