Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Min bil vil kun køre i bakgear

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af MB230E, 30 Maj 2014.

  1. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Min 230E med automatgear besluttede her til aften, at den ikke ville køre fremad, uanset hvordan jeg sætter gearstangen. Derimod kan jeg bruge bakgearet uden problemer.
    Jeg kan ikke høre nogen mislyde, når jeg kører gearstangen ned gennem de fremadgående gear.
    Den har kørt 300.000 km og fik renoveret gearkasse ved ca. 220.000 km.
    Er der nogen, der har et bud på, hvad der er galt?
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Kontroller gearolie

    Sendt fra min HTC One SV med Tapatalk
     
  3. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Tak Martin. Jeg har kontrolleret gearolien, og der ser ud til at være rigeligt på. Faktisk synes jeg, at den står en cm over max på pinden, men den er lidt svær at kontrollere.
    Jeg har nu prøvet at lytte ordentlig efter, og det virker som om, at gearet går i indgreb, men så sker der ikke mere. Jeg kan høre en summen ved bagtøjet, når jeg sætter den i gear, og den pågældende summen forsvinder, når jeg sætter bilen i frigear.
    Hvis det er kardanen/bagtøjet, der er noget galt med, undrer det mig, at jeg kan bakke uden problemer.
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    tjek om seeger-ringen som holder linkarmen fra konsollen til vælgerarmen sidder der. du skal under bilen mellem automatkassen og karossen. lidt snævert, men kan lade sig gøre. 8)
     
  5. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Kan man se Seeger ringen udefra? Eller skal man skille noget ad?
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Der må ikke være for meget olie på gearkassen, så den må du lige tjekke igen.

    Gearkassen skal være driftsvarm, bilen stå vandret og motor i tomgang. Hvorfor er det svært at kontrollere?

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  7. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Jeg synes, at det er svært at kontrollere, da olien jo nærmest er usynlig og meget tynd. Man skal jo så være sikker på, at den fugt, der kommer på oliepinden ikke stammer fra olie, som pinden bliver "forurenet med" på vej ned i oliesumpen.
    Hvis der er for meget, hvordan aftapper jeg det, der er for meget?
    Men kan det på nogen måde være problemet? Bilen har kørt masser af km med i givet fald for meget gearolie.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal havde bundkaret af og tjekke at der ikke ligger et lille metal kødben nede i karet, det kan nemlig godt være det bagerste bremsebånd som er knækket.

    Det kan også være olietrykket som er for lavt.. Der sider en bolt på venstre side af gearkassen, lige foran vacum moulatoren. Den bolt skruger man ud og isætter en banjobolt med et tryk ur i enden og tjekker at olietrykket er som det skal være.
     
  9. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Så det er sådan man sætter et trykur i selve bilen? Har nemlig et olietryks ur. Ved du evt gevind eller andet? (Undskyld for hi-jacking af tråden, selvom om det omhandler noget andet.)
     
  10. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    jeg har en bruft gearkasse liggende du kan købe billigt
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det kan man sige, men det er stadig en fejl, der kan have stor indvirkning på gearskiftet. Endnu værre er det, hvis det er kølevand, den har trukket men ned i kassen fra en defekt køler.

    Så tjek standen og om der evt. mangler kølevand.
     
  12. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Det kan vel være skidt i ventilhuset. Har hørt om det før. Hvis den kun har kørt 80k siden rep burde den ikke fejle noget.
     
  13. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Tak skal du ha'
    Jeg vender tilbage, hvis det gå hen og skulle blive aktuelt.
     
  14. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Tak for tippet.
    Er det præcis samme problem du har hørt om før? Altså at bilen godt kan køre i bakgear men ikke i de fremadgående.
     
  15. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Min bror havde en Fairlane engang og så en dag kunne den ikke komme over første gear. Flere mekanikere stod klar med dødsdomme over gearkassen bortset fra ham han købte bilen af. Han havde haft en Jaguar inde til reparation lidt tid før og så vidt jeg husker sagde han at den ikke kunne køre fremad, kun baglæns og det var bare skidt i ventilhuset. Efter rens og olieskift kunne fairlanen igen. Automatgearkasser er følsomme overfor skidt og slidt olie, men de er generelt robuste, så med 80k på bagen burde den ikke være defekt, men alt er muligt.
     
  16. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Tak for velmente opmuntringer :)
    Jeg skal have fragtet bilen til et specialværksted forhåbentlig i den kommende uge, og så er der kun tilbage at afvente dommen.
    Jeg også lidt svært ved at acceptere, at gearkassen kun skulle kunne holde til ca. 80.000 km siden sidste renovering, men det er ude af mine hænder nu, og jeg er forberedt på det værste!
     
  17. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Så er dommen fældet. To værksteder har uafhængigt af hinanden sagt, at gearkassen skal renoveres. Jeg fik fragtet bilen til Gørløse i dag, hvorfra man oplyser, at en reparation vil koste ca. 18.000 kr.

    Det vil jeg ikke ofre. I forvejen var jeg på nippet til at få udskiftet begge forskærme, hvor der er rust i skærmkanterne, og så mener jeg, at den samlede udgift bliver for stor, når jeg ikke har mulighed for selv at lave noget af arbejdet.

    Jeg vil nu lægge bilen op som et til salg tilbud i en anden tråd. Foreløbig vil jeg nøjes med at høre, om der er nogen herinde, der er interesseret i bilen, som den er - altså med defekt gearkasse og to rustne forskærme, men ellers i rimelig stand.
     

Del denne side