Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Niveaurør

Emne i 'Niveauregulering' startet af TomH, 15 Oktober 2019.

  1. TomH

    TomH Member

    Joined:
    24 Juni 2015
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Holbæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310.000
    Årgang:
    1991
    De lange niveaurør til/fra niveauventilen under bilen.
    De er begge blevet utætte der hvor de bøjer opad bagest.
    Jeg har tidligere erstattet 30 cm. af det ene rør midt under bilen, det som sidder yderst mod siden af bilen. Med gummislange. Det er så ikke et trykrør, for slangen er ikke blevet utæt/sprunget.
    Men det andet rør, det indvendige, er det et trykrør? Det er et spinkelt håb, for det er lettere at trække gu. slanger over bagbroen, til niveauventilen end kobber. TomH
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan du ikke. Det inderste er højtryk og kræver kobber/stål. Det yderste er returløb og kan sagtens nøjes med gummi. Har selv prøvet:(
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 16 Oktober 2019
  3. TomH

    TomH Member

    Joined:
    24 Juni 2015
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Holbæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310.000
    Årgang:
    1991
    Jeg tænkte det nok:). Kunne du fixe det selv, uden at skrue bagbroen af ? Skiftede du helt op til ventilen?
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Begge rør var utætte i knækket inden bagbroen, så det var ikke nødvendigt. Brugte kobberrør, men svejsede det gamle, gode stålrør på stålsamlingen, hvor kobberrøret sad fast med krave.
     

    Attached Files:

  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Næ, vent... Jeg skiftede det hele vejen til ventilen. Efterlignede de forskellige bøjninger med ok resultat, plus at ventil og rørtilslutninger fik en god rengøring, smøring og beskyttelse. Men jeg behøvede ikke at smide bagbroen.
     
  6. TomH

    TomH Member

    Joined:
    24 Juni 2015
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Holbæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310.000
    Årgang:
    1991
    Tak for dine svar:)
    For at spare tid PT, prøver jeg at rense begge rør godt for løs rust, efter bøjningerne, og give den noget"ruststopper".
    Så samler jeg trykrøret med "6mm kompressions koblinger" fra: www.wattoo.dk, og returrøret med gu.slange.
    Og håber at det holder til når min bil skal synes i juli 2020. Så må jeg vurdere om jeg skal have bagbroen ned til den tid, og skifte alle rør. Det er bare svært at overskue hvad det vil koste:(
    Eller skrotte 300TEéren, den er ellers pæn og kører kanon. Mvh. Tom
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    816
    Likes Received:
    61
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +62 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Smart med kompressionskoblingerne8) Det kan sikkert godt fungere, som en midlertidig løsning(?).
    Men helt ærligt, så no worries (og slet ingen skrotning), det tager ikke andet end et par timer at skifte hele rørføringen, hvis det er det, man vil. Niveaureguleringen er et system, der ligesom alt andet skal tilses på et eller andet tidspunkt. Men tilgengæld er det et genialt, robust og meget komfortabelt system, at køre med. Slår alm. affjedring til enhver tid mht. komfort og formåen.
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,299
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Du skriver lige til mig inden du skrotte..bmw_go_away
     

Del denne side