Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Min 230CE starter skidt

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Dazzle, 29 Marts 2010.

  1. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Rødder,

    First of all, supert forum til os MB entusiaster som selv ønsker at skrue lidt på de gamle perler som i ny og næ trænger til lidt pleje og justering.

    Jeg ved godt at mit spørgsmål ligner flere af de ofte stillede, men som i sikkert selv ved, så afviger hver af vores MB's symptomer en smule fra hinandens og derfor er det ikke altid nemt at drage en konklusion fra tidligere indlæg. So here goes:

    Symptom:
    Starter skidt efter at have stået stille i x-timer. Startmotoren skal arbejde i 5-8 sek før end at motoren springer i gang (hjælper en smule hvis man giver den lidt gas imens startmotoren arbejder). Dog har den stabil motorgang når den først er startet og sætter ikke ud (600-700 omdrejninger ved varm motor og ca. 1000 ved -10 grader). De første 300m kan den godt have problemer med at accelerere men derefter kører den problemfrit.

    Hvis motoren lige har været startet (dvs. slukker den efter en besværlig start og derefter forsøger at starte igen), så springer den igang lige med det samme.

    Tjekliste:
    *Har skiftet tændrør og gnisten ser fornuftig ud. (Dog skal det nævnes der ikke sidder originale tændkabler på)
    *Har ny knastaksel og toppakning. God kompression.
    *Benzin pumpen kører 2-5sek når der drejes til tænding.
    *Benzinfilter udskiftet
    *Benzindyser åbner ved 4,1 - 4,5 bar. (spray mønster er jeg ikke 100% på, men det ser relativt ok ud, ingen stråle)

    mistanke:
    -Benzinfordeler
    -(Dyser)
    -Startspærre

    Mistænker benzinfordeleren (eller dyserne som ellers virker tætte nok) for at være en smule utætte og dermed tillade fordampning, og jeg derfor oplever at benzinpumpen er den tid om at fylde fordelingsslangerne op, som det tager starteren at tørne motoren i de 5-8 sek. Hvis man gentagne gange sætter bilen til tænding og dermed tvinger benzinpumpen til at køre de 2-5sek flere gange inden man starter, virker det som om at den er langt mere startvillig.

    Foruden ovenstående kunne jeg mistænke min startspærre som "låser" bilen efter relativt kort tid, hvis ikke man når at starte den. Startspærren er efter mit kendskab en Sonar som har siddet på bilen en menneskealder. Men tror nu hovedsageligt at problemet er at finde i brændstofstilførslen.

    Nogen bud på om benzinfordeleren kan være synderen i dette tilfælde, og i så fald er den til at have med at gøre selv? (har ledt lidt efter ny pakninger eller reperationskit på nettet, men har ikke kunnet finde det :/)

    Håber der er nogle friske MB entusiaster som kan sende mig, i den forhåbentlige, rigtige retning angående hvad min kære bil fejler :D.
    På forhånd tak
     
  2. Falle

    Falle Member

    Joined:
    14 Januar 2008
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB - GLC 250 4 matic
    Km:
    122000
    Årgang:
    2017
    Bil nr. 2:
    MB - A200
    Bil nr. 2 Km:
    65000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Dazzle,

    Det kan godt lyde som om din "startdyse" ikke virker efter hensigten, det er den der sidder ca.midt på indsugningsmanifolden og der er et elstik oven på den, den styres selvfølgelig at en temp. føler så det kan også være føleren der ikke virker, der ud over kan det godt være din benzinfordeler, den skal holde benzintrykket, jeg har for nogle år siden repareret sådan en, og skal lige sige, du kan ikke få reservedele til den, der er en meget tynd stålmembran i den som kan vendes hvis der er "anlægsmærker" fra de 4 afgange, ellers kan du ikke gøre noget, men prøv først startdysen det er det nemmeste og billigste, så håber det bare er den.

    Falle :roll:
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Jeg vil give Falle ret med dyser og evt kold starts ventil. Kan selvføgelig være akkumolatoren på din benzin fordeler men så tror jeg også der ville være probs når du genstarter lige efter den har været igang.
    Fik selv ny toppakning og havde stadigvæk start problemer og skulle give pedal for at den startede men siden dyse skift springer den bare igang hver gang ( undskyld lidt salt i såret :)

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  4. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hehe tak for super input begge. Det lader vist til at jeg må igang med den elektrisk styrede startdyse, samt hvis det ikke hjælper lader det til at dyserne må lade livet for at sæt nye. (Tror faktisk også at de dysser som sidder på min bil er de originale fra 87' så det er svært at fornægte at de godt kunne være lidt trætte)

    Ser om jeg kan nå at få delene inden påsken starter, men ellers melder jeg tilbage efterfølgende, forhåbentligt med nyheden om at den starter perfekt :D.
     
  5. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej.
    Hvad med strømfordeler og rotor?
    Jeg har lige haft problemer med mine.
    Selvom de ser fine ud og er uden revner har de en begrænset levetid, da kontaktfladerne med tiden bliver slidte.
    Jeg fik at vide normal udskiftningsinterval er ca. 100.000 km.
    De er ikke helt billige men du er heldig, at du kan nøjes med et sæt, hvis det er det der er problemet.
    MVH Christian.
     

Del denne side