Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Nivomatic.... Problemer????

Emne i 'Niveauregulering' startet af morten, 17 Marts 2007.

  1. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej kære ligesindede.

    Når man laver den klassiske støddæmper test (et hårdt tryk på bagenden)
    så bouncer min MB 124 st. car op og ned flere gange, jeg troede straks at støddæmperne var færdige (hulk 2500,- + moms) men har så læst at de hydrauliske stødd. kun er aktive når der er meget læs på og at bilen kun understøttes af fjedrene i "ulæsset" tilstand..... er der nogle der kan bekræfte dette???? som også har nivomatic.

    På forhånd tak!

    /Morten
     
  2. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Var motoren startet da du lavede testen?
     
  3. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har prøvet både startet og stoppet.... har lige ledes prøvet at smide 150 KG bagi for at se om det ændrede noget. (det gjorde det ikke)
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Morten.

    Jeg ved ikke så meget om niveau støddæmperne, men jeg er helt sikker på at de skal virke både med og uden læs på bilen.
    Du vil ikke kunne køre med en bil som kun har fjedrene at hvile på, den ville vugge/sejle så du ikke kunne styre den. Forskellen på dine og de almindelige dæmpere er bare at du kan læsse bilen tungt uden at den går i knæ.
     
  5. morten

    morten New Member

    Joined:
    19 Oktober 2006
    Indlæg:
    61
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var også min teori, men hvis du læser om dem i Haynes 124 manualen så skriver de at den kun hviler på fjedrene...... nu er jeg forvirret :roll:
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Morten.

    Det er rigtigt som du skriver der står i Haynes bogen: når bilen ikke er lastet, så hviler den på fjedrene. Men at den hviler på fjedrene, betyder at den ikke er løftet af støddæmperne i ulæsset tilstand, ikke at støddæmperne ikke har nogen funktion i den stilling.
    På min bil med almindelige dæmpere, har de kun en funktion, nemlig at dæmpe. På din har de to funktioner, hovedfunktionen er at dæmpe, og herefter at løfte bagenden af vognen hvis det er nødvendigt ved tung last / kørsel med campingvogn. De skal virke som dæmpere i alle stillinger.
     
  7. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu har jeg haft min MB i ca 1½ md. og i sidste uge da jeg skiftede hjul opdagede jeg at der var et rør fra støddæmperen på baghjulene :? . Men det må jo være det niveaumatic, ???. Efterfølgende har jeg så lagt mærke til at bagenden løfter sig 3-4 cm, når jeg starter :shock: . Men den er overhovedet ikke gyngende/slasket i bagenden, hverken startet/stoppet eller belastet/ublastet. Men så er den beholder til hyd olie i motorrummet måske til niveaumatic ?
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Morten.

    Du skriver højere oppe at du har lagt 150 kilo i uden der skete noget.??

    Har du prøvet at lægge dem i med standset motor, og så set efter om den hæver sig når du starter. ??? Det burde den gøre. Hvis den ikke gør det, så tyder det på at der ikke kommer tryk i systemet. Har du set efter om der er olie på.??

    Hej Thomas.

    Rigtigt gættet med rørene på dæmperne og beholder i motorrum.
    Beholderen er til niveauregulering og ASD hvis du også har det, og sidder forrest i venstre side.
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hej med jer.
    Hydrauliske støddæmpere bagi en standard på alle T- modeller (stc.) og kunne købes som ekstra udstyr til de andre.
    Funktion: når bilen er tom hviler den kun på fjedrene, når man så læsser vægt i bagagerummet, vil støddæmperne hæve bagenden til udgangspunktet igen, dette forudsætter at motoren startes.
    hvis støddæmperne hæver bagenden når bilen startes og ellers er tom, er der noget der er fejljusteret. der sidder en lille arm mellem bagakslen og en lille hydraulik ventil med 4 rør på, der kan justeres.
     
  10. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej allesammen.
    Nu har jeg et spørgsmål jeg er ved og montere de seler til extra sæde er lige blevet færdig i højre og skal til i venstre men hov der sider en klump i vejen hvor der står hæve sænke og den sidder i vejen for og komme op med selen håber så ikke der sker noget ved og løsne den :oops:
    Men hvad er den til???
     
  11. Michael Nissen-Petersen

    Michael Nissen-Petersen New Member

    Joined:
    21 Maj 2007
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Haslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Nivomatic.. selvjusterende støddæmper ..

    hej jeg har en Sedan hvor der er selnivelerende støddæmper jeg har haft problemet med at vognen gynger i den ene side. I dette tilfælde var den den "runde stål kugle" hvor membranen er gået et slags "ekspansionsbeholder" så var alt gost igen.


    Men Efter jeg for ca. 3-4 år siden skiften de dyre stød dæmper ud dog med nogle uorgianler , er den nu begyndt at knirke igen samme symtom som sidst i den ene siden , så det er lidt surt at skal til at skifte dem igen
    er der nogen anden løsning / mulighed ?????`
    hej michael
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg mener der sidder et kugleled i bunden af støddæmperen, det kan være det der knirker.
    jeg mener også det kan købes løst (originalt)
     

Del denne side