Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Motor udsætter ISÆR når det regner meget ???

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Thorgrimm, 4 Marts 2008.

  1. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg HAR skiftet gløderør. Men min 250 dieselmaskine, der ellers kører upåklageligt får udsættere - især når det regner eller sner, altså at det er fugtigt.

    Nu har jeg tænkt mig, at skifte brændstofpumpen, der sidder på venstre side af blokken. Er der noget i den forbindelse jeg bør være særligt opmærksom på ? Jeg har læst det emne om brændstofpumpen, men det med antal grader og specialværktøj til indstilling osv. lyder lidt overdrevet. Kan jeg ikke bare skifte den gamle med en ny, og så forvente, at det kører ???

    Hvis, det er noget elektrisk, hvilket det jo tyder på, når det nu er fugt og regn der driller, hvor skal jeg så først og fremmest lede ? Er en gang WD40 på ledningsnettet en god idé til at løse problemet, eller kommer der vand op fra vejen på et eller andet fintfølende der ikke kan tåle det ??

    Jeg fatter det ikke, jeg mener, det er jo ikke en Alfa Romeo jeg kører i vel ?? :cry:
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Thorgrimm

    Nej,- du kan ikke bare skrue pumpen af og sætte en anden på .... dvs. det kan du godt,- men du skal bruge indstillingsværktøjet til at stille de rigtige grader på insprøjtningstidspunktet, som jo er elimineret når den er afmonteret. :)

    Men problemet med udsættere er godt nok en gåde,- ...... det er jo ikke en benzinmotor trods alt......!!

    hmm, - kan det være en ledning som styrer et eller andet på pumpen,- eks.vis elektronisk tomgangsregulering!? - måske tomgangsrelæ el. overspændingsrelæ :?: :!: hmmmm.

    Hvordan giver udsættere sig til udtryk sådan mere præcist,- er det når den står i tomgang, at den blot varierer i tomgang, eller går den helt ud, - og ligeså når du kører?
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg ville ikke ty til at skifte pumpen!!

    Der må være et eller andet der påvirkes af fugt. Har du set efter om din indsugning er helt tæt?
     
  4. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har læst Smut 25's indlæg, og det er noget af det samme der sker for min maskine. Selvom jeg kører derudaf med jævn fart omkring de 80 -90 - 100 stykker, så er det som om den mister pusten. Så giver jeg den noget gas, og så kommer den sig igen. Hvis hastigheden har været lav, fx. før en rundkørsel, sætter jeg den i frigear og giver den noget at leve af, og så kan den lidt igen. Men det er altså især når det er vådt føre og der ligger vand på vejen. Det er virkeligt irriterende. Jeg tror at Smut 25 og jeg har samme problem. Mon ikke Smut 25 også oplever dette oftest når det er vådt?

    Jeg vil tjekke min indsugning for utætheder og give ledningsnettet en gang wd40 nu. Men jeg undrer mig alligevel. Jeg havde engang en Alfa, der gjorde det samme, og DET er ikke et kært minde. Hold da kæft det var en møgspand.

    Jeg glædes heller ikke specielt meget over, at udskiftningen af brændstofpumpen kræver specialværktøj og indstilling af grader, for det lyder som om man også skal i gang med det helt store diagnose apparat, og det lyder dyrt.

    Æv.
     
  5. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Prøv nu at starte med den simpleste rep først.....

    Tjek at samtlige tændkabler, sidder ordentligt fast, dernæst "drukner" du hele det elektriske i fugt fortrængende cilikone spray.

    Det er sandsynligt, det kan løse problemet...

    Hilsen CABRIO
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    På en diesel..?
     
  7. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    UPS... det havde jeg lige overset.... øv

    CABRIO
     
  8. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Meget mystisk problem.

    1. Glem ALT om utætheder i indsugning osv. da sådan en maskine kan drikke enorme mængder vand, bare det ikke kommer ind sammen med dieselolien.
    2. Glem ALT om elektriske problemer - det eneste der styres elektrisk er tomgangen og det påvirker IKKE kørsel.

    Jeg er overbevist om, at du har et problem i dieselforsyningen. Enten trækker den luft, eller også er der en tilstopning et eller andet sted.

    Du skriver du har skiftet brændstoffiltre - det er vel dem begge to?

    I en anden tråd snakkes om en si i bunden af tanken - kan det være den?
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu så jeg lige dine billeder af din fartpilot.
    Det ser bestemt ikke ud som om at dit brændstofsystem er tæt.

    En dieselmaskine, burde kunne køre under vand, hvis bare ikke at den får indsugningen under.
    Tror bla. derfor heller ikke rigtigt på den med elektriske problemer.

    En diesels værste fjende er luft i brændstofsystemet.
    Få tætnet dit dieselspild, som noget af det første.
    Er dit tankrør mon tæret ?

    Det kunne godt lyde som et stoppet filter, men de er jo skiftet.
    Sien i tanken er derfor et godt bud.
    Men har du fået noget skidt i tanken, stopper de nye filtre ret hurtigt igen.
    Har du fx. hældt noget gammelt diesel på, fra en dunk du havde stående?
    (kondens vand)
     

Del denne side