Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

oliekøler er kold !! 300 turbo

Emne i 'Dieselmotorer' startet af anirak, 10 Juli 2009.

  1. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    min oliekøler er enten koblet fra eller fyldt med snavs !? jeg har nylig købt bilen og normalt drypper der kun en dråbe olie nogen gange. men da jeg kørte med campingvogn! damn så lø der en sø under vognen og der blev jeg for alvor opmærksom på problemet! nu tør jeg ikke presse motoren før problemet er lavet.
    kan den snavse til af sig selv? jeg skal skifte olie snart den er også ret sort så men vil gerne have fod på problemet først
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det kunne godt tyde på din køler er stoppet til, men har du set efter knæk på slangerne? det kan være derfor den taber olien fordi trykket hen til køleren bliver så stort grundet tilstopningen at der dannes en utæthed på vejen derhen???

    Men det er generalt kendt at det slider mere på olien og konverteren samt belægnings materialet når du køre med læs/campingvogn og her er din køling altså også med til at holde hoved koldt på gearkassen så hvis den heller ikke har virket, så har det været en hård omgang for din gearkasse.

    Man siger generalt at hvis du køre meget med camping vogn osv. så bør du ikke køre mere end højst 30.000 Km på den samme olie før du skifter.
    Og de biler som ikke er født med køling på deres automatgearkasse (mener alle mercedeser er) men andre mærker, de kan få fordoblet deres levetid blot ved at montere en oliekøler da det er alfa omega at holde olien nede i temperatur for ikke at brænde belægnings materialet af på koblingen.

    Så hvis din olie er sort, så er det i den grad tid til at skifte olien da den er fyldt med affaldstoffer der i sidste ende kan resultere i at gearkassen ikke virker eller vil skifte som den skal hvis noget af skidtet sætter sig i de små osv.

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg snakkede om motorolie ! turbo motorer har standard oliekøler monteret bag v. kofanger i inderskærm . anyway jeg har nu slået det op og fundet at der sidder en termostat i oliefilteret som bestemmer om olien skal i oliekøleren eller ikke og det synes jeg lyder som den er i stykker, tror ikke rigtigt på den med slam i
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Uden at være 100%. Men mener at alle mercedes gearkasse køler sider inde i vandkøleren, hvilket også kan være oversag til hvis der er vand i gear olien og den skifter mærkeligt gear.

    Motorens olie køler er thermostat styret på alle mercedeser, og den åbner først hvis olie pasere 110 grader og der er meget meget sjældent det sker i det danske hverforhold.

    Olie til olie køleren pasere først olie filtere, så der skulle ikke være snavs i køleren, med mindre dit olie filter er trykket i stykker.

    Det kunne alt i alt godt tyde på et hul/stenslag i din olie køler... Det kan altså godt være svært at se den er utæt og olie løber ned af køleren hvis den er godt beskidt.

    Prøv at rens køleren helt ned med en højtryksrenser med varmt vand og lidt motorrens.. Tør den og overhæld kølren med bagemel, så er det rent nemt at se om den lægger olie.
     
  5. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har forresten siden kørt i 3 gear siden , når jeg har campingvogn på og dette har gjort at det er muligt at køre med campingvogn overhovedet indtil jeg får køleren til og virke.
    men det huer mig slet ikke at jeg kører med for varm olie
     
  6. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    olien løb forresten ud imellem gearkasse og motor og betyder selvfølgelig at bageste zimmerring ikke har det så godt men under normale kørselforhold løber der ikke olie ud
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah den havde jeg ikke lige regnet ud da det ikke fremgik hvilken olie køler der var tale om :roll:
    Men ja turbo dieslerne har da oliekøler på motoren :gr8:
    Men det er der jo så svaret så rigeligt på hehe bye
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Måske du bare har haft for meget gearolie på, og det overskydende er så blevet presset ud af overløbet under din køretur med CV ?
     
  9. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    olien kører urenset til og fra oliefilteret siger biblen så teoretisk kan det være slam. og den med at der ikke skulle blive åbnet for termostaten pga at det ikke er varmt nok i danmark ! det kommer da an på om motoren bliver presset og tro mig det er den blevet mange gange , men stadig er køleren kold
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg køre selv rundt i en V8 der er hård pumpet og biver en del varmere end en dizel. Stadigvæk køre olie køleren aldrig. Har thermostat på olie og kan se at den højest ligger på de 90 grader og det samme burde din også gøre selv om du køre den hårdt. Olie thermostaten stater ved de 110 grader, men kan dog se i min manual at på nogle dizel åbner de ved 100 grader.
    Så du burde stort set adrig opleve din olie køler træde i kraft.

    Men ang dit olie spil, er det så ikke bare at få vaskede motoren ned og få den op på en lift og se hvor olie kommer fra... prøv eventuelt at bruge helt almindeligt mel til at spore hvor udslippet er henne. Det er lidt svært for os her inde at vudere hvor det kan komme fra, der er jo rimelig mange muligheder :lol:

    Den med snavs/slakker i olie køleren er en mulighed, men så skal bilen også havde rundet de 20000000 kilometer!!
    Der sider også et filter på selv olie pumpen sm tager det værste og der efter pasere olien videre gennem olie filteret. Så jeg ville mene at den mulighed er udelukket.

    Men start med at rens din motor ned og find ud af hvor olie kommer fra, der efter så se hvor mange grader din olie bliver når du pumper bilen hårdt.. Så kan man tage den der fra.
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Nu synes jeg det var tid til lidt feedback fra en med samme motortype.

    Temperauten er selvføgelig afhængig af kørestil. Jeg kører hverken åndsvag eller morfar stil, med skal vi sige "medium hårdt". Til andre med en 300 turbo så går jeg 10km på en liter diesel.

    Stort set alle køreture over 20-30 min hvor jeg har været i motorrummet, der har olierør, slanger og oliekøler været varme, så varme at jeg ikke kunne holde på dem.

    Det er ikke til at sammenlige en benzin sugemotor med en diesel turbo motor. 603 turbomotoren har oliekøling af stempler hvilken naturligvis bidrager til en væsentligt varere olie. Jeg har undersøgt sagen i EPC, og så vidt jeg kan se har en w129 M119 6.0 AMG ikke denne oliekøling.

    Så er den store varmesynder oliekøling og oliesmøring af turboladeren. Jeg mener at have læst at retur olien fra turbo til bundkar når op på 200 grader i den korte periode inden opblanding i den koldere (driftvarme) motorolie nedd i bundkaret.
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg kunne self også bare læse overskriften og se at det var en turbo..... ups

    Men enig,de bidrager jo self en del mere varme... i så fald ville jeg stadig tjekke olie temperaturen og finde ud af ved hvilken temperatur din thermostat åbner også kan man jo se om det er synderen.

    M119 motoren har oliekølede stempler og min har samtidig tryk ladning og alligevel ligger olien på de 90-100 grader.

    Har også haft fingrende i en del 300D og har nu ikke oplevet olie køleren køre, men skal ikke kunne sige det på turbo modellen, det er ikke noget jeg har obseveret på denne model, da det var andre fejl der skulle laves.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blot for at tilføje lidt info,,,

    Selv M104 motoren (300E-24) er født med oliekølede stempler, hvor der sidder en dyse og skyder olie op under toppen af stemplet.

    Men klart det er en hot sag at have turbo på sin motor da olien fra motoren som regel også smørre turboen som i den grad bliver varm.

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hmmm jeg må indrømme at jeg føler mig lidt dum nu ! oliekøleren virker sku i dag hvor det er varmt og den har fået spade fra nakskov til fensmark!! men fedt at den virker. så er bare tilbage at skifte zimmerring bageste hovedleje ! øv. ved nu ikke om jeg synes det er slemt nok til at jeg gider.
    ja for der er vel ikke et overløbsrør fra motorolien hvis der er for meget i ?? som er placeret imellem motor og gearkasse?
    Da den dryppede vildt var vi lige kommet hjem fra marienlyst og havde ca kørt 90 hele vejen med hus bag. ingen sag for bilen synes jeg men der kom jo en hel sø ud fra motoren (gearolien er pæn rød og det var sku ikke det der kom ud tror jeg da)
     

Del denne side