Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motor skift

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af jensjohnstad, 9 Juni 2013.

  1. jensjohnstad

    jensjohnstad New Member

    Joined:
    7 December 2011
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    428000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Gruppe
    Må man uden videre sætte en 300 D motor i en 250 td.
    Er det lovligt , bilen er fra 1991 og er en w124
    Hilsen Jens
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hej Jens,

    et skift er absolut muligt, men luft ideen med din nærmeste synshal, der er i nogle tilfælde hvis man montere en motortype fra en nyere årgang, så kan man hvis alt skal gøres efter bogen, betale en lille ekstra afgift fordi bilen fornyes..

    i dag tror jeg dog denne vurdering er lagt ud til synshallerne, og hvis de siger go for ombygningen og at der ikke skal betales en mer afgift, så har du grønt lys.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har selv lavet sådan et project.

    Der er dog lidt mere i det, end man lige regner med.

    Kølerslanger, speedertræk, udstødningssystem, motorophæng O.s.v.

    Men hvis du har en 93hk model nu og isætter en 109hk m103 motor, så ligger det under 20% effektforøgelse og hvis bilen overholder støj og Co2 tal, så er der ikke noget galt i det.
     
  4. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Motor skift

    Foretager man ikke et modelskift?
    Bilen skifter vel i realiteten identitet til en 300D. Spørger du SKAT, skal der sikkert betales

    Sendt fra min ST27i med Tapatalk2
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Om det er motor skifte, kompressor, turbo eller hvad man nu kan for at øge effekten, så er det en konstruktiv ændring og så længe man er under 20%, så skal man bare oveholde C02 og støf forhold.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    sådan som jeg læser reglerne er de som følge herunder, når der snakkes om tuning på OP TIL 20%:

    Info:
    Hvis bilen eftermonteres med kompressor eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20%. Det nytter ikke ved syn at komme med en afprøvning, der viser en effektforøgelse på f.eks. 19%. Synsvirksomhederne er simpelthen instrueret om, at de ikke skal tro på sådan en afprøvning, da det er usandsynligt, at nogle vil ofre trykladning på en bil og så stiller sig tilfreds med mindre end 20% effektforøgelse i den forbindelse. Dertil er det så nemt at ændre ladetrykket (kræver i mange tilfælde kun, at man hiver slangen af til wastegate-aktuatoren, hvilket tager et sekund!), at myndighederne har besluttet, at SÅ meget til grin vil man trods alt ikke være.
    Så en bil der er født uden trykladning skal altid følge reglerne for tuning på mere end 20% hvis der monteres trykladning.
    En evt. motor udskiftning til anden motor med trykladning er derfor også at betragte som tuning på mere end 20%

    Ellers er der tale om nogle punkter som skal holdes for øje ved tuning OP TIL 20%
    Nogle af dem er ikke så ligetil markeret med rødt

    PUNKT 1. TEKNISK EGNETHED
    Effektforøgelser på op til 20% kan med hensyn til teknisk egnethed umiddelbart godkendes ved syn uden nogen dokumentation (andet end en måling af effekten, se pkt. 4).
    Bemærk, at denne 20%-regel IKKE må forveksles med en tilsvarende SKAT-regel om 20% (se pkt. 6).


    PUNKT 2. STØJNIVEAU
    Ved effektforøgelse på op til 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A).

    PUNKT 3. LUFTFORURENING
    Det næste punkt, hvor der skal foreligge noget dokumentation (uanset om man tuner 5% eller 100%), er angående luftforurening.

    For biler, der er registreret før 1. april 1984, skal der dog ikke foreligge nogen dokumentation om luftforurening. Her er det tilstrækkeligt, at bilen ved synet kan klare CO-kravene i tomgang. CO må være 5,5%, dog 7% for biler fra før 1971.

    For biler nyere end 1. april 1984 skal der foreligge en afprøvningsrapport, der dokumenterer, at bilen opfylder de luftforureningsregler, der er gældende for den pågældende årgang. Kravene bliver skrappere og skrappere, jo nyere bilen er:

    - Frem til 1. oktober 1990 (dog kun til 1. oktober 1989 for biler over 2000 ccm) skal bilen opfylde ECE 15-03.
    - Fra 1. oktober 1990 (dog allerede fra 1. oktober 1989 for biler over 2000 ccm) skal bilen opfylde Euro 1-normen.
    - Fra 1. januar 1997 skal bilen opfylde Euro 2-normen.
    - Fra 1. januar 2001 skal bilen opfylde Euro 3-normen.
    - Fra 1. januar 2006 skal bilen opfylde Euro 4-normen.

    PUNKT 4. DOKUMENTATION FOR EFFEKTEN
    En afprøvning fra et anerkendt prøvningslaboratorium vil altid kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling fra et værksted, der er i besiddelse af en effektprøvestand (rullefelt), kunne anvendes som dokumentation, hvis synsvirksomheden skønner, at der ikke er manipuleret med motoren eller udskriften (her tænkes f.eks. på målinger, der viser en effektforøgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen må være større).

    PUNKT 5. BILEN SKAL SYNES OG GODKENDES MED ÆNDRINGERNE
    Når der er foretaget konstruktive ændringer, skal bilen altid fremstilles til syn, og du skal oplyse om ændringerne ved synet og fremlægge den nødvendige dokumentation, jf. ovenfor. Når ændringerne godkendes, påfører synsvirksomheden en beskrivelse af de godkendte ændringer på bagsiden af anmeldelses blanketten.

    Efter, at du har været til synet, skal du tage til SKAT med din gamle registreringsattest og anmeldelses blanketten. Du får nu udleveret en midlertidig registreringsattest, og efter en uges tid dukker din rigtige registreringsattest op med posten. På den ny registreringsattest vil det nu fremgå, at der er foretaget "Konstruktive ændringer". Du vil dog ikke på registreringsattesten kunne se, hvilke ændringer, der er udført. Det står kun på bagsiden af den grønne anmeldelses blanketten, som du jo nu har afleveret. Men det betyder, at politiet og synsvirksomheden i påkommende tilfælde kan spørge SKAT, hvad der stod på anmeldelses blanketten. For at gøre det lidt lettere for politi eller synsvirksomhed kan du tage en kopi af blanketten og lægge i handskerummet. Politi eller synsvirksomhed vil så oftest acceptere at få denne kopi at se.

    Husk, at bilen IKKE er godkendt med en motortuning, blot fordi du slap igennem det periodiske syn uden, at de opdagede, at motoren var tunet. Hvis du ikke har fået godkendt ændringerne som beskrevet ovenfor, kan du få problemer ved næste syn, eller når du bliver standset af politiet ude på vejen.

    PUNKT 6. SKAL DER BETALES AFGIFT IGEN?

    Hos SKAT har man nogle regler om afgiftsbetaling.

    Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor. (AFGIFTS MESSIGT)

    Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.

    Uanset motoreffekten i forbindelse med udskriftning til en anderledes motor er under 20%, kan det alligevel udløse krav om betaling af fornyet afgift, hvis man samtidig har lavet en række andre ændringer (f.eks. anden gearkasse og andre bremser). Du er selv ansvarlig for at få spurgt SKAT om det lovlige ved en sådan kombination af ændringer.

    Når man overskrider grænsen for tuning/udskiftning af motor, vil SKAT sige, at bilen har "mistet sin identitet", og så skal man betale fornyet afgift. Og det er ikke bare en afgift i forhold til hvor meget bilen er blevet mere værd ved ombygningen. Man skal nemlig betale afgift af HELE bilen igen. Der skal betales afgift efter helt samme princip, som når man importerer en brugt bil. Hvis bilen - i den aktuelle stand og med den aktuelle tuning - anses for at have en given handelsværdi (når den holder til salg hos en bilforhandler), skal man betale en afgift på ca. 63% af denne værdi.

    Hvis SKAT vurderer, at bilen i den aktuelle stand vil kunne sælges af en forhandler fo 100.000 kr., vil der altså skulle betales ca. 63.000 kr. i afgift. Og det er helt ligegyldig, hvad der i forvejen er betalt af afgift, og altså om bilen i forvejen var en variant med en lille eller lidt større motor.

    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning m.v. skal i øvrigt rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift (http://www.tinyurl.com/22buvb).
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: Motor skift

    Og hvis ikke man spøger og får et svar, så vanker der en kæmpe bøde og bilen konfiskeres indtil afgiften plus bøden er betalt.
    Så i ALLE tilfælde er det totalt tåbeligt ikke at foretage en sådan forspørgsel.
    Det vil også spare både politi og dig selv en masse tidsspilds i en evt. Efterfølgende undersøgelse i tilfælde af skat eller politi ved et tjek finder ud af at bilen er noget andet end den udgiver sig for at være i deres register.

    Jeg står selv over for et sådan motor skifte på min Charlie fra 1,3 til 1,6 og den holder sig inden for 20%
    Men jeg tuner ikke på den org. 1,6er der lægges i, så derfor kan jeg og andre bruge den bil motoren kommer fra dokumentation, så man ikke på ny skal have lavet en effekt måling, men fordi udstødningen er en anden, skal jeg stadig dokumentere for støj niveau og en CO2 måling skal også laves da det kan have ændret sig over tiden på den brugte motor man nu smider i.

    Så man kan sige, inden man får lavet dokumentation på effekt som typisk koster 1000 kr.
    Og skal have lavet en støjmåling hvis det er tilfældet, koster måske 1500 kr.
    Og så skal have bilen synet for ca. 300-400 kr.
    Og forespørgsel skat om afgift og brugt en masse timer på motorskiftet og måske købet af anden motor osv.
    Så kan man da godt regne med en god gang administrativt arbejde og en udgift der ikke kommer under 3000 kr.

    Så det er bestemt ikke gratis at komme ud over det administrative i det. :p
    Med mindre man som der spørges til her og i mit eksempel tager en motor fra en anden godkendt model, hvor der allerde forefindes dokumentation på.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har lige haft 2 stk kompressor mb igennem det tunge system.. Det er nu ikke så slemt:)
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvad sagde skat til afgift på en sådan ændring fra sug til tryk :mrgreen:
    Eller var det blot tuning af en kompressor motor :?:

    Det lidt ærgerligt er jo netop at det nemme ved at bruge en anden models godkendelser osv. Er at man så netop hos skat ryger over i et identitets skifte. (Som regel)
    Omvendt skal man uden om afgift for et identitets skifte, så skal man selv ud og dokumentere i hoved og hale for sin tuning i syns hallen for egnethed og forurening osv.

    Den ene var vel din egen C klasse Brabus du lavet om til en 230 med kompressor ik :?:
    Eller hvad gik du fra og til og hvad skulle der så til for at få den igennem syn og hvad sagde skat :?:
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis vi lige holder de 20% helt udenfor, så kunne jeg i gamle dage skifte moteren i min Ford Escort mark I fra den bette 1600 til en fx. en 2300 fra en Granada uden afgift, det er ikke et identitetsskifte, da Escorten ikke findes som 2300.

    Tog jeg istedet en 2000 fra en anden Escort, så var det et identitetsskifte, for den model findes, derfor afgift.

    Men om det stadig er sådan, det ved jeg ikke.

    Nå jeg skal ind og se Keld Heick på Tv Charlie, ses.


    Bendix
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kunne du sikkert.
    Snakker vi 60'erne eller :mrgreen:
    Men der var reglerne også meget nemme hvad angik motor tuning dengang.
    En lignende motor ombygning i dag på en nyere bil, ville kræve støj og forurenings test og for effekt.
    Noget man ikke skulle dengang i gamle dage hvor papiret ikke var opfundet endnu :mrgreen:
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Motor skift

    Nu var pointen identitetsskifte og ikke tuning, bette knejt.

    Skal du lave disse test i dag, hvis du smider en 300D i en 200D ?


    Bendix

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: Motor skift

    Læs mit forrige indlæg, så vil du se at du uanset motor tuning eller skifte SKAL du dokumentere for forurening og støj.
    Det er kun selve (egnetheden) som 20% reglen fraskriver dig fra at skulle dokumentere. 8)
    Men her er det jo så netop en fordel hvis du kan bruge en anden models godkendelser når der er tale om et motor swap fra en anden model, men så er det jo netop at skat så siger jamen hov så det jo blevet denne model, men når bremser osv. Fra en 200 nok er mindre end fra en 300 og disse ikke tages med, så det nok ok.
    Men det jo så her idiotien finder sted i mine øjne, hvorfor ikke sørger for man kan bremse med den tungere vægt og de flere kræfter først inden man tuner :roll:
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: Motor skift

    OK, dengang var det identitetsskifte og derved ny afgift, når du smed en motor i fra anden bil i samme serie.

    Så alt andet lige, findes bilen som 1300 og 1600, så betød det ny afgift, hvis du satte en 1600-motor i en 1300-bil. Men fandt du fx. en 1700-motor, der passede, så gav det ingen afgift, fordi bilen ikke findes som 1700.


    Bendix

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: Motor skift

    Ja, men er du nu sikker.
    Hvis de 2 bilers ENESTE forskel var motoren, så kan jeg godt se man ændre model og dermed skal betale afgift.
    Men hvad så nu hvis 1600 havde haft andre bremser, en anden undervogns opsætning med andre dele.
    Måske havde haft ventilerede bremser foran i stedet for solide skiver osv. osv.
    Så kan man jo netop ikke rigtig kalde det et identitets skifte.
    Hvordan de beregner det, det ved vist kun skat og nogle gange så er det som om det er lidt med fingeren op i rø,, jeg mener luften og så tager man en beslutning alt efter hvilken retningen vinden blæser :mrgreen:

    Men mit projekt er netop også at smide en motor i fra en helt anden bil model Applausen i en Charade model som aldrig er født med denne motor.
    Så jeg kan på ingen måde heller se jeg kommer op i identitets skifte da også bremserne er ventilerede på Applausen og det er de ikke på min Charade som også har bremsetroler bag hvor Applausen har skiver.
    Endvidere så genbruger jeg den org. 1.3 gearkasse så trækaxlerne passer i gearkassen, eftersom 1.6er gearkasse køre med støre træk axler.
    Så der er rigtig mange ting som taler helt i mod jeg skal betale afgift for denne ombygning.
    Men til gengæld kan jeg jo stadig bruge Applausens godkendelser for forurening da de køre med samme udstødnings og indsugnings system og katalysator og indsprøjtnings system og motorstyring.
    Så jeg skal blot have dokumenterne med fra min Charades forurening som er den samme som Applausen skal overholde = skide nemt, det bare en måling i syns hallen.
    Og så skal den lydmessigt ikke støje mere end 3 dB (A) som er nemt eftersom de køre med samme udstødnings system og jeg lige har sat nye lyddæmpere på min Charade :D
    Men problemet er så om jeg skal møde op med en egentlig dokumenteret prøve måling eller om syns manden må eller kan godtage den jo har standart udstødningen på som ok.

    Så alt der kan gå galt er selve støj dokumentationen for mig.

    Ved godt det måske er lidt off topic i forhold til emnets motor skifte, men det giver måske en identifikation af reglerne at fremhæve mit motor skifte som eksempel :|
     
  16. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Motor skift

    Aaarh. Den plejer da at brøle lidt mere end kun 3dB :p

    sendt fra mobilen, med Tapatalk2.. formentlig i arbejdstiden
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Sv: Motor skift

    Ja, men det er jo ikek fra udstødningen, det er fra indsugningen når røret FØR den org. luftfilter kasse fjernes, så den suger luften ind lige ved hulet til filterkassen og ikke ude fra forskærmen :D
    Men ja dette rør monteres naturlighvis inden syn, dog havde jeg det afmonterede ved synet for 2 år siden og han sagde ikke noget til det da man godt må modificere sin indsugning så længe man ikke røre den org. luftfilter kasse og filter samt luftmængdemåler :D så den montering du har lavet med et Bolt on "kone" filter, den er dybt ulovlig i forhold til det jeg har gjort og min brøler endog meget mere end din med org. filter kasse og org. filter i :nakkal:
    Men piller jeg så mit af og gør som dig, så tror folk jo fandme det er en rally motor jeg har smidt i den :D
    Der var seriøst en som var overbevist om at den havde mindst 200 Hk. hvis ikke 300 :rofl: :rofl: :rofl:
    Så måtte jeg lige berolige ham med at det bare var en helt dødelig 1.3er på 4 ben uden tvangs fodring med sølle 90 Hk. :D
    Men det fik jeg fandme ik ham til at tro på,,, nå nå ok, men jeg er så også helt ligeglad, eller måske endog benorvet over den kan fremføre sig på så møj hidsig vis at folk tror noget sådan :oh:
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den ene var en C180er med eftermonteret kleemann kompressor, den lå lige presis på 20% og det var selfølgelig dokumenteret, så derfor ikke noget problem til syn.

    Min egen var lidt tricky.. Der skulle jeg samme tur i gennem som med min R129er
    Papir på ombygningen til Mercedes i Tyskland og Papir retur med at bilen kan klare den øget effekt.

    Så et told syn hvor der bliver målet støj og Co2 tal og det var det. Der var en ekstra afgift på C klassen på 3.800,-
    På SLeren var der ikke noget, da der ikke var nogen model at sammeligne med.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det bare lidt sjovt, når der i reglerne står der eks. krøves en støj måling som ikke kan fortages af en synshal men skal foretages af eks. teknologisk institut.

    Men jeg tror også mange synshaller føler det er lidt voldsomt og tager sig til takke med det de kan se.
    Det jo fuldstendigt overkill i eks. mit tilfælde at bede om ny støj måling, når det er samme udstødnings system og motoren i sig selv fra 1.3 til 1.6 jo ikke bryder lydmuren :D
    Men klart kom en Brian ind med 3" gennemgående uden potter, så giver reglen mening.

    Og så er der reglen om dokumentering af forurening, her skal biler efter 1990 jo bevise de kan klare en Euro 1 Norm og det er ikke noget man kan hverken teste i en synshal eller andre steder herhjemme.
    Her skal man til et prøveinstitut som eks. TUV eller i Sverige.

    Så at Synshallen bare lige laver disse tests, det jo ikke en dokumentation som er valid hvis eks. Politiet stopper en.
    Så vil de jo se en prøvnings rapport og ikke bare nogle tal fra synshallen går jeg ud fra.

    Men så emsige er de jo nok heller ikke.
    De tjekker som regel bare reg. attesten om der står konstruktive ændringer på den og gør der det, så tjekker de ikke mere da det kun kan stå der, hvis man har fået godkendt det i synshallen.
    Og så tjekker skat evt. om der er betalt eller behandlet en sag omkring en afgifts ændring på bilen.
    Her er det alfa omega at gemme sin vurdering, fordi det har jeg hørt fra andre ikke sker hos Skat hvis de siger ok til der ikke skal betales afgift, men hvis de så senere kommer over bilen igen, så "genoptager" de deres vurdering hvis ikke man kan dokumentere at man tidligere har fået svar og kan risikere at man så ved et tjek for en anden vurdering og pludselig skal betale afgift fordi de til tider vurdere lidt forskelligt. :p
     

Del denne side