Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

olieindikator

Emne i 'El-system' startet af Aron, 3 August 2013.

  1. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Min olieindikator begyndte at lyse gul hmm. Jeg tænkte hvad nu.
    Jeg tjekket olie tilstandene på motoren den er fin.
    Så valgt jeg og skifte olieindikatoren. den gule lampe irriterer mig. Jeg købt den hos Gørløse.
    Men det hjælp sku ikke desværre. Den lyser sku stadigvæk når jeg begynder at kører.

    Er der nogle der har været ud for det før?


    Mvh Aron
     
  2. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Jep... Det er set før :yes:

    Selv om der er olie halvt op på oliepinden så vil lampen meget gerne lyse.

    Jeg klare det ved at hælde en 1/2 til 1 liter olie på. Det plejer så at virke indtil næste olieskift (10.000 km)

    Og min er en lille 1,8'er

    Med venlig hilsen

    Claus...
     
    • Optimistic Optimistic x 1
  3. Aron

    Aron Member

    Joined:
    29 August 2012
    Indlæg:
    116
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201-2.5-16v
    Km:
    198
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det virker underligt... jeg må prøve og købe en original fra mercedes
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk på at din olie stands indikator lampe har et inteligent kredsløb i selve instrument huset som gør at den IKKE lyser før kontakten har været aktiveret i mindst 60 sek.

    Dertil så vil føleren KUN vise hvis der er for lidt olie når motoren er OVER 60 grader varm.
    Der sider nemlig en thermostat der kun lukker olie ind i føleren over denne temperatur hvor den så føler på om der er nok.

    dvs. lyser den konstant fra du starter bilen op, så har den en fejl og ikke for lidt olie på.

    Fejlen er som regel enten stikket til føleren ikke tager ordentlig fat i "pinden" eller også at lednings nettet til føleren er i stykker.

    Hvis lampen så lyser lige efter den er startet op kold, så kan fejlen også være dit instrumenthus hvor den inteligente kreds sider.

    Start med at tjekke ledning og stik for god forbindelse.
     
  5. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Dette emne har været oppe flere gange, men min og nogle af de andre gamle taxaer må altså være uintelligente for når min er midt imellem stregerne vil lampen lyse når jeg kører hurtigt i sving og rundkørsler fordi den ikke har skvulpeplader i bundkarret og olien løber over i højre side (set indefra) og sensoren aktiverer ved minimumstregen på oliepinden. I nogle af de andre tråde skriver du at olien skal være varm og sensoren skal aktiveres i længere tid, men det giver ingen mening at Mercedes vil risikere at man kører med høje omdrejninger i laaaaaaaaang tid med for lidt olie før lampen skal lyse (medmindre de vil sælge nye motorer). Min gør det uanset temperatur og jeg kører ikke rundt i rundkørsler i et minut før jeg kører ud af dem. :D Dette indlæg skal ikke ses som et angreb eller noget negativt, men der er et eller andet der ikke hænger sammen :? Er det nogle specielle modeller der har det kredsløb eller hvad? Nu har jeg haft BMW og deres instrumenthuse med checkkontrol og olieskift og serviceindikator og elektriskdrevet speedometer var avancerede til en bil fra 80erne. W124 og W201 med deres speedokabel og mange små stik istedet for 2 store er ikke særligt avanceret. Hvad siger JTC?
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du antaster min viden som værende uden mening og U-sammenhængene. rules
    Hvis ikke det er et angreb, så tillad mig at opfatte det som et sjovt oplæg til dabat :D

    Men jeg kunne jo også bare have bakket den op med noget faktuelt viden du kunne side og studere, ligesom jeg har brugt MANGE timer på og basere mine indlæg på, så here it goes dr. whatson :D


    Her kan du læse dig klog på hvordan selve olie stands indikatoren den virker på eks. W124 300E.
    Den har fandtes siden 85 helt fra start og der er ikke lavet om på den funktion ;)
    Om der var præmodeller som det du beskriver skal jeg ikke lægge hoved på blokken over.
    Men så er det sikkert kun funktionen med microprocessoren der er tilbygget.
    Her er dokumentationen:
    Du vil bla. blive oplyst om at den ikke bare er en alm. "flyder" der går on og off som eks. kølevands føleren er.
    Du vil også finde ud af at der står den består af flere funktioner som bla. at der kun måles og gives signal om olie standen ved motor temperature over 60 grader ;)
    Ikke mindst bliver du oplyst om at instrument panelet indeholder en microprocessor som sørger for at der skal gå 60 sek. før end din for lave oliestand bliver til en Tændt advarsels lampe ;)
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/18-3050.pdf
    Her har du samme forklaring over en M102 motor i en U luxuiøs 190er Du skal helt ned på side 26 8)
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/W201/w201CD1/PDF/30011.PDF
    Og her er den så for OM602/3 motoren = den nøgagtigt samme guide:
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/602_603/18-225.pdf

    Og her er så den store forkromet guide til hvordan du tester din oliestands føler og system.
    Det kan være du skal kaste dig over denne :whistle: :D
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Engine/103/18-3320.pdf

    Til information, så er denne oliestands føler den samme på ALLE modeller uanset model.
    Men du får mig ikke til at side og finde alle modellers reservedels numre frem på de enkelte motor modeller, det må de selv side og fifle med :nakkal:
    Men dette er nummeret på føleren A 124 542 00 17 8)

    Men du har ret, din og min erfaring er den samme, rigtig mange følere fejler og ikke mindst det kredsløb der skal forsinke udlæsningen så din tur i rundkørslen ikke giver dig et fejlagtig "blink i advarselslampen"
    Det er jo en mercedes, så det giver god mening at man har "tænkt" og tænkt meget over tingene.

    Hvis vi antager dit scenarie med at man pludselig køre med mange omdrejninger og derfor ikke ser olie standen blive for lav, så ville du jo se det på det tidspunkt hvor de mange omdrejninger på en tidligere tur gav dig "lav" oliestand.
    desuden skal den give dig en indikation længe før den bliver så lav at det vil resultere i så lidt olie at der ikke kom noget rundt i motoren.
    Så din teori holder ikke med at så ville mange motorer dø ;)
     

Del denne side