Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motorskift 190e 2.0

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Koldby, 2 Januar 2013.

  1. Koldby

    Koldby New Member

    Joined:
    14 November 2012
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e
    Km:
    280000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Mercedes tosser :)
    Dejligt forum i her her, der er sku nogle guldkorn imellem :)
    Nå men..

    Jeg har nu besluttet mig om jeg selv vil prøve at skifte motoren i min 190e 2,0 fra 84.
    Den nye motor jeg skal ha i er en 2,0 fra 91 der har gået 152000.
    Ham jeg købte den af, sagde at det nemmeste var at skrue hele det gamle indsprøtningssystem af, og sætte over på den nye motor. Det giver jo god mening, sådan man slipper for at afmontere div. el og benzin ting.
    Men ville det være helt godnat og sætte et indsprøtningssystem der har gået omkring 300k, på en motor der har gået 152k?
    Og når jeg skal skifte den, er det så ikke også nemmest at lade gearkasse sidde på bilen? Og er motoren til at få ind på højgearsaksen så?
    Har i evt nogle tips og tricks til sådan et motorskift? :)

    På forhånd tak
    Mvh Klaus
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal bruge det nye indsprøjtnings system, hvis det er det samme?
    Der findes jo forskellige versioner af M102 motoren

    Og jeg er desværre ret sikker på at den nye motor du snakker om, ikke er helt i magen til..
    Den gamle motor er med enkelt kæde og den nye er med dobbelt kæde, så det kan godt give nogle tilpasnings kvaler.

    Ud over det, så lader du gearkassen side på motoren når den skal ud.. Det er klart det nemmeste.

    Og et godt hint.. En motorhejs med tilt funktion, er et must!
    Uden den funkton, er der detsværre stor mulighed for skader i motorrummet.

    Ellers så bare følg guiden til skiftet i enten haynes manual eller på www.alldatadiy.com

    Så kan det ikke gå helt galt 8)
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Motorskift 190e 2.0

    Velkommen og jo, fantastisk forum :)

    Motorskift er aldrig plug n play, men det her burde være til at lave.
    Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at montere et indsprøjtning system der havde køre 300 k hvis det kører fint.

    Jeg plejer at lade gearkassen blive i bilen.
    Du skal en takke eller en giraf kran for at få motoren ud

    //KONGEBILER.
     
  4. Koldby

    Koldby New Member

    Joined:
    14 November 2012
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e
    Km:
    280000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for det hurtige svar Djaabo!
    Motorne er ikke helt identiske, indsprøtningssystemet er nemlig anderledes på den ( det glemte jeg lige at nævne, sorry ).
    Slangen til indsugning af kold luft ude fra, sidder i højre side på den gamle, og på den nye sidder den helt ovre til venstre over udstødningsmanifolden.
    Men den "gamle" motor er også med dobbeltkæde som den nye, så tror den har været skiftet før?

    Jeg tænkte bare det var en meget mindre "klump" man skulle hive op hvis man lod kassen sidde :)
    Hvor finder man sådan en haynes manual billigst, for jeg har ikke en?

    Mvh klaus
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så brug alldatadiy.com 8)
     
  6. Koldby

    Koldby New Member

    Joined:
    14 November 2012
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e
    Km:
    280000
    Årgang:
    1984
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej kongebiler

    Jeg tror også bare jeg bruger det gamle indsprøjtningssystem, så er man ihvertfald sikker på det passer :)
    Er det helt 100% det passer på den nye blok ?

    Og det her bliver lidt for "teknisk" for mig ;) :
    Du skal en takke eller en giraf kran for at få motoren ud ??

    Det jeg tænker mest på er når højgearsaksen skal passes ind i motoren, så bliver man jo nød til at have den lidt i vinkel for at for den over motorophængene? Kan den så godt komme på gearkassen?
    Kan godt være overstående er lidt noget volapyk..

    Mvh klaus
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Motorskift 190e 2.0

    En takke er en talje efter at min mobil har rettet det for mig.........

    Jeg er ikke 110% på at sprøjt systemet passer over men jeg tror det gør.

    Højgears akslen plejer ikke at være et problem, brug en alm donkraft under gear kassen.

    Med mindre du har fået motoren gratis, ville jeg vælge en 2,3-8 ventiler, samme arbejde flere heste og mere moment. Husk at få styreboksen med.

    //KONGEBILER.
     

Del denne side