Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

motor+ gear konvertering

Emne i 'Diverse Drivline' startet af marcpetersen, 11 April 2012.

  1. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    Jeg overvejer at skifte motor og gearkasse ud i min 300 TDT aut. til en 250 med manuelt gear. Er det nogen der ved hvor nem/besværlig en sådan konvertering er? jeg tænker med på skiftet fra automat til manuel?

    Mvh Marc
     
  2. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er temlig omfattende.
    Du skal ha motor, gear, kardan og bagtøj byttet rundt, du skal ha en anden pedal konsol + div andre ting og sager der skal til, så det er noget der tager langtid, men det kan da gøres. Økonomisk tror jeg ikke det er rentabelt. Der er det nok bedre og sælge den du har har og købe en der er som den skal være.
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Sv: motor+ gear konvertering

    Jeg forstår ikke hvorfor man vil gøre det.
     
  4. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    Re: Sv: motor+ gear konvertering

    Det regnede jeg ikke for nødvendigt at skrive... men økonomi, økonomi og økonomi. Køreglæden i en mercedes, men med minimalt brændstofforbrug
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: motor+ gear konvertering

    Du kan godt nok købe meget diesel for hvad sådan en ombygning koster.


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  6. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    Re: Sv: motor+ gear konvertering

    Det kommer jo helt an på omstændighederne, man kan jo købe en hel bil til en 5-6000, så har man alle dele til ombygningen, samtidig kan man jo stadig få lidt for resten af bilen. bagefter kan jeg jo så sælge min 300 turbo motor og aut gear, så ender regnestykket da ikke i minus :)

    Jeg kan godt selv klare ombygningen, men var bare interesseret i hvor besværligt det ville være og tidshorisonten i det.
    Jeg kan ikke købe meget diesel for de timer jeg går i garagen og skruer desværre :-(
     
  7. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du skal nok regne med 100 timer minimum for sådan et projekt, Så vil jeg os regne en ny kobling + div sliddele når det nu alligevel er adskildt, så jeg tror det er lidt optimistisk med de 5-6000kr - minus motor og skrotpris jeg tror ærligtalt det blir det dobbelte, af erfaring ved jeg det altid blir meget dyrere end man regner med + meget mere besværligt.

    Men som skrevet før så er det da bedre og sælge den du har og få en der er som den skal være.
     
  8. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Stadigvæk selvom det kan gøres for 6000.- kroner så prøv lige at lave regnestykket.

    En 250 med manuel gear kører 14,1 kml.
    En 300 TD med matgear kører 13,0 kml.
    (det er de oplyst til på bilbasen, dvs beregningsgrundlaget for vægtafgiften!)

    Du sparer 1,1 kml.

    Dvs du kører 1,1 km længere per liter brændstof end før.

    Ved 14,1 kml bruger du 0,07 liter brændstof på at køre 1,1 km. 1 Liter brændstof koster omkring 11 kroner på en god dag, så 0,07 liter brændstof koster 77 øre.

    Ombygningen koster ifølge dig selv 6000.- kroner.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja der går alt for lang tid, før at det er tjent ind - præcis min pointe.

    Måske en raps-ombygning er mere relevant ?


    Bendix
     
  10. marcpetersen

    marcpetersen New Member

    Joined:
    17 Juni 2010
    Indlæg:
    73
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD turbo
    Km:
    439000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Oldsmobile 88 2D HT
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1958
    [quote

    Ombygningen koster ifølge dig selv 6000.- kroner.[/quote]

    Tror ikke helt du fangede regnestykket, jeg kan købe en hel bil til 5-6000, når jeg har taget det jeg skal bruge fra bilen kan jeg jo stadig sælge/skrotte resten. samtidig kan jeg jo så sælge min gamle motor og gear. Alt i alt er udgiften ca. ingenting måske endda plus. (udover mine egne arbejdstimer)

    Tror du desuden helt ærligt på at en 250 manuel kun kører 1,1 km længere pr liter end en 300 turbo aut.?? Jeg snakker ikke om hvad de er opgivet til, men i virkeligheden.
     
  11. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Virkelighed og kørestil er noget helt andet.

    Min 300D går meget længere end det den er opgivet til. Og kører jeg den pænt kører den længere end en dårlig kørt 250. Så den del af regnestykket er relativ..

    Jeg vil også sige at en raps koncertering til 4500.- kr og microfiltreret fritureolie til 4,50.- kr literen er en langt mere økonomisk ombygning.
     
  12. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    havde din turbomotor nu været stået af.. og gearene fedtede... og du skulle ud og ha fat i en anden kværn.. og evt gearkasse !! så KUNNE det være en mulighed..

    men du skal godt nok IKKE gøre det for at spare på økonomien.. inden du MÅSKE får det tjent hjem.. så er bilen genbrugt til små Seat'er !!!!!!!!!

    jeg har selv gået med en idé om at bygge en 300 turbodiesel kværn over i min 300TE.. men er nok kommet LIDT fra det igen.. !!! selv om jeg har ALT det jeg skal bruge..

    Michael. bluestar
     
  13. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Sådan en gammel dieselbrænder kan også godt køre med mindst 50% raps/fritureolie som standart :-D
    Bare lige en bonusinfo.

    Jeg byggede for et par år siden min 201 om fra 2.3 8v til 2,0D. Nu har jeg lagt en 3,0 benziner i. den 2,0 var simpelthen dræbende langsom at køre i. Det er også vigtigt for dig at afgøre om du kan undvære de hk/nm som din har. :cool:
    Held og lykke
     

Del denne side