1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mercedes Benz W124 pick up?

Emne i 'Ordet er frit' startet af krett, 29 November 2018.

  1. krett

    krett New Member

    Joined:
    29 November 2018
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Bahrain
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    F150
    Km:
    40000
    Årgang:
    2014
    Hej alle
    Er der nogen her som ved hvor og hvem det var som byggede Mercedes Benz W124 pick up tilbage i tiden?
    MVH
    Krett
     
  2. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Der var to karrosseribyggere i DK, som ombyggede W124'ere. Der lå en i Sæby i Jylland, og så var der en på Sjælland (som jeg desværre ikke kan finde).

    Der var lidt ydre forskelle på de to biler, så man kan kende dem bl.a. på trekantruden bag fordøren.
     
  3. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Hmm... nu har jeg gravet lidt mere i det. Der har været en del karrosserifabrikker i DK, som har ombygget W124'ere. Ihvertfald har jeg fundet ud af følgende:

    Sæby Karrosserifabrik - lukket 2006, nu VM karrosserifabrik
    Ringe Karrosserifabrik (ikke bekræftet, men nævnt flere steder i forums rundt omkring)
    Bøgely Karrosserifabrik - den var der nok ikke så mange der kendte, billede vedhæftet af reklame
    Ukendt opbygger på Fyn (ikke bekræftet, men nævnt på Bilgalleri.dk - kan være "fake news")
    Opbygger i Køge-området - præcis hvilken kan jeg ikke finde, men må have været en større opbygger. Ombygget både W124 og W126.

    Jeg synes også at der er flere forskelle end bare trekant-sideruden - der er også lidt forskelle på opbygningen omkring bagruden, hvilken så giver mening med flere karrosseri-fabrikanter, da jeg kan finde mindst 3 forskellige typer af bagrude-opbygninger. Bare se i galleri - der er 3 forskellige, af hvad jeg lige kan se. De tal jeg kan finde, lyder af omkring 200 stk. fra Sæby, og omkring 160 stk. fra Køge-opbyggeren, meeen... det skal tages med et gram salt. Bøgely opbyggede iøvrigt næsten som opbyggeren fra Køge-området efter billederne, så mon ikke at der er nogen igennem tiden som har taget fejl af Bøgely's model, og den "Sjællandske". Men de må alle være bygget op efter samme indfaldsvinkler mm. fra lad til bagende af kabine, for Dantop leverede kun en hardtop-model, og den passede tilsyneladende på dem alle, efter deres reklame at dømme.

    Meget sjovt at se prisen på artiklen - 682.000,- DKK ab Bøgely. Nogenlunde det samme, min 260E kostede i grundtrim i 1990. Med alt det arbejde (selvom nogle af ombygningerne er af tvivlsom kvalitet), så er det utroligt at de ikke var dyrere.
     

    Attached Files:

    Last edited: 30 November 2018
    • Informative Informative x 1
    • Friendly Friendly x 1
  4. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Bemærk dette billede som jeg lige har lånt fra galleri. Tre forskellige bagrude-løsninger så vidt jeg kan se (en skrå med "Sjællands"-siderude, en lige med "Sjællands"-siderude, og en Sæby-løsning), men kun to forskellige trekantrude-løsninger... (tre eller to forskellige opbygninger?)

    Så Bøgely's kan muligvis forveksles med Køge-opbyggeren, og kun bagruden er til forskel, medmindre modellen med den skrå bagrude er ombygget specielt.
     

    Attached Files:

  5. krett

    krett New Member

    Joined:
    29 November 2018
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Bahrain
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    F150
    Km:
    40000
    Årgang:
    2014
    Hej Eddie
    Tusind tak for arbejdet.
    Vil se om jeg kan finde mere på de fabrikanter.
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,515
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Feeedt! Elsker de udklip du har fundet @Eddie :yipi::yipi:

    Har du flere?

    (Jeg er jo stadig mega pick-up fan, selvom det er mange år siden jeg solgte min SJÆLLÆNDER model)
     
  7. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Mjah... det var lige hvad jeg kunne finde med et par timers arbejde. Så det er det eneste, jeg lige har ved hånden - desværre. Men det er generelt meget svært at finde noget om de danske opbyggere, hvorimod jeg kan finde en hel masse på de tyske.

    Ikke at de nødvendigvis har lavet pick-ups, så er der ihvertfald følgende (og det er KUN for opbyggere - ikke diverse stylings-firmaer og Limosine-ombyggere):

    Conrad Pollmann Karrosserie (også bare kendt som Pollmann)
    CMiesen Sonderaufbauten (også bare kendt som Miesen)
    Rappold Karrosseriebau
    Stolle Sonderaufbauten
    Visser Sonderaufbauten
    Welsch und Sohn Sonderaufbauten

    KSG Baumgärtner har opbygget w123'ere til Pick-ups, så mon ikke de også har haft fat i 124'erne?

    Mange af disse er meget nemme at finde materiale på, på nettet. Bemærk at der i Tyskland åbenbart har været et stort marked for bedemandsvogne, så de fleste reklamer er for denne type, selvom Miesen og Visser også gjorde det i ambulancer.

    Underligt nok så har opbyggerne i Danmark tilsyneladende levet i stilhed, i forhold til de Tyske - men Tyskerne må også have haft behov for pick-ups i andre sammenhænge end afgiftsmæssige, og nogle må også være eksporteret til Tyskland i 124'erens leveår med det antal som er angivet opbygget i DK (med forbehold) - jeg kan med sikkerhed finde nogle stykker, som i hvert fald er eksporteret tilbage til Tyskland, inden for de sidste par år. Polen ser også ud til at have fået nogle stykker af de Danske opbygninger. Det kan være at de Danske opbyggere har levet i stilhed i DK, men har reklameret i de tilstødende lande. Jeg kan dog ikke finde noget materiale på dette... desværre! Hvis jeg falder over mere, skal jeg nok lægge det i denne tråd. ;)
     
    Last edited: 7 December 2018

Del denne side