Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olie i kølvand

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Falchen, 8 Juni 2007.

  1. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej er der nogle af jer der har pøvet at have motorolie i kølvandet,

    jeg tænkte er det topstykke eller bare en toppakning eller kan det komme ind ander steder.
    Den køre som den plejer ryger ikke men kan dog af og til mangle lidt vand. for et par månder siden så jeg olien en lille smule i expangtions beholderen
    men i da jeg så efter var der temmelig meget olie der. der er vel ikke anden mulig hed en hive toppen af eller . . . . og er det top eller pakning eller andet ??

    og hvor svært er det skal der bruges spe. værktøj
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er svært, og der skal bruges specialværktøj, blandt andet til at fiksere og indstille pumpen
    det kan både være toppakning og topstykke. arbejdet er det samme.
    når du alligevel har toppen af, bør du få det trykprøvet, planslebet og slebet ventilerne.
     
  3. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg døjer desværre med det samme. Min mekaniker mente at der var to muligheder:
    1. Topstykke / toppakning
    2. Via oliekølerneren (nogle af dem har vist kølevand?)

    Den sidste var ikke relevant da min oliekøler kun har to studser og den er iøvrigt blevet skiftet :(

    Så er der topstykket tilbage. Ved sidste service fik jeg skiftet kølerbæsken for at finde omfanget (den bruger ikke olie). Den havde ikke brugt ret meget olie sidst jeg chekkede - det er godt nok et par tanke siden. Men vi snakker maks et par dl på 7000 km.

    Er der andre muligheder end toppakningen? Er der andet olie der køles med kølevandet? Jeg syntes ikke der forsvinder nok olie....
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er nok den hårde vej. :-(
     
  5. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg fik lige kontrolleret olie her til morgen - efter 11.000 km står olien ca. 1/3 under max - dvs. 2/3 over min. Det kunne være værrere, men det er nok derfra olien kommer ....... :(
     
  6. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg har samme opfattelse mht. olie forbrug, min den bruger jo íkke olie. mon ikke man bare skulle prøve at efterspænde topstykket. det prøver jeg, samtidg med jeg tapper olien af "kølesystemet" :) for at se om det hjælper.
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det bliver ikke nemt at spænde topboltene efter, da det er strækbolte
     
  8. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Falchen..

    Betyder det at du vil låne min moment nøgle ?? :roll:
    ----
    --> kongebiler--

    Vilo det så hjælpe hvis man udskifter og opspænder topstykket på ny ?
    Og er der en bestemt fremgangs måde for tilspænding ? :?:
    ----

    124 træf, er bare et Must` :arrow:
     
  9. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kongebiler

    Jeg viste ikke det var strækboldte kunde det tænke sig de har givet sig nu har de jo snart sidet der i 20 år ;-) hvis du ved noget om motoren ? jeg tænker her :

    i topp pakningen der er på nogle modeller ( jeg ved ikke om merser har )en O ring i toppakningen der hvor olietrykket går op til toppen . . . måske er sådan en revnet.

    har du prøvet at hive toppen af ? kan man "stripse" forkæden fast til knasthjulet og hive toppen af uden at noget slipper instillingen her tænker jeg på pumpe m.m.

    Hosmir.
    Tja hvem hved om det bliver det der skal til. vi må seee . . ..
     
  10. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Når man først en gang har spændt sådan et sæt topbolte ned så gver de sig ikke. Proceduren minder og at spænde bolten til det knager, nøglen bukker og du er sikker på at du smadrer motoren.
    Og så lige 90 grader mere.......

    Nu ved jeg ikke lige hvor "syddanmark" er, men jeg har værktøjet der skal til for at låse pumpen og indstille den derefter
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg ville umiddelbart overlade det til en fagmand, det bliver i hvert fald en lang beskrivelse at lave herinde
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Og skifte toppen ? Hvis det er det du mener så ja, det er ikke det første man skal kaste sig ud i at skrue på selv. Idag ville jeg uden problemer selv skifte topstykke, men da toppen gik på en ene 300 turbo for tre år siden fik jeg et værksted til at skifte det.
    Og efter at have set hvad der kræves for at skifte toppen, var det helt klart det rigtige at at gøre, selv om jeg dengang var en rimelig habil mekaniker. Også når man ser på hvad en top koster.
     
  13. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej nu er det 3 år siden jeg så olie i kølvandet første gang, og den har kørt siden . . lige indtil i går

    Motoren var i gang i ca 1 min og vi kørte langsomt plusselig raslet motoren ( som om tanhjul kammer over ) og den ville ikke mere.
    Der er en lille revne i ventildekslet der hvor kæden køre og kæden er slap . . . er det bare kedestrammern der er stådet af mon . .

    Jeg har en anden top liggende, men er der nogle herinde der hved hvor jeg ser mærker på hvor det forskellige skal stå når jeg samler den igen.

    En glad MB ejer :)
     
  14. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvilken motortype snakker vi om????
     
  15. Falchen

    Falchen New Member

    Joined:
    5 November 2006
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nord Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    450000
    Årgang:
    1983
    Bil nr. 2:
    citroen C15
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej det er en 4 cylender bilen er fra 87

    Nu har jeg skilt den ad , der er granulat over alt af kæde "sko/ styr" der føre kæden

    Så det er en for stor omgang , der kommer en anden 200 d i den, hvis jeg kan finde en til den rigtige pris.

    Tak for hjælpen :)
     

Del denne side