Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motorolie?

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Thrane, 19 November 2017.

  1. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Den har sikkert været oppe at vende før.
    Hvilken motorolie er bedst til W124 250D. (Ej turbo).
    Årgang 1990.
    285000 km.

    Jeg vil have at den skal have det bedste:)
     
    Sidst redigeret: 19 November 2017
    • Like Like x 1
  2. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Derudover, - er det tilrådeligt, at anvende diesel-additiv, hvis ja, så hvilket?
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    791
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 300CDI
    Km:
    482000
    Årgang:
    2007
    At starte et spørgsmål om olie, er som at starte en borgerkrig i Afrika, det vil aldrig slutte, og der er ingen vindere... Dermed mener jeg at jeg er sikker på at hver enkelt forum bruger har sin mening om olie, og hvad deres bil kører bedst på... Af egen erfaring, og den kan udmærket være forskellig fra andres... Mine fire 124ere gennem de seneste 17-18 år har da prøvet meget forskelligt olie, Mobil, Elf, Total og Shell og i forskellige viskositet... Havde sågar en oplevelse hvor en lærling ved Hessel fyldte 0-w40 på;aargh, jeg var stjernetosse, da vi skulle på ferie næste dag, og det var fruen der var ude med bilen. Pænt nok der manglede 1½ liter nede ved den Østrigske grænse, så på med 1½ liter 15-w40 så gik det bedre...

    Jeg er havnet der hvor jeg de sidste år har hældt Shell Helix 10-w40 på mine diselbiler, det var både mens jeg kørte alm 300D, 300 turbo diesel, og nu 300D 24v.. Det virker i min verden som en fornuftig olie, den bliver der i, den bruger ikke olien, og skulle den nappe en sjat, har man så regel en shell tank lige på hjørnet i udlandet...

    mht. additiv.... Så bruger jeg en gang imellem, gerne før en lang tur, et additiv der hedder to-takts olie:whistle:ja det kan vi så diskutere om det er skidt eller dårligt, og man kan blande miljø ind i det.. Fakta er at diesel er så udpint for smørelse, at det er tydeligt at høre forskel hvis den snakker lidt i pumpen og dyser... Jeg kører IKKE konstant med det, men en sjat i ny og næ..
     
    • Like Like x 2
  4. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, det sjove er at viscositetten på 0-40W har den nøjagtig samme viscositet som en 10-40W ved drifts temperatur, endvidere bruger alle olie fabrikater den samme fremgangs metode til beregning af drifts temperatur viscositetten men underligt nok ikke den lave som dog er ens fortaget ved 0 Grader i alle tilfælde. så det er en lidt underlig konklusion at det skulle skyldes viscositetten faktisk da den kun er til forskel ved de 0 grader og så kold har motoren neppe været under den rejse.
    Men min pointe er blot at folk ofte mistolker det med at en 0-40 olie er tyndere og "køre" med end en 15-40 eks.
    Det er jo altså kun i start øjeblikket hvor olien er kold og der snakker man endvidere kun i det ekstreme hvor vi er nede på vinter graderne og på ingen måde om sommeren.
    Der man skal være påpasselig er hvis man bruger en X-30 olie, det ville jeg kunne forstå i den grad kunne forsage et olieforbrug da denne olie er tyndere under drifts temperatur end den alm. 40 olie.
    Dette er ikke favoriserede holdninger eller emne til diskution eller borgerkrigs materiale, det er et faktum.

    Jeg har altid følt at 10-40 olierne er de bedste til vores w124ere om det så er diesel eller benzin.
    end videre skal man passe på med at bruge de fuldsyntetiske olier da de kan gøre pakdåser og pakninger hårde og dermed utætte.
    Noget som også MercedesResource har stor erfaring med og derfor undgår.
    Til de mere hårdt pumpede kan man med fordel bruge 10-60 olie den yder rigtig god varme bestandighed hvis man bruger sin motor og presser den og den er tunet som eks. AMGere eller min Brabus som direkte er anbefalet at bruge denne olie.
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    791
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 300CDI
    Km:
    482000
    Årgang:
    2007
    Du har fuldstændigt ret mht til viskositet Brabus, men fakta er at ryster du dunken med 0w-40 og dunken 10w-40, så kan man høre forskel... Ryst derefter en gammel grøn Duckhamms olie, hvis man kan, ren sirup til britiske motorer.... Som jeg indlede, man bør hælde det på man føler for... Nu købte jeg min dejlige S300TD af en forum bruger, og spurgte "Bruger den olie" svaret var lidt, og den kørte på 5w-40, nu kører den 10w-40 og bruger næsten intet...
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvilken olie der er bedst er 99% en subjektiv vurdering..

    Hvilken olie passer? bemærk at det er en diesel uden turbo!!

    Uden at det skal virke nedladende eller dumt, så kan den køre på næsten alt, i mange ulande osv. ender disse ældre og udødelige maskiner og de får ikke kærlighed eller god olie, men de køre bare og 1 million er vist intet problem, tvivler dog på du har planer om at runde dette km tal..

    faktisk er motoren så god og stabil (bortset fra miljø) at den ofte bliver bygget over i andre biler eller bliver mariniseret...

    jeg ville vælge en god letløbs olie, det skåner motoren ved koldstart, da der hverken er turbo og det faktum at varmeudviklingen fra motoren er meget lav særligt her om vinteren......

    Vedr. Additiv så er liqui moly diesel spülung rigtigt godt, enten direkte i tanken eller evt. at starte motoren op direkte på addivtiv fra flasken kan anbefales, det som er endnu bedre er totakts olie direkte i tanken ca. 2% det medfører renere forbrænding og mindre lugt fra udstødning...
     
    Sidst redigeret: 21 November 2017
  8. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for svar.
    Jeg har d.d. bestilt. Liqui moly diesel spülung.
    :)
     
  9. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Hej igen,
    der står at en flaske Liqui moly diesel spülung (500ml) rækker til 75 liter brændstof, det vil jo så sige, at der skal en hel flaske til en W124 tankfuld.
    Giver det mening, at dele dåsen op i 2-3 tankninger? Eller har det så ingen virkning?
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, er din olie drifts varm når du ryster dunken med olie... nope. så det kan du ikke rigtig bruge til så meget :)
    Hvis din bil bruger olie er det ikke ved koldstart osv. for det er så lidt tid du bruger her at det ikke kan gøres til synderen med mindre du har en helt abnorm udledning af fed blå råg i så fald og så er det mere en slidt motor end olien viscositet der ligger til grund.
    En anden synder der ofte er meget overset er oliespild i form af utætte pakninger enten ved topstykket eller bundpaking forkammer osv.
    På de 6 cyl. benziner med den notorisk kendte forkammer pakning kan det sagtens lade sig gøre og have et olieforbrug på 1 litter per 1000 Km. uden det sådan virker som om det sejler i olie da det først opstår når olien bliver varm og tynd det siver ud og når bilen så stilles stopper motoren og oliespildet stopper og dermed opdages det aldrig rigtig på fliserne og dermed påtænker man ikke et så stort oliefrobrug at stamme fra en utæt pakning.
    Når folk kommer til mig og siger bilen har et stort olieforbrug så er min første inspektion olielækager omkring motoren og oliekøler slangerne hvis den har en sådan. og dernæst hvor meget blowby motoren har fra bunden og det testes nemt ved en sej motorbremsning med efterfølgende let påløb hvis intet blå røg kommer der, så en kompresions test. fordi en motor kan faktisk have den perfekte kompresion men stadig have sindsyg mængder af blowby hvis der er tale om olieskabe ringene har sat sig eller er knækket (set før) kompresions ringene kan nemlig godt være gode men hvis olieskraberingene er helt væk, så hives der rå mængder olie op forbi stemplerne ved påløb.

    Ellers kan man give motoren en gang opløser ned oven på hver stempel inden et olieskifte som kan opløse det koks og aflejringer som kan hæmme stempelringene i og tætne med deres fjeder effekt. dog kan det også have den modsatte effekt hvis de blot er blevet trætte, men så får man da syn for sagen. og en gang nye ringe koster næsten ingen penge, det væmmelige i det er adskildelsen for at skifte dem, men igen det er blot tid blod og massere af kaffe. :)
     

Del denne side