Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Niveau-ventil - er den død?

Emne i 'Niveauregulering' startet af Lassefar, 16 Marts 2010.

  1. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, jeg har skiftet niveaukuglerne på min gamle mercedes og kan nu køre i den uden uden nyrebælte igen :)
    Men efter jeg har samlet og udluftet systemet, så virker højdekontrollen ikke. Der er ingen reaktion uanset hvordan niveauventilen står, og den hænger slemt med bagenden.

    Kan der være et eller andet galt end at niveauventilen er gået i stykker da jeg skiftede kugler.
    Det sad umanerligt hårdt det hele, og jeg måtte varme ventilen GANSKE LIDT OG FORSIGTIGT for at få de der små omløbere hele ud efter de var blevet runde.
    - sådan set i bakspejlet var det måske ikke så smart...Kan det ikke let være det, der har ødelagt niveauventilen - eller kan der være andet galt?
    - jeg har udluftet på ventilen, og kan forstå på trådene herinde, at systemet så skulle klare resten selv.

    Kan også forstå på de andre tråde, at fjedrene skulle kunne bære den selv i normal højde i ulastet stand. De sidste par år har jeg ladet niveauventilen hjælpe lidt til.
    Vil bagenden få sin normale højde igen hvis jeg køber nye fjedre? - uanset at niveauventilen ikke virker?

    Hvis jeg nu skifter niveauventilen og lader den hjælpe fjedrene igen - slider jeg så systemet op?

    Er der nogen, der ligger inde med en brugt niveauventil?

    Det var mange spørgsmål... - Hvis nogen har erfaringer at øse af, så vil jeg været meget glad for et godt råd. Mvh. Lasse
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg har en brugt ventil.
    men du er helt sikker på at alt luft er væk og der nok olie på ?
     
  3. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak skal du ha! - det var jo et godt ekspert-råd - eller vel nærmere et godt ekspert-spørgsmål. :)
    Jeg har lige været ude og tjekke med lommelygten, og fylde mere olie på, og så løftede den sig faktisk lidt - tror jeg nok. - Det kan måske godt være det bare er mere olie og udluftning, der skal til...
    Jeg køber noget mere olie og kravler ned under den igen i weekenen og ser hvordan ventilen opfører sig nu.
    Og så mailer jeg hvis jeg stadig tror jeg har brug for en brugt ventil :)

    Go aften fortsat - Mvh. Lasse
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Du siger bare til.

    Når du alligevel er under den i weekenden så skru stangen af og kør op og ned med den med bilen i tomgang
    så den får jobbet rundt med olien og flyttet luft væk.
    min drillede også i sommers da jeg smed nye gaskugler på.
    Men den kom til sidst....
     
  5. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Da jeg skiftede mine sidste sommer, luftede jeg ikke ud nogen steder..... kørte bare et par ture og efterfyldte systemet.

    Og det virkede.... da campingvognen kom på og hele ridestævne oppakningen blev læsset ind bag i hængte den noget med røven indtil den blev startet og vi kørte :D :D

    Bilen stod på bukke da jeg skiftede dem, med støddæmperne trukket helt ud. Det kan måske være derfor :?: :?:

    Husk nu den rigtige olie 8) og kontroller uden last, (det står også på pinden :D )

    Ov forresten, hvis du piller returrøret af oppe på beholderen, (det er det der kommer ind foroven lige ved påfyldningsproppen) med motoren i tomgang så skulle der gerne komme olie retur, hvis din pumpe virker og ventilen ikke er ved at fylde kuglerne. Men gør det lidt forsigtigt eller får du olie ud over det hele :-D , prøv evt. først at tage det af med motoren stoppet .
     
  6. Lassefar

    Lassefar Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    52
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for svar! - hvis nu jeg får den til at virke, og det tror jeg måske nok jeg gør nu med de her tips - Vil I så tro, at det er ok, at ventilen arbejder lidt hele tiden når den hjælper fjedrene, eller skal jeg købe nogle nye fjedre til bilen, så ventilen kun arbejder når der er læs på?
     
  7. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg kørte bare en tur til kbh med 5 mand i og alt virkede normalt
    hvis du kun lusker lidt rundt i kvarteret varer det nogle dage før det er luftet ud
     

Del denne side