Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

motorproblem

Emne i 'Dieselmotorer' startet af CB, 24 Januar 2007.

  1. CB

    CB New Member

    Joined:
    24 Januar 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej
    Er der nogen der har et bud på hvad der er galt med en 300d turbo 88.
    Når man kører 120-140 kan den ikke køre jævnt...
    Der er fint turbotryk op til feks.130 kmt,og så regulere dieselpumpen ned som den skal.Derfra kører den op og ned i omdr.
    Som om turbo og regulator ikke arbejder sammen.Sidder der en vaccum dims eller andet som er defekt????
     
  2. Thomas1979

    Thomas1979 New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Årgang:
    1990
    Hej

    Det kan måske være noget med røggenvindingen at gøre. På siden af dieselpumpen sidder der et lille stik, som går op til røggenvindingen. Prøv at tage det af, for at slå røggenvindingen fra. Prøv at køre en tur og se om det hjælper.

    MVH Thomas1979
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej CB .

    Du skriver der er fint turbotryk op til 130 km./t og så regulerer pumpen ned som den skal ????
    Jeg kan ikke rigtig følge hvad du mener med at pumpen regulerer ned som den skal.
    Med 130 km./t er der efter min overbevisning ikke noget i pumpen der skal regulerer ned ??? Bortset fra hvis du slipper gassen, så skal den selvfølgelig tabe fart.

    Med hensyn til det Thomas skriver omkring røg genindvinding, sidder jeg her og tvivler på, om der er det på en 88’ model. Jeg har aldrig set ned i motorrummet på en turbodiesel fra før 90’ men de dieselmodeller jeg har set på, fra før 90’ modellerne har ikke haft røg genindvinding. Min egen gamle 250D’er fra 87’ havde det ikke, og en af vennernes fra 88’ havde det heller ikke.

    Turboladeren har en indbygget ladetryks regulator. Hvis den stopper med at fungerer, sidder der en føler på dit indsugnings manifold, som ’’føler’’ at lade trykket bliver for højt, og her efter begrænser pumpens diesel tilførsel. Føleren på indsugnings manifoldet sidder ca. midt på og ligner en stor møtrik med en ledning på. Prøv at pille ledningen af og kør en tur for at se om det forandre noget.
     
  4. CB

    CB New Member

    Joined:
    24 Januar 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Thomas og Henrik
    Tak for svarene...og nej der er ikke røggenindvending på sådan en ældre
    dame.
    Når man sætter i gang,og holder speederen i en bestemt stilling så giver dieselpumpen egentlig mere diesel end den skal lige indtil den når de omdr som passer til speeder stillingen.Herefter sørger regulatoren i pumpen for at regulere ned til passende mængde..Det var det jeg mente.

    Med hensyn til den føler i inds.manif. har du måske fat i noget..Jeg afprøver det lige..
    vh.CB
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej CB.

    Du skriver at fra 120 til 140 kan den ikke køre jævnt.
    Hvad med over 140 km/t. Hvis det er fra 120 og hele vejen op den ikke køre jævnt kan, det være noget så simpelt som brændstof filteret der er ved at stoppe til.

    Med hensyn til den regulering i pumpen du skriver om, har enten jeg eller du misforstået et eller andet. (Kan sagtens være mig)
    Jeg mener, at hvis du feks. træder speederen halvt ned når du starter fra stilstand så bruger du den overskydende diesel til at accelerere. Når du når til den hastighed denne mængde diesel svare til, stabilisere bilens hastighed sig her. Vil du køre stærkere, giver du mere gas (=mere diesel) vil du køre langsommere, slækker du lidt på gassen (=mindre diesel)

    Der sidder vist nok en eller anden form for slyng kopling som kan lukke mere op for dieslen i pumpen, men jeg tror ikke den lukker for noget når omdrejningerne er oppe omkring de 3000.
     
  6. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    oven på pumpen sidder der en ALDA dåse der regulerer brændstofmængden NED når der IKKE er fuldt ladetryk.

    Brændstofpumpen er justeret til at kunne give en hvis mængde brændstof ved fuld gas OG fuldt ladetryk,
    hvis man giver fuld gas inden man har fuldt ladetryk, regulerer denne dåse brændstofmængden ned indtil der er nok ladetryk til at forbrænde brændstoffet

    Hvis din trykslange fra Turboen til Alda dåsen er utæt vil du ikke opnå max. brændstofmængde og dermed ikke opnå fuld effekt

    Mere om ALDA her.
    Klik her

    Per
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Per.

    Spændende læsning, den der ALDA ventil.

    Og så lige et spørgsmål :roll:

    CB skriver at problemet er der ved hastighed over 120km/t.
    Når jeg i min kører 120, så er omdrejningstallet ca. 3000.
    Så vidt jeg ved, er der fuld damp på turboen ved ca, 2400 omdrejninger, skal ALDA'en så justere noget ned ved en konstant hastighed over 120 km/t. Her burde der efter min mening være så meget tryk på turboen, at dette ikke skulle være nødvendigt. :?: :?:
     
  8. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    @Henrik

    Njaaaaa, når du kører konstant 120 km/t, kører du med "let" pedal
    her er turbotrykket ikke højt, hvis du så giver fuld gas, ved 120, vil turbotrykket hurtigt stige til fuld damp.
    ALDA "arbejder" kun når du giver mere gas (= mere brændstof) end motoren kan forbrænde, uanset hastighed.

    Det eneste der faktisk er noget rigtigt skidt er at min 300D ikke er en turbo :cry:

    Per
     
  9. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg ha en TDT fra 1988.
    I har fuldstændig ret i at det sandsynligvis er Alda dåsen. Jeg har netop udskiftet min, da den slet ikke ville accelere, før den med møje og besvær kunne kæmpe sig over de 2.500 omdr. Jeg har også før udskiftningen haft problemer med at holde en fast hastighed, når jeg kørte mellem 110 og 160 med fartpiloten. Dette er nu næsten elimineret, samtidig med at de 147 hk kan yde deres igen.
     
  10. CB

    CB New Member

    Joined:
    24 Januar 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej igen
    Hmmm.Prøvede at tage ledningen af den der føler på inds.manif.Det gjorde ingen forskel..
    Den der ALDA dåse, har jeg haft af og skilt af, men membran´en
    så fin ud, og virker umiddelbart ok.
    motoren trækker også ok,og Alda forsænker jo også bare dieselolien.
    Ellers et godt link til afmontering af denne, jeg tog nu manifolden af.
    Nogen der har et diagram over diverse vaccum/tryk slanger og dåser,for lige
    at kontrollere om alt sidder som det skal?
    VH CB med 630.000 km og en motor der lyder bedre og bedre for hver dag.
     

Del denne side