Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Niveauregulering og sænkning

Emne i 'Niveauregulering' startet af Andref, 6 Oktober 2009.

  1. Andref

    Andref New Member

    Joined:
    1 Oktober 2009
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    300
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Mercedes 190E 2,6
    Bil nr. 2 Km:
    160
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke aner hvad niveaureguleringen er og hvordan den virker. Måler den støddæmpernes position, akseltrykket eller hvordan fungerer det?

    Jeg spørger primært fordi jeg vil sænke min 300 stationcar... Der er slet ikke nok kebab over den som den svæver nu. Vil lavere fjedre lave rod i det niveau skrammel?
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I grove træk sørger det for at bilen står i niveau i forhold til last...
    Jeg mener der skal justeres ved armen der styre ved sænkning,men er dog ej sikker
    [​IMG]




    [​IMG]






    Akseltryk bevæger en stang som har forbindelse til en regulator...
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan sagtens sænke den med lavere fjerede eller med at rykke gumme toppen over fjederen, men man skal justere niovau regulereingen med og det skal gøres fra en grav når bilen står på jorden.

    På stabilisator armen sider der en arm der er fast monteret med en U bøjlde. Den arm går over til niovau reguleringens ventielen.

    U bøjlen løsner man lidt og drejer hele armen opad, så sænker man systeme, men det er meget lidt den skal drejes kan jeg sige.

    Sig til hvis det er noget jeg skal lave, da jeg har en grav til dette formål.
     
  4. mikki

    mikki New Member

    Joined:
    28 September 2009
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    283000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Chevy C1500
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej A
    Jeg har lige købt en 300TD, årg. 1991. Niveaureg. 100% pillet fra, 4 x nye fjedre er lige netop nu monteret. Gummimændene bagi er Nr.1'ere og std. fjedre, kører på 265/30-19'' og der var ikke plads ved bump i vejen. Det er min erfaring både som mekaniker og tidl. synsmand at fjedre på MB'ere altid knækker i forhold til mange andre bilmærker og ganske rigtigt mine bagfjedre var også knækket og det var de RØDE Sænkningsfjedre som de fleste bruger. Mit råd er bare, LAD VÆRE MED AT SÆNKE den og hold den org. Just my cent. :cool:

    Mikki
     
  5. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Mikki. Du mener at man forringer undervognen ved at sænke bilen?

    Jeg er enig hvis hvis snakker om, bare at smide andre fjedrer på med std dæmpere, eller skære i fjedrerne, men hvis man laver tingene ordentligt, så burde man vel bare opleve en forbedring af køreegenskaberne?
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Når man snakker om at forringe en undervogn skal man nok pointere hvad der er en forringelse efter ens egne behov.

    Nu er det jo sådan at vi jo er dejlig forskællige og nogle tænker på komfort og andre tænker på køreegenskaber.

    Begge dele er umuligt at opnå til fulde perfektionisme på en og samme tid.
    En sænkning vil som udgangspunkt altid sætte komforten lidt ud af spil til fordel for køreegenskaberne.

    Det kan dog godt lade sig gøre at få en behagelig undervogn samtidig med den er sporty at køre med og mere retningsstabil og mindre krængende i kurverne.

    Mercedes egen sportline model synes jeg er et glimrene middel punkt.
    Det kan sagtens lade sig gøre at få den langt mere sporty og sat op til sjov og balade, som min eks. er.
    Dog er der så ikke helt så meget sjovt ved at køre over villa bump eller ujævnheder i vejen, men igen det er jo en smagssag.

    Det er dog svært at få samme hurtige og retningsstabile køreegenskaber med en alm. undervogn, den er dog super duper og aldeles komfortable og det kan man også godt blive meget hurtigt glad for hvis ikke man har lidt hang til sporty kørsel :)
    Men nu er det jo ikke bare ren og skær sporty hang som er fordelen med en sænket undervogn, sikkerheden vil jeg også tilføje som noget der får et hak i den rigtige retning, fordi man får en hurtigere reagerende styring og en mindre krængende bil ved undvigemanøvre, men igen bevæger man sig helt ud i ekstremerne så kan en alt for hård og sænket bil også modvirke sikkerheden fordi den så er svære at styre på grænsen til over og understyring.
    Men man får mindre af begge dele før den skrider ud når den sænkes og bliver hårdere, men som sagt flytter man ogs ågrænse overgangen til en mere pludselig oplevelse jo hårdere den er.
     

Del denne side