Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Nøgle brækket

Emne i 'Tændingslås' startet af egnaw, 17 Maj 2012.

  1. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Min nøgle er brækket i tændlåsen:(...brækket ved de 2 indhak i nøglen ...hvordan piller man sådan en ud?
    mvh. Bjarke
     
  2. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Bjarke

    Det kan være en rigtig lorteopgave... :(

    Nu har jeg aldrig haft fat i låsene på en 124'er, men masser af andre.

    Jeg har, på jobbet, en lille tang (kirugisk instrument) som jeg nogle gange kan være heldig at fange stumen med, så jeg kan hive den ud... Ellers har jeg nogle gange kunne bruge et stukke tynd svejsetråd der er banket fladt i enden, men det skal så være glat på den ene side og ru på den anden side. Så kiler man det ind mellem nøgle og låsecylinder, med den ru side mod nøglen, så kan man, nogle gange, være heldig at kunne trække nøglen ud.

    Andre gange så kan man, hvis man kan få afmonteret cylinderen, komme til at skubbe nøglestumpen ud bagfra, men det kommer an på hvordan huset på cylinderen er opbygget.

    En sidste mulighed er at bore et 0,5 mm hul i enden af stumpen og banke et stykke svejsetråd i hullet og bruge det til at hive stumpen ud. Men det er lidt besværligt at bore hullet, nogle gange umuligt...

    Svejsetråd kan erstattes med noget andet, det skat bare have en vis stivhed. Ståltråd på rulle er for blødt. Jeg har altid brugt den type tråd man bruger til et autogen svejseanlæg (gas og ilt) Det er en rimelig stiv tråd som leveres i stykker af 1 meter... Men andre ting kan garanteret også gøre det... :D

    Held og lykke med det. Det kan godt give "lange tasker" inden man er færdig... :D :oops:

    Brian
     
  3. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej.
    Jeg er teknisk serviceleder på en stor folkeskole. Der kan eleverne finde på at stoppe nøglehullerne til med nåle, træpinde og så videre.
    Jeg bruger tynde løvsavklinger. De er tilpas stive og det lykkes næsten altid at fange fremmedlegemet og få den med ud.
    MVH Christian.
     
  4. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    tak for rådene....prøver igen i morgen...lange tasker:)
     
  5. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    bare det ik blir til "skulder-tasker" !!!!!!! :eek:

    Michael.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan du dreje tændingslåsen, evt. med nøglestumpen ?

    Måske var løsningen at dreje den et hak frem, så man kan skifte låsecylindren ?
     
  7. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Har nu(rigtig mange gange) prøvet alle råd....kan sagtens liste fladbanket tråd ned langs nøglen. der sidder den sidder godt fast, kan rykke cylinderen frem og tilbage, men nøglen har ikke givet sig 1 my, en eneste gang :(
    Kan ikke dreje cylinderlåsen med nøglestumpen, har prøvet forsigtigt med en skruetrækker, men den rokker sig ikke overhovedet.....hva så? :-D
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja så er du på den!!

    Der sider nogle små låse bag cylenderen og en ved rat stammen som gør at man ikke kan fjerne låse cylenderen eller hele låsen. Så man skal bore den lille låse tap ud ved rat stammen også kan man så fjerne hele låsen og erstatte den med en komplet ny eller brugt lås. På nogle af dem sider der også et låse T stykke ved bundstykket, så det skal man også havde skiftede.
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Og det kan koste kassen at få lavet, skulle jeg hilse og sige.
    Kom ganske vist sent om eftermiddagen, og de gik i gang med det samme, og brugte en masse timer på at få den ud.
    Noget med en mukkert og et stort rør. Hele låseenheden med elektriske kontakter og alt, blev skiftet, da min nøgle sad fast, og ikke kunne komme ud og ikke kunne drejes.

    Havde jeg bare lyttet til rådene herinde, om at få gjort noget ved det, inden nøglen sad fast.

    Nogen siger jeg er blevet snydt, men regn med en rimelig stor regning, hvis du lader en "prof" ordne det. Aftal prisen først.
     
  10. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    ja jeg må indrømme at jeg overvejer at lade bilen skrotte, skal snart til syn,den trænger til nye sutter, har lidt rust, volddyr vægtafgift og nu også denne udfordring, dette i forhold til handel og vandel....bye, bye snøft ....men jeg beholder selvfølgelig min 300D:)
     
  11. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det er s'gu et trist endeligt på grund af en knækket nøgle!
    Problemet er kun at få den ud af låsen, ikke? Du har en ekstra nøgle?
    I så fald må det kunne gøres.
    - Enten må du kunne bore et hul i nøglen og lodde/lime en tråd ind i hullet
    - Ellers må man kunne slibe en fordybning i låsen så man kan få fat på nøglen med en lille tang!
    - Eller noget.... ;-)
    Jeg bor i Hvalsø og kigger gerne forbi kr. Hyllinge en aften hvis du vil have et par friske øjne på! :)
     
  12. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Hej lbe
    Det lyder super:), har sendt dig en pb.
     
  13. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Tror det er smuttet; jeg har ikke modtaget nogen besked?!?
     
  14. egnaw

    egnaw New Member

    Joined:
    22 Oktober 2008
    Indlæg:
    35
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    726000
    Årgang:
    1988
    Bilen er nu solgt
     
  15. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Ja det er jo en effektiv løsning på problemet! :D
     

Del denne side