Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mest øko og driftsikre mb??

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Faber, 29 December 2012.

  1. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kære mbfolks. Jeg kører til daglig i en 300E fra 1990. Den kører mellem 8 og 10 km på literen afhængig af kørestil og udendørstemp. Jeg kører dagligt ca. 62 km i alt frem og tilbage på arbejde. Sammenlagt med kasko (6766.-) og vægtafgift (2690.- x 2 = 5380) samt en literpris på 11,80 bliver dette en årlig udgift på.: 29.755.-
    Ok så prøvede jeg at lave samme regnskab på en C220 2,2 Diesel fra 1995. Det blev 24.739.- incl. Partikelafgift og udlign afgift. Altså umiddelbart en besparelse på ca 5000.- Hvis jeg gerne stadig vil køre Mercedes men også gerne vil reducere omkostningerne, hvilken mb er så umiddelbart jeres bud? Efter eget ønske må den koste max. 50 kilo. Håber I vil komme med jeres bud!! Mvh Faber. Og i øvrigt er der ikke taget hensyn til vedligeholdelse og rep. Samt afskrivninger på billån.
     
  2. jyk

    jyk New Member

    Joined:
    4 April 2012
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D aut stc
    Km:
    387
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Faber

    jeg kender ikke forbrugstallene for andre mercedeser end min egen 300-24D, som klarer 12-15,5 alt efter vejr og kørestil.
    Til gengæld kender jeg regnestykket ganske godt.

    Jeg plejer dog at forsøge at indregne værditab og vedligeholdelsesomkostninger, selvom det kan være svært at sætte tal på værditabet. For at få et konkret kr./år på værditabet kan man f.eks. skønne værditabet for en given bil over de kommende 4-6 år og bruge det som grundlag (f.eks. købspris: kr. 100.000, gensalg efter seks år: 40.000 = værditab på 10.000 pr år)
    Har også hørt om folk, der regner med værditab på 1 kr. pr kørt km, når bilen er af nyere dato.


    Vedligeholdelsesomkostninger kan minimeres af en dygtig gør-det-selv-mand, men man kan jo ikke lave sine alle reservedele af trylledej, så nogle udgifter til stumper og vædsker vil der være - man kan jo kigge på listepriser på bremsedele for at danne sig et indtryk af, om reservedelspriser for den enkelte bil er højere eller lavere, end man er vant til...

    noget af det interessante ved at lave dette regnestykke er, at det ofte viser sig, at jo ældre en bil man kigger på, des lavere er reservedelspriser og værditab pr. år. Så kan det selvfølgelig også være, at driftsikkerheden dykker.

    Bare et velment indspark til dine overvejelser om tal. Jeg har endnu ikke fundet en god måde at regne herlighedsværdien ind i det endelige tal.
    Jesper
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg har ikke noget ondt at sige om w202 serien ud over at de godt kan havde lidt rust hist og pist, men ikke noget i forhold til en w210er

    Så kan du finde en w202 i god stand, hvilket er muligt i det pris leje.. Så har du dig en driftsikker bil med mange gode køre egenskaber.
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Hmm... Du nævner ikke hvad du forventer at køre om året :-? Men jeg kan regne ud at det er omkring 15.000 km.. Det er nok noget i underkanten, til at det kan betale sig med en diesel bil :-( Jeg har regnet lidt på min egen, som er en 300 Turbo diesel fra 1990, Forsikring, ligger omkring hvad du giver, ca. 6500,- kr, vægtafgift efter 1/1-2013 incl partikelfilter afgift 11,160,-kr og 15.000 km med 11 km L = 1365 lit til 10.75 kr= 14673,-kr ... Det giver jo små 32.000,- kr... Så du skal umiddelbart passe noget på, medmindre du vil ned i en helt lille C200 cdi (findes i Tyskland), jeg ville nok bare hælde det benzin i den 300 Eer du har og så sige at det var det :-? Mht værditab, jamen det gider jeg slet ikke regne/ tænke på, for når man snakker Mercedes er det liebhaveri, og man kan godt mene at ens bil er det værd som man har givet (ofte for meget) hvorimod andre mener at den er total værdiløs. Handelsværdien står overhovedet ikke mål med brugsværdien :D
    Med 15.000 km om året, ville jeg nok kigge efter en mindre benzin udgave, hvis det absolut skal være. Taget i betragtning at din 300E som vi ikke kender standen på, men uanset om den ligner altertavlen i Peterskirken i Rom, så skal enhver bilhandler/køber nok forsøge at få den nedvurderet til noget mindre end man forventer. Samtidigt skal du have 50.000 kr op af lommen, til en bil som om to år måske er lige så "værdiløs" i handels øjemed 8)
     
  5. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej faber. :)
    vores bil er en E250D, 20V 113hk fra 94 import fra 2009 kørt 205000km købt for 65000kr og er meget driftsikker,og velkørende. :)
    jeg har sat vores bil ind i dit regnestykke med 62 km om dagen, 200 arb.dage om året,brændstofudgift på 9300 og jeg har sat den til at gå 14km/l og det klarer den nemt, og med en forsikring på 3300kr, vores bil er i følge reg.attest sat til en vægt på 1300kg og vores vægtafgift inc. patikkelafgift bliver så, samlet 6760kr om året
    så ser regnskabet sådan ud... 8)

    vægtafgift------6760kr
    brændstof------9300kr
    forsikring-------3300kr
    ialt 19360kr

    mvh. bjarne124 farvel
     
  6. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hvis din nuværende 300 er i ok stand og ikke står overfor støre reperation så ser det ikke ud til der er de store besparelser. Ulempen med at skifte bilen er at man altid for andre uventet udgifter i form af rep på en ny brugt bil.. + at du spare dine 50000 :)
     
  7. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Og så er der det med at skifte fra 300e til eks 250D. Der kommer man til at savne kræfterne 300 har.. Har selv haft 250D 300D 300E-24 og nu min 300E.. Og med dit km forbrug ville jeg nok beholde 300ern. :)
     
  8. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu ved jeg godt at 210´erne ikke er særligt populære, men har selv overvejet en E220 cdi. Umiddelbart kan de klare sig rimelig godt km/l mæssigt, og vægtafgiften er tilsvarende lille.

    Hvad siger i andre til det ? For og imod (er klar over at de ruster forfærdeligt meget)
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Min kone har en W210 E220 CDI, som er velholdt, ny serivceret og men en chip monteret og sports filter.. Den går lidt over 23km/L ved pæn kørsel!! + at så har den 170 hypper at gøre godt med.. Så det er nu en meget fin bil.. Dog havde den en del rust i bunden som jeg har måtte lave.. Men chassiet er nu ret pænt, men det er også en 2000er, så der har mercedes taget sig lidt sammen igen :D
     

Del denne side