Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ny bruger søger hjælp!

Emne i 'Dieselmotorer' startet af babybenz, 8 Juli 2010.

  1. babybenz

    babybenz New Member

    Joined:
    8 Juli 2010
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5 TD AUT.
    Km:
    495000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Søger lidt hjælp.

    Jeg er den lykkelige ejer af en W201128 (1991) med KM 360.000 på klokken.
    Købte bilen i Tyskland (2004 - KM 95.000).

    Men som med alle gamle biler skal sliddele skiftes.

    Her kan jeg bla. nævne:
    Nye løftere, turbo, toppakning, vandpumpe og diverse ophæng. Delene er blevet skiftet løbende over de sidste seks år.
    Alle service er overholdt (olie- motor og gear).

    Nu kommer mit spørgsmål til brugerne af dette forum:

    Den sidste uges tid har min MB fået en jævn hylende / vislende lyd fra motorrummet.
    Lyden er mest hørbar under acceleration, men kan anes ved kørsel.
    Jeg har tænkt på om det kan være gearet, men automatgearet skifter blødt og med let overgang.

    Er der nogen der har et bud på hvad det kan være?

    Vandpumpe, generator, vaccumpumpe eller.....det der er være?

    På forhånd tak!
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Måske det bare er det lille remhjul ?
    Det kan også let være vippetøjet til din remdæmper der er slidt op ?
    Begge dele kan pibe/skrige.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Med de symptomer og de km,- kunne jeg godt finde på at mistænke dit remstrammerarm/hjul + ventilatorrem + remdæmper.
    Min erfaring + hvad jeg har fået at vide,- så holder dette ca. 300.000 km +/- og på min gav det i sin tid sig udslag i en hylende/støjende rem.

    Hvis du kan mærke bare den mindste smule slør i remstrammerhjulet,- så er den go nok,- vil jeg mene. :)
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    He he... det ser ud til at vi er enige Bjarne - Så må der da vist være noget om det ;)

    Jeg ville iøvrigt skifte det hele som et sæt.
    Altså rem vipper og dæmper.

    Nuvel... det er nok lidt pebret, men det er næsten ens ulejlighed at skifte det hele.
    Og det plejer at være slidt op omtrent samtidig.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis der er kvaler med remmen, plejer det at havde en skrigende lyd og somregl på kold motor og under aclerationer.
    Hvis det er en høj snorren, nærmest en kompressor lyd. Så kunne det være et leje et sted, eventuelt generatoren.
     
  6. babybenz

    babybenz New Member

    Joined:
    8 Juli 2010
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5 TD AUT.
    Km:
    495000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    TAK til alle der har svaret på mit spørgsmål.

    Uden at vide det, tror jeg at DJAABO har det rigtige svar, lyden minder meget om en kompressor. Men hvilket leje kan det være, hvis det ikke er generatoren?
    Skal lige nævne at begge forhjulslejer og remmen er skiftet.
     
  7. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg var ude for her i vinter at der opstod en meget skummel lyd,- netop som et leje var død et sted,- men jeg kunne bare ikke lokalisere hvor lyden kom fra,- faktisk nåede jeg til den konklusion at det var vacuum pumpen, da det var der jeg syntes at høre lyden tydeligst,- jeg kørte lidt,- og indimellem kom der en hjerteskærende skrigelyd,- så jeg tænkte at nu var tid til en ny hest..... men ind på en tank og kikke i maskinrummet,- stadig ikke noget fornuftigt,- rumlen,- motoren kørte perfekt!!!???,- Men så pludseligt begyndte det (gudskelov) at ryge et eller andet sted,- kunne stadig ikke se hvor det kom fra mens motoren kørte,- men med stoppet motor, var det helt tydeligt fra generatoren,- den var faktisk svejset sammen på det tidspunkt ,- for motoren kunne ikke drives rundt bagefter,- øv. - men en ny generator,- og alt spandt som en mis igen.
     
  8. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Øhhh.....Du har ikke haft hjulene af, vel ???????

    Ankerplade der muligvis er bukket en smule så den rammer indersiden af fælgen.


    Vildskud, jeg ved det men.......
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    En simpel fejlsøgning er at sprøjte lidt remspray på remmen...
    Hvis det får lyden til at forsvinde, så behøver du ikke kigge så meget længere omkring! :)
    NB! Det er IKKE en holdbar løsning, men det er en nem måde at finde ud af om det ER remmen der larmer!

    P.S.: Med 360K på bagen kan det jo også være den bare ikke er kørt til endnu! :)
     
  10. babybenz

    babybenz New Member

    Joined:
    8 Juli 2010
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5 TD AUT.
    Km:
    495000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Alt er klaret, det var remstrammerhjulet den var gal med.
    Endnu en gang tak til alle for hjælpen.

    Men nu er der opstået et nyt og mindre problem.
    Hvordan skifter man pærerne i instrumentbrættet?
    Olie-, radiator- og forvarmerpæren er blevet lidt svage i betrækket.
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej

    Jamen det kan føles som lidt af et mareridt at få speedometeret ud men det skal man hvis man skal ind til pærerne.
    Har lige været igang med den helt store operation i weekenden, skiftede instrumentBordet ud og skulle have alt ud.
    Man kan købe special værktøj hos mercedes og gørløse men man kan altså også lave dem selv. De skal kiles ind og gribe fat lige omkring kl 3 og kl 9, næsten i toppen af kassen på speedometeret....
    Men det er også godt at presse med en hånd inde bag speedometeret OG så er det vigtigt at koble speeder kablet fra inden du starter, kan nemlig knække. De andre stik og kabler kan kobles fra når det kommer ud, man behøver heller ikke tage rattet af men selvfølgeligt nemmere at komme til...
    OG husk ikke at prøve at opgradere pærerne, der kan ikke komme stærkere pærer i desværre, de smelter bare plastikken....Det er 12v 3watt.

    med venlig hilsen
    som så mange opgaver med bilen så er det faktisk ikke så svært når man først har gjort det en gang :) Håber godt nok aldrig Jeg skal derind igen

    _BO_
     
  12. babybenz

    babybenz New Member

    Joined:
    8 Juli 2010
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5 TD AUT.
    Km:
    495000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak Bo
    For din udførlige beskrivelse.
    Det lader til, at det ikke er noget for en amatør at begive sig ud i.
     
  13. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det er altså ikke så galt igen... Kig forbi Hvalsø en aften, så klarer vi det! :)
     
  14. babybenz

    babybenz New Member

    Joined:
    8 Juli 2010
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2.5 TD AUT.
    Km:
    495000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak for dit generøse tilbud. Hvor i Hvalsø bor du og hvornår har du tid?
    Skal jeg bare købe pærene hos MB?
    VH.
    -Carsten-
     
  15. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Sender dig lige en PB!
     
  16. jundk

    jundk New Member

    Joined:
    14 September 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W204 C200 CDI Avantg
    Km:
    147000
    Årgang:
    2008
    Bil nr. 2:
    w201 190D 2.0 /Skrot
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej

    Jeg er også ny her. :)

    Har lidt det samme problem.

    Mit leje i remstrammer hjulet brændte af, i den forbindelse skiftede jeg remstrammer hjul og multi-rem,
    efter jeg først troede at kileremspray kunne løse det, men det gjorte det ikke. :-|

    Men nu er den begyndt at larme igen og jeg har kun kørt 9.000 km med det,
    jeg har læst andre steder at sådan noget kan holde op til 60.000 km
    Multi-rem og remstrammer er ikke discount vare, så kan det være andet som kan være årsag til at remmen igen larmer.

    mvh jundk
    w201 190D 2.0
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen skiftede du kund remstrammer hjulet eller selve remstrammeren?
    Fordi hvis din remstrammer er sløv, så er der ikke noget at sige til remmen skriger lidt.
     
  18. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Djaabo har ret; jeg har lige været igennem samme cirkus; hylende rem, så jeg skiftede rem + hjul.
    Lyden forsvandt, men kom igen efter et stykke tid (lige så snart remmen ikke længere var spritny vel sagtens!).
    SKiftede selve remstrammeren, og siden da har der ikke været en lyd.
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvordan larmer det ?

    En defekt remdæmper giver ofte en markant snerren - især hvis man lige giver gas, og slipper hurtigt igen.
    Snerrelyden fremkommer når gassen slippes.
    Hvis man ved præcis hvad man skal lytte efter, høres det dog også tydeligt i tomgang.

    Når rem og dæmper er afmonteret kontrolleres vippetøjet for slør.
    Et opslidt vippetøj kan godt skrige som et defekt remhjul/leje.

    NB. Mange af jer kører med garanti rundt med en defekt dæmper, uden at vide det.
    Se at få det kontrolleret.
    det kan i yderste konsekvens blive MEGET dyrt når hele fordækslet bliver metaltræt, og befæstigelsen til servopumpen knækker af.
    Jeg har nævnt det et par gange før... det er en af mine kæpheste
     
  20. jundk

    jundk New Member

    Joined:
    14 September 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W204 C200 CDI Avantg
    Km:
    147000
    Årgang:
    2008
    Bil nr. 2:
    w201 190D 2.0 /Skrot
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej

    Tak for jeres tilbagemeldinger.

    Ja, jeg skiftede kun hjulet og remmen, selve strammeren er den samme.

    Jeg vil ikke sige den skriger, men mere snakker og det ændres i forhold til motorens hastighed,
    dog forsvinder det, når mortorens omdregninger er høje.
    servoen snakker også ved fuld styr udslag, altså en art af skurende lyd i tomgang.

    Jeg syntes at det lyder mærkeligt at den larmer i tomgang og moderat hastighed
    og så holder op ved højere omdrejninger ved kørsel.

    Men jeg var ikke helt galt på holdbarheden, hvis hjul, strammer og rem er ny, så skulle den tilbagelægge 60KKm uden piven.

    De andre drivhjul, kan de tage skade, altså motor servo, generator, pumpe eller ventilator, så de er årsag til snakkende lyd.

    mvh jundk
    w201 190D 2.0
     

Del denne side