Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motorproblem, måske en dyse eller flere der hænger?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af blacksugar, 3 Juni 2010.

  1. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Overvejer nye dyser, da jeg tror at det er der problemet ligger i mit mærkelige motorsjov.

    Motoren starter fint, men knækker nødder som tidligere er blevet beskrevet ;)

    Dog når den får lidt omdrejninger så holder den op INDTIL at den når de omdrejninger. den skal op på.

    Altså med andre ord, så når den bliver belastet (arbejder sig op i omdrejninger.) lyder den sund, men i tomgang og når den er oppe i omdrejninger klævrer den, eller knækker nødder ;)

    Hvis man så virkelig giver den nogle omdrejninger, altså lader den få fuld pedal, og lader den falde til tomgang igen, så efter ca. 10-20 sekunder, forsvinder lyden, og motoren går ud.

    Desuden ryger den sort når den får fuld gas.

    Kunne det ikke godt lyde som et problem med dyserne?

    Der kommer en video i morgen, så kan i selv høre det. :)

    Hvis at jeg nu skal ud at investere i nye dyser, så lagde jeg mærke til at gørløse har 2 slags, hvor nogle hed NY. det må vel betyde ny model?
    men hvad skal man vælge, hvis det er?
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er du sikker på at brændstofpumpens timing er korekt ?
    Lyder lidt som om at den er for tidlig. (kan godt være for lavt åbningstryk på dyserne)
    Har du lige skiftet forkæde ?

    Er der ikke noget med at du har bygget en turbodiesel i ?
    Du har ikke tilfældigvis flyttet dyserne over fra din sugediesel ?
    Suge diesel kører med 115 bar og turbodiesel 135.
    Måske en tidligere ejer har købt forkerte ?

    Oprindeligt indsprøjtningstidspunkt står præget på siden af dysen.
    Men trykket falder efterhånden som de får kørt nogle km.

    Lyder det som een dyse der er defekt, eller knækker den nødder på dem alle 6 ?

    Kan det mon være en defekt ventilløfter ?

    Det er ikke unormalt at de ryger lidt sort ved fuldlast.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    vedr. dyser ny /gammel model

    du kan se på billederne,- på de ny model sidder gevindet i bunden, mens på gammel model sidder gevind lidt oppe.

    Jeg har selv været ude definitions problemet da min ligger i skille området mellem ny og gammel 9/89,- og min motor er ny model.

    men hvis du hiver de gamle ud,- før du bestiller er du jo sikker i din sag, selvom jeg er overbevist om at det er ny model der sidder i din ( uden dog at være 200% sikker) :-D

    PS: Hvad med din kæde og kædestrammer? - hvor meget har de kørt? - kæden strækker sig med tiden og strammeren blive slap med tiden,- og hvorved den stille og roligt kommer lidt ud af timing.
     
  4. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    timingen står 15 grader efter top. har selv justeret det med en tester og dobbelt tjekket.
    bilen er født som turbodiesel og lyden er kommet efter at vi har haft bilen skildt ad. aht. til kæde, så blev topstykket komplet renoveret for 70.000 km siden. går stærkt ud fra at de skiftede kæden dengang.

    men som sagt, så er lyden kommet efter vi har haft skildt bilen ad. har fået tjekket dyserne i dag, åbningstrykket ligger mellem 130 og 140 bar. dog var der en enkelt dyse som ikke forstøvede helt 100, men det havde ikke det store at sige.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg husker ikke timingen på en turbodiesel, men det lyder som om at den har du styr på.
    Men hvis du har mulighed for at låne "hundekiksen" igen, kunne du jo evt. forsøge at stille timingen lidt senere, og se om det hjælper ?

    I har vel ikke tilfældigvis fået hældt en dunkfuld benzin på ? (blot et vildskud)

    Det tror jeg ikke du skal forvente.
    Man skifter kun kæden hvis den har strukket sig for meget.
    Grunden til at jeg spurgte var, hvis nu timingen var sat efter den gamle kæde, og du nu havde trukket en ny i - så ville timingen jo stå forkert nu.

    Lyder som om at dine dyser er slidte - tror at du bør overveje en stribe nye (selv hvis fejlen ligger et andet sted)
    En forskel på 10 bar dyserne iblandt, er hørbar - og en dyse med sjusket sprøjtebillede er bestemt ikke optimalt. (KAN faktisk være fatalt ;) )
    Når du nu har ofret så meget tid og penge på bilen, synes jeg at det er lidt synd at springe dyserne over.

    Måske du har en ventilløfter der er klappet sammen ?
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du har tjekket at EGR systemet ikke har sat sig?
     
  7. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Overvejer også stærkt at skifte dyser, eller få dem renoveret ihvertfald. :)
    Men hvis det var en ventilløfter, så ville lyden vel være der konstant?
     
  8. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej det har jeg ikke. hvad kan det da forårsage Djaabo?

    Den nemmeste måde at tjekke det på, er vel selv at lave vacuum i slangen og mærke om den åbner sig?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er bare at sætte noget vacum på og sikre sig at det åbner og lukker som det skal.
    Systemet smider udstødning tilbage i indsugningen og søre for at motoren bliver hurtigere varm
     
  10. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vidste nu godt hvordan egr fngerer, men troede at det havde en årsag til problemet. :)
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Når ja, men du er jo kun stjerne chat mester ;)
    Det er gas :D
     
  12. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det er gas, udstødningsgas. ;)

    Men nej er ikke altvidende vismand, som visse andre. :)
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En mand der efter eget udsagn skulle have 24 års erfaring fra autobranchen, burde da vide bedre. :eek:

    Alle der har bare en liiiille smule kendskab til dieselteknik, ved da at dyserne skal justeres.
    Måske derfor at hans kammerats 240 D brændte hul i to stempler "pga. dårlige BOSCH dyser" :rofl:
     
  15. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Kan ikke se videoen. :(
     
  16. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej BlackSugar

    Er det formatet du der ikke virker?
    Det er næst sidste linie, tryk på den blå tekst Bosio nozzle befor and after...
     

Del denne side