Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motor når 120° C ved tomgang

Emne i 'Motorkøling' startet af 10hi-f9s, 4 Maj 2010.

  1. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej
    Jeg har to spørgsmål. Jeg starter med det vigtigste.
    Når min motor er varm (lige over 80° C) og hvis den så står i tomgang 5-10 minutter, så når den hurtigt 120° C. Det er vel ikke meningen, at den skal blive så varm og hvad kan det skyldes? Det er da i hvert fald ikke så sjovt, hvis jeg kommer til at holde i kø på motorvejen til sommer og den så står af.

    Mit andet spørgsmål går på motorophængene. Hvis jeg kun kører på kobling i 1. og bakgear, har bilen det med at ryste i karosseriet. Ligeledes når man slukker bilen, ryster den også. Når motoren er varm og man holder stille for rødt, "vibrerer" bilen også. Kan dette skyldes motorophængene? Og ville det hjælpe at skifte dem?

    bluestar hilsner
    Thomas
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En viskose kobling og motor ophæng.. så er den ged barberet:)
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Vedr. temperatur, en god idé (også) er at lade den blive varm og slukke motoren,- og herefter mærke på køleren om den er lige varm i top og bund,- hvis der er væsentlig forskel,- så er det bare en ny køler, da den da er kalket/møget til og der derved ikke er gennemgang nok i køleren.
     
  4. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er muligt at det kun er føleren til magnetkoblingen som er gået i stykker. Det kan du tjekke ved at kortslutte den, så skal blæseren starte. Så slipper du for at skifte hele molevitten ud. :)
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En 190E 2.0 fra 87 har ikke magnet kobling, men viscose kobling.
    Det ene system er elektronisk aktiveret og det andet er mekanisk.
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min 124 gjorde det samme,dog faldt temperaturen ved kørsel..Defekt termostat var fejlen.
     
  7. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    den har magnet kobling..... det har alle 102 maksiner.

    i 98% af tilfældene hvor de bliver varme er det føleren der er gået... så tænder blæseren ikke - vi sælger et hav af dem
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ifølge Epc net, så er det viscose
     
  9. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min '85er har i hvert fald magnet og ikke viskose.

    I alle tilfælde, kortslut den og se om den starter. Så bestiller du bare en ny føler hos Gørløse :)
     
  10. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu bliver jeg jo helt i tvivl om det er viskose kobling eller magnet kobling - hvordan kan jeg se, hvad jeg har? Umiddelbart kan jeg ikke se nogen føler, hvor skulle denne være, hvis det er en magnet kobling?

    Jeg skiftede termostaten sidste år, så den skulle forhåbentlig stadig gerne virke :) Men det skal da lige nævnes, at temperaturen også falder, når man påbegynder kørsel igen. Er det så termostaten?

    Så må jeg hellere købe nogle motorophæng på lørdag :D så kunne man håbe på, at Gørløse også endelig havde fået mit kardanophæng hjem :lol:
     
  11. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Ja, hvis det er en 602 kassevogn, eller en GE 460 med 102 motor, har de viskose standard.... ellers har alle andre 102 motore magnet kobling. lige fra gammel type med smalrem og karburator til den nyeste dobbeltkæde og bredrem .... den er sgu god nok 8)
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der kan man bare se..
    Har du været inde og kigge på Epc?
    Hvis man tager en 201.023, så er den med viscose på billedet?? men det må jo så være en fejl
     
  13. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Så skal du have opdateret din java, så EPC'en virker korrekt,.,. vi har både EPC net og EPC server, som begge siger "item not valid" når man vælger viskosen på en 201.023 (som i øvrigt er 190 karburator)
    Prøv og tage første billede i gruppe 20 - det med vandpumpen - så kan du se magneten som nummer 38, lige bag remhjulet.
     
  14. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er en 201.024 jeg har.
    Hvor sidder føleren henne?
     
  15. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja en 201.024 er nemlig en insprøjtning.
    Føleren sidder forrest på topstykket og er oftest med rød top.

    Når bilen når en vis temperatur, slår den magneten til vingen til, og derved køler bilen...
    Vi har mange kunder der tror at deres toppakning er gået, men det er i 98% af tilfældene bare denne føler.. vi sælger 300+ om året´af dem
     
  16. uhadada

    uhadada New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 230E
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Som nævnt, tjek den elektriske tilkobling af blæsren. Derudover så kender jeg ikke lige den omtalte bil model, men er der klima i dytten sidder klima-køler og blæser måske foran motor-køler. Begge kølere er temmeligt fintmaskede, så hvis der samler sig skidt mellem lamellerne vil luftgennemstrømningen forringes kraftigt og dermed også afkølingseffekten. Motor blæseren suger luft væk fra køleren, men er den stoppet kan det være svært at skabe den fornødne gennemstrømning af luft ved stilstand. Under kørsel vil der naturligt opstå et stort tryk foran køleren og dette kombineret med et lettere undertryk forårsaget af blæseren vil unægteligt skabe langt bedre luftgennemstrømning.
    Blæseren skal i øvrigt løbe med rundt i tomgang og du skal kunne stoppe den med en finger (forsigtig!), ellers er lejet i stykker. I dette tilfælde vil blæseren altid køre og trække luft væk fra køleren, altså nok ikke dit problem, men værd lige at undersøge når man alligevel har fingrene i det.
     
  17. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kiggede på føleren i dag, og det viste sig, at den ikke sad ordentligt i! Så jeg satte den i og nu lader det til at virke :) Så jeg er en glad mand igen, tak for hjælpen :D

    Så skal jeg bare have kigget på motorophæng
     
  18. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er stødt ind i lidt problemer med motorophæng. Jeg kan ikke løsne den nederste bolt til det ene motorophæng (den med umbracohoved), umbraconøglen smutter med rundt, når jeg prøver at løsne den. Hvad gør jeg?
     
  19. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Svejs en møtrik på..Evt brug en lidt større umbraco som banker ned i den eller evt en torx,du kan selvfølgelig også bore hovedet af den..Du kan også klemme om hovedet med en svejsetang hvis der er plads..
     
  20. 10hi-f9s

    10hi-f9s New Member

    Joined:
    6 Februar 2009
    Indlæg:
    97
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hillerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Km:
    205
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for tippet, det lykkedes mig at bore den ud 8)

    Jeg har nu fået skiftet motorophængene, men den "ryster" stadig :(
     

Del denne side