Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ny motor ?!

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Hergaard, 22 November 2015.

  1. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej stjerneksperter.

    Min gode gamle 300e-24 har ret dårlig kompression på de første 3 cyl. 7-7-8 bar. De sidste 3 er lidt højere. 8-9-9 bar.

    Symptomerne er at den ligesom er død i de lave omdrejninger, men kommer til live i de højere. Samtidig skifter den hurtigt ned i gear, når man giver den gas.

    Jeg overvejer kraftigt at sætte en brugt motor i den. "Bilglad" vil hjælpe med at sætte den i, og Nick fra Gørløse har en på lager.
    Det skal nævnes at min nuværende motor kun har kørt 250.000 km.

    Hvad syntes I ? Er det overilet ?

    Hvad skal man checke ved den "nye" motor inden man sætter den i ?

    Håber på et par gode råd.

    Med venlig hilsen Thomas Hergaard.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Inden du begynder på motorskift. Så få toppen afmonteret og se hvordan ventilsæder ser ud.
    250K er meget tidelig for slidte stempelringe, men et slidt topstykke er mere normalt.

    Så hvis det var tilfælde, ville jeg anbefale at få renoveret topstykket... så ville din motor også få den oprindelige ydelse tilbage igen + så ved du også at topstykke, toppakning, forkammerpakning, knast pakning o.s.v. er nyt og i ordent.

    De fleste brugte m104 motor, har langt fra den oprindelige ydelse, forsaget af et dårligt topstykke

    I sidste ende ville prisen nok blive det samme. forskellen er bare en brugt motor du ikke ved hvornår der skal laves noget på igen, kontra en næsten ny renoveret motor 8)
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg synes svaret her er meget indlysende:

    Dårlig kompression på alle cylinder = ikke billig renovation af motoren, en sund m104 skal jvf. Producenten have min 13.5-15,5 bar i kompression og der er jo pænt lang vej hertil i dette tilfælde, og man vil ikke kunne garantere at kompressionen kommer op på det ønskede niveau uden at regningen måske løber voldsomt op, derfor er det i mine øjne mere fornuftigt med ombytter motor hvor man ved kompressionen er oppe på et acceptabelt niveau fra start af..

    Men det er jo bare min holding..
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen det er jo også det jeg skriver :?

    Hvis ventilerne ikke holder tæt, så mister motoren kompression.
    Og som jeg skriver, så er det oftes der hvor problemet ligger.

    Det skader i hvert fald ikke at få toppen af og lige se hvordan den ser ud, inden man begynder at skifte motoren.

    Hvis det viser sig at toppen er fin man der er revet i cylinder vægen, så tyder det på knækket stempelringe og så er det selvfølgelig nemmere og billgere med en anden motor.

    Men den optimale løsning er vel en ny renoveret top, med friske bolte, toppakning, pakninger O.s.v.
    Så har man en motor som yder og køre som en fabriksny + at man skal ikke bekymre sig om toppakningen den næste lange tid.. Den chance tager man jo med en brugt motor. Den kan yde dårlig fordi at toppen er dårlig eller du kan ricikere at toppakningen står af efter 30 dage på vejen.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Siden den også køre med for lav kompression på de fleste cylindre, kunne tyde på at motoren har været stillet forkert eller haft en defekt lambda sonde, så den har kørt for magert og derved brænd ventilsæderne.

    Det er jo sjældent at en motor med 250.000km på sig, skulle havde defekte stempelringe på alle 6 cylindre.

    Så skal det da kun lige være hvis den har kørt uden olie eller har stået stille i 10 år og startet op uden forsmøring.
     
  6. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak bilglad og Jtc. Jeg overvejer lige jeres gode råd.
    Dejligt med forskellige muligheder.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

Del denne side