Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olieaftapning. Hvilken metode er bedst.

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Miss Mercy, 4 Februar 2008.

  1. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    olien fra motoren kan aftappes mig bekendt på to måder. Enten ved at lade det dryppe fra bundkaret eller ved at suge det op fra studsen, hvor oliepinden sider. Sidstnævnte findes typisk på nyere værksteder.

    Jeg har de sidste par gange fået oilen suget ud, men har tænkt over om al olie nu også kommer op, samt om det skidt/snask som jo vil samle sig i bundkaret nu også kommer helt med ud.

    Er der én af metoderne som er bedre eller er der ingen forskel i resultatet. Personligt kan jeg godt lide at se de sidste dråber dryppe ud fra bundkaret.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er utvivlsomt det bedste at tage bundproppen.
    Det gør jeg selv.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hov måske jeg lige burde nævne et par vigtig ting.

    Når man på dieslerne har skruet det lange rør op i midten af oliefilteret, så tag lige og blæs røret igennem med en luftpistol.
    Det er meget almindeligt at det lille hul i toppen er stoppet.

    Nederst på samme rør sidder to o-ringe, som bør skiftes i forbindelse med olieskift.
    De følger ikke med sammen med filteret, og skal bestilles sepperat.

    Jeg har ofte set o-ringe, der var så gamle, at de skulle knækkes af med en fatnings skruetrækker - De mindede mest af alt om bakkelit. :shock:
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    har snakke med en mekke fra Mercdes og de suger olie op netop for at få det hele op, årsag til de surger er at det lavste punkt i bundkaret er der hvor olie pinde sider, ( her ikke selv set efter ) og det andet er jo der ikke er så meget svinderi med spildolie på den måde, så om det løbe til sugerøret eller til bundproppe kan jo være et fedt,

    selv lade jeg den stå ½ og sætte værksteddonkrafte under højer side så alt kan komme ud,

    lide en lille hurtig fra mig smutte igen :D :D :D
     
  5. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    De gange jeg har købt oliefilter, har der fulgt o-ringe med, 3 stk - 2 til pinden og 1 til "låget"
    Har købt både original Mercedes og hos Gørløse.
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg tror nu mest på den med bundpropen.

    Jeg blæser også ofte røret i filteret igennem og hælder en kopfuld ny olie ned i filterhuset, for at få den slat ud der står i hulningerne i bunden af den.
    Hver 2. gang bruger jeg også noget rens til at hælde i olien før olieskift - kan ikke lige huske hvad det hedder, men har faktisk oplevet, at have næsten klar olie på pinden efter opstart. Det er ikke let på en gammel dieselmaskine :D
     
  7. originalW124

    originalW124 New Member

    Joined:
    7 December 2007
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    400000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad produktet hedder, hvis du vil væe så flink.
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
  10. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Ups ups - havde undret mig over hvad de der små o-ringe var til - :oops: men det ved jeg så nu....
    Er Biltema's semi- syntetiske 10-40w og 7.500 km mellem skiftene + nyt filter hver gang ok?
    Mvh
    Bjørn
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    JEG er ikke bange for biltemas olie, men det er der andre der er.
    Prøv evt. søgefunktionen - Der er en længere tråd om emnet.

    Jeg ville derimod være mere bekymret, hvis du også køber filteret i biltema.
    Der er langt færre lameller indeni, end på et originalt filter.

    Jeg plejer at køre 10.000 km mellem service.
     
  12. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det er et spændende emne det der med olien - syntes selv det var et rimeligt kompromis jeg var kommet frem til - det svarer til et olieskift hver 2. måned. Mht filtret fra Biltema, så gik jeg ud fra at det overholdt specifikationerne, men det er jo godtnok ikke mange basseører det koster, og man får jo sjældent mere end det man betaler for :roll:
    Forslag til alternativ?
    Når vi nu er ved emnet oliaftapning - hvordan får man en totalt "rundgnavet" og "fastfrossen" bundprop ud - når man nu :( ikke ejer et svejseriværk? Har haft fat med alt hvad der kunne findes af tænger, men det gjorde ingen forskel.
    Mvh
    Bjørn
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej bjørn

    en rørtang burdte kunne tage den med forstigighed
     
  14. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej Uffe,
    uha - har prøvet, men - no senor - den er fuldstændig udenfor pædagogisk rækkevidde!
    Den skal nok have lidt varme, men lige hvordan - i øvrigt synes jeg ikke du skal slette din profil - og dine indlæg, de virker da yderst fornuftige :)
    Mvh
    Bjørn
     
  15. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    En boltudtrækker fra harald nyborg gjorde engang tricket for mig. :)
     

Del denne side