Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motor bliver varm

Emne i 'Motorkøling' startet af renny, 20 Marts 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Rigtigt, den skal nemlig stå op ved opbevaring. Det er fordi silikone-væsken inden i kan rende ud på den "forkerte" side af lamellerne, og derved gøre viscosen ubrugelig.
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,

    Jeg har haft problemet at den efter længere tidstomgangskørsel (15-20 min. køkørsel) begynder nålen at stige (langsomt). Hvad er det mest sandsynlige der er fejlen?

    For fået ny toppakning for 15000 km siden, så den mulighed afskriver jeg. Køleren er jævnt varm efter kørsel, så det er det heller ikke. Tilbage ser jeg muliigheden for at det er en termostat eller viskosekoblingen? Mener også at Kongebiler snakkede om muligheden for at et skovlhjul var knækket af vandpumpen. Er det kun at prøve sig frem eller kan man udelukke nogen af mulighederne ved at prøve sig lidt frem? F.eks. pille termostaten af og se hvad der så sker?

    Er der andre muligheder?
    /Martin
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nålen vil selvfølgelig altid stige lidt ved længere tids tomgangskørsel. Bare den ikke stiger for højt! Hvor højt stiger temperaturen?
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    som jeg kan se er der a/C på bilen og nålen må faktisk gå helt op til det røde streg(kun når det er meget varmt og ac kører), men skal selfølge lig falde når blæsere går i gang!
    Chr
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Selvom det selvfølgelig er ok/tilforladeligt at den går op til det røde felt, så vil jeg sige det langt fra er normalt hvis det sker.

    Min har også A/C og hvis det køre på en rigtig varm sommerdag og bilen holder i tomgang så starter A/C blæserne jo bare samt at termostaten vil åbne og viscose koblingen vil sætte motorkøler blæseren op i hastighed, min kommer aldrig over stregen lige over 80 grader uanset varme A/C brug osv.
    Men er der noget om at dieslerne ikke køre med viscose koblings blæser men med elektrisk blæser? og har du tjekket at du har dit blæser plastik skjold på der omsluter blæseren til køleren?

    Hvis termostaten holder op med at virke plejer det i 99% tilfælde at være i åben tilstand og så oplever man den har svært ved at blive hurtig varm.

    hvis den kun bliver varm i tomgang ville jeg tjekke blæser funktionen.

    Du kan sagtens pille termostaten af for at udelukke den, men hvis den har sat sig i lukket tilstand ville du også opleve at bilen blev varm ved hurtig kørsel og ar du ikke ville få en varm bil.

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for input.

    Der er eftermonteret AC på dytten. Jeg ved ikke om det er originalt, jeg afprøvede for sjov skyld det Brabus skrev andetsteds om at AC slog fra ved kickdown, det tror jeg ikke den gør på min. Det kunne tyde på et uorginalt anlæg.

    Nålen var godt på vej forbi den streg der er imellem 80 og 120 grader da jeg tændte for varmen, hvilket straks gjorde at nålen faldt. Jeg mener ikke den bør stige så meget hvis alt er iorden? Normalt står nålen klige over 80 grader som den skal.

    Kan termostaten være blevet træg og ikke åbne ordentligt? Det er jo netop når man holder stille i lang tid at der er brug for maksimal gennemstrømning i termostaten.

    Jeg er ikke sikker på andet end at det er en viscose kobling. Den (blæseren altså) kører hele tiden, en elektrisk ville vel starte/stoppe efter behov. Jeg vil prøve at tjekke blæserens træghed ved varm motor, ved kold motor kører den ihvertfald let rundt. Men logikken ville vel også sige at den skal kører let rundt ved høj temp. hvis den er defekt.

    Takekr meget for input - altid rart med lidt at arbejde med :)
    /Martin
     
  7. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Du kan tjekke, om din bil er født med A/C ved at indtaste bilens stelnr. (VIN) på den russiske hjemmeside (vist i en anden tråd, men her er den igen :) ) http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
     
  8. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er tjekket - det er derfor jeg ved det er eftermonteret :lol:

    Den historie begyndte med at slangerne til oliekøleren skulle skiftes. Mercedes udleverede nogle slanger ud fra stelnummeret der var alt for korte. Det viste sig så at oliekøleren sidder foran køleren når bilen er uden AC, oliekøleren sidder i venstre forskærm når det er med AC....

    Idag fik jeg igen fornøjelsen af at holde i kø, fordi en eller anden truckertåbe havde smidt et helt læs grus på motorvejen inden han valgte at parkere vogntoget på siden i grøften. Skulle hilse at sige at Dansk Autohjælp fik et par timer til at gå med at feje motorvejen med koste......
    Der skete det at nålen øjeblikeligt steg. Jeg prøvede at undlade at tænde varmen den steg til op imellem stregen uden tal og så den der indikere starten af det røde felt. Det er efter min smag for højt - hvad siger panelet?

    Jeg lavede et lyn tjek på blæseren til køleren. Vi skal lige for god ordens skyld være enige om at propellen på ydersiden er til AC'en og derfor ikke har noget med motorkølingen at gøre - eller? Min blæser er drevet af remmen og dermed antager jeg at det er den med viscosekoblingen. Jeg syntes ikke der er væsentlig forskel på hvor træg den er kold og varm (motoren var ikke iskold da jeg prøvede den kold). Tværtimod virkede den lettere at drive rundt ved varm motor. Så holder logikken op for mig (ud over at det ER viscosekoblingen der er synderen).

    Er der nogen der kan bekræftige at det er blæseren inde i maskinrummet vi snakker om? Jeg bliver lige liudt forvirret af at Brabus skriver at de på dieselerne er eldrevne....

    Mercedes vil have 1300,- et eller andet - formodentlig + det der moms :evil:

    /Martin
     
  9. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Ok - så du ved bare ikke, om den eftermonterede er original :)

    Den elektriske blæser foran køleren er efter min overbevisning kun til A/C. Så jeg er helt enig med dig, og jeg kender en med en 230e, der havde fuldstændig samme problem, hvor det var viscosekoblingen, der var problemet.
     
  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu bliver jeg sgu helt rundt forvirret når jeg ser hvad de forskellige skriver der findes af blæsertyper. Jeg konsulterede Haynes for at få opklaret hvad der var hvad :)

    Såvidt jeg kan se findes der en type med viskose kobling og en type der er elektromagnetisk. Udfra Haynes får jeg indtrykket af at viskose koblingen findes både på diesel og benziner (men det står ikke tydeligt). Så mit spørgsmål er hvordan jeg får undersøgt hvad der er på min dyt?

    /Martin
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Martin.

    Den blæser som sidder yderst på bilen er til A/C og den rem drevet er til din mtor køler :) og den virker med viscose.

    Så ja du har nok ganske ret i at det er den som er stået af, altså din viscose i blæseren der trækkes af remmen.

    Blæseren til dit A/C virker kun til dit A/C



    Hvis du har en rem dreven blæser så har du viscose koblede blæser på din bil og det mener jeg da også alle sammen har, men jeg var ikke sikker så derfor mit ? tegn tidligere.

    Drejer du på denne blæser når motoren er kold skal den være nem at dreje og når bilen og over 80 grader ved næste streg senest som er 100 grader der skal blæseren være svær at trække rundt, personligt synes jeg bilen lyder som en gammel Volvo når blæserens viscose strammer og tager blæseren med på hurtigere omgange :D

    Så der er de 2 blæser typer at forholde sig til. 1 til A/C og en til Motor køleren som altid er af viscose typen.

    Den til A/C er altid eldreven og køre kun rundt når A/C er slået til og bilen er varm eller holder i kø osv.

    Håber det løste lidt af mysteriet for dig :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  12. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej folkens.

    til info så kører en 200 diesel med magnetisk kobling. 250 og 300 i dieselmodellerne kører alle med viscose kobling.

    Jeg vil anbefale i førsteomgång at skifte termostaten. Den kan hænge og dermed ikke åbne fuldt op, når bilen er varm. En billig og relativ hurtig fejlsøgningsmulighed.
     
  13. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Som jeg læser det så skal der være meget markant forskel på kold og driftvarm motor (og det syntes jeg ikke der er).
    Jeg syntes dog at blæseren følger remmens hastighed sådan nogenlunde, så jeg tænkte om der også er en gearing i det - så den kører hurtigere en remmen?

    Kan der være forskel på viskose/magnetkobling afhængigt af om det er med/uden AC? Min er jo født uden og man kunen jo have spruget noget over her ifb. med konverteringen.


    Jeg har lige tjekket elblæseren. Den kan jeg sgu ikke se går igang når den holder stille. Syntes også at aircon ikke køler ordentligt - der kunne jo være en sammenhæng.....

    Er der nogle dert ligger inde med et eldiagram eller en forklaring på hvordan den elektiske blæser virker? Jeg har så udfordringen at det er eftermonteret og måske ikke er sat præcist på som fra fabrikken. Det skal nok blive festligt.....

    /Martin
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    El blæser på uorginalt ac starter kun når tryk i ac system når ca 18 22 bar!
    Det kan den kun nå nar ac anlæg er i go stand(anlæg er fulst op med "væske") når anlæg ikke kølger godt er det normlt der for al el blæser ikke starter?
    Chr
     
  15. renny

    renny New Member

    Joined:
    20 Marts 2008
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D
    Km:
    415000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til alle der har hjulpet med mange rigtig gode inlæg :D
     

Del denne side