Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

nye indsprøjtnings dyser + koldstarts dyse

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af heiber, 15 September 2013.

  1. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej overvejer at mont. nye indsprøjtnings dyser og efter at ha' læst en masse gl. inlæg
    er den overvejelse ikke bleven mindre, da det lyder som om man for en næsten " ny "
    motor/ motor gang. Årsagen er den er svær at starte om morgen og stopper jeg efter
    et par kilometer SKAL den ha' lidt gas for at starte. Er det noget man selv kan gøre og
    der noget man skal være opmærksom på. Læste om en der havde skifte 6 stk. på
    en halv time kan det virkelig passe.
    Overvejer også at skifte min koldstarts dyse/ ventil( går ud fra det er det samme)
    for når jeg starter den fra kold, ryger den op 1000 omd. men efter 1-2 sek falder den
    til ca. 600 omd. det betydet selvf. at den kører rigtig skidt når den er kold.
    Går ud fra den er til at skifte selv.
    Har en regning fra den tidlige ejer hvor der er blevet skifte en " VENTIL" som hedder
    MA001 140 62 60 til 165 kr nogen ide om hvad det er.
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    nye dysser er altid godt på de ældre motorer , m102 som din, m103 og m104, de køre bare bedre, der er dog ingen garanti for at de løser din fejl, men du vil 100% sikkert få en bedre motorgang
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Kan vaaaaarmt anbefale at skifte dem, Jeg er også en af dem med super go erfaring med skift af dyser.
    også en god "lille" gør-det-selv opgave

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  4. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, det komemr an på hvor dårlig start du oplever du har, som har noget at gøre med dyserne, det er jo ikke sikkert det er dem, men det er en klart overset sliddel på disse motorer med mekanisk indsprøjtning 8) så jow man oplever en klart forbedring, men ok træerne vokser heller ikke ind i himlen som man siger :D

    Svær at starte om morgnen og specielt efter kort tids stilstand (30 min. - 1-2 timer) det er som regel altid en utæthed i brændstof tilførslen og jow, dyserne har det med at blive svage og lette på trykket ved stilstand, men der er mange andre syndre også på vejen fra tanken til indsugningen. ;)

    Du kan jo starte med at teste dine dyser på den mere primitive men meget afslørende måde.
    Du starter motoren til den går jævnt i tomgang, højest 1-2 min. burde det tage. 8)
    Så slukker du motoren og lader motoren stå slukket i 1 time, så løsner du dyse rørene ude ved dyserne 1 af gangen.
    Nu skal de hvis de er tætte, sige et lille pift og brændstof sprøjte lidt ud, (du skal kunne høre der er tryk på)
    Hvis de lyder nogen lunde ens, så er dine dyser sådan set ok og du kan gøre det samme med brændstof tilførslen ind til mængdefordeleren, så vil du kunne se om du har en utæthed i slangerne omkring pumpen eller rørene op til mængdefordeleren, det er set før at rørene er utøtte under bilen så den mister trykket svagt over 1 times tid uden det giver anledning til en egentlig sivende utæthed andede end når der er tryk på 8)

    SKift af dyser er ralativt nemt, dvs. hvis dine dyserør ikke er irret fast og du blot kan løsne dem, så er det bare 30 min.
    Men der er et af rørene der er svært fremkommeligt fordi det sider lige ved siden af mængdefordeleren, det nemmeste er at afmontere hele KE anlæget, så har du meget nemmere ved at komme til og det tager ikke så lang tid.
    1 time så har du god tid 8)
    Men husk nu at få købt dyserør med dyserørs pakning samt dyse O-ringe med så du også får udelukket falsk luft fra omkring dine dyser ud ;)

    Det er motorstyringen som sørger for at hæve omdrejningerne ved koldstart, efterfølgende tager koldstarts systemet over.
    Så det er normalt den lige hopper op i omdrejninger for så at falde ned til de normale omdrejnigner bagefter igen.
    Men er den kold, skal den selvfølgelig blive oppe i omdrejninger.
    Så det du skal kikke på er hele det system fra start til slut.
    Dvs. motor styrings temperatur føleren der fortæller bilen hvor varm den er.
    selve motorstyringens tilledninger og stik (jeg tror ikke det er selve motorstyringen)
    dit OVP relæ som direkte fødder motorstyringen som styre koldstart systemet, det er meget ofte det som er årsagen til dårlig tomgang og koldstart også.
    Sidst men ikke mindst både din koldstarts "ventil" som styre luft tilførslen og også koldstarts dysen som skyder ekstra brændstof ind ved kold motor. (det er en elektrisk dyse med stik på, men de fejler som regel ikke)
    Til sidst skal du tjekke alle dine luftslanger omkring din luftventil som skal være 100% tætte for at den kan regulere rigtigt. det ses rigtig tit de er blevet så hårde med tiden at de ikke slutter tæt med kold motor, men så snart den er varm og slangerne er blevet bløde, så slutter de tæt. skift dem og tjek spændebåndene om nødvendigt.

    Så er du godt på vej til at få bugt med dårlig koldstart og tomgangs regulering 8)

    Ventilen som har været skiftet er ikke den som du nu selv er inde på.
    Men den styre tomgangen, så det er kun godt den er blevet skiftet, se herunder
     

    Attached Files:

    • M102.JPG
      M102.JPG
      File size:
      81.8 KB
      Visninger:
      1,058
  6. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus tak for det MEGET fine svar/ forslag, har desværre næsten 14
    dage med kedelig arbejdes tider, så måske jeg bare skal køre den på
    værksted, de skal jo også leve :drunk:
    Kan se på de regninger jeg har fra tidlige ejer at han umildbart har haft
    samme problem som mig, dog uden at få det løst, b.la nye o-ringe
    på dyserne hvorfor man så ikke har skifte dyserne forstår jeg ikke :|
    Ok det vil sige koldstartsventil/ dyse er ikke det samme, tak for det.
    Måske jeg skulle prøve med et nyt ovp relæ,for at starte et sted, det kan vil ikke
    koste en bonde gård, øhhh hvor er det lige det sider.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Bag batteriet, sider sikkert et plastik dækken, der sider 1 eller 2 sikringer i toppen af relæet.
    Husk at købe det org.
     
  8. Gulløv

    Gulløv Member

    Joined:
    27 Januar 2007
    Indlæg:
    151
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W107 500 SL
    Km:
    40000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2:
    VW Polo 1,2 110 hk
    Bil nr. 2 Km:
    10000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2015
    kan anbefales at skifte dem, skiftes 8 stk.
    Tomgang helt ren.
    Hilsen
    Finn G.
     
  9. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld med forstår ikke helt det med de 8 stk????? :|
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Gulløv har også 8 tændrør i sin :D
     
  11. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Gik ud for at tjek. mit ovp relæ, kunne jeg se at det ikke sad i sin holder
    og at der stod made in Hungary på relæet så tænkte jeg hvad er det for en idiot
    der har mont. det uorg. lort, så jeg kørte til MB kolding for at købe et org. relæ
    = 500 kr he he der stod sku det samme made in Hungary :p
    Desværre hjælp det ikke på min tomgang, nu skal det jo lige siges det er jo ikke
    fordi den stå og hopper mellem 600 til 800 omd. den kører bare lidt ujævn i
    tomgang. Det næste må være at kikke på koldstarts dyse, da omd. ved kold
    motor kun ligger på ca 650 omd.
    Har i gl. indlæg læst at nogle af jer med ok resultat har prøvet Lindemann
    fuel system cleaner, så jeg har købt et par flasker, det kan vel ikke ødelægge
    noget. 8)
    Tog luftfilter kassen for at lede efter utætte slanger men kunne ikke se/ høre
    noget. Ville også prøve at løsne mine dyser (som Brabus forslog) men det
    følgetes ikke som en god ide', før man har nogle nye, hvis i forstår sådan'
    en lille en. :gasp:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du kan også bare løsne røret oppe ved mængdefordeleren ;)
     
  13. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok det tænkte jeg ikke lige på. :llo
     

Del denne side