Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mercedes 300 D aut. vil ikke starte.. Hjææælp!

Emne i 'Dieselmotorer' startet af luxusflyder, 17 November 2009.

  1. luxusflyder

    luxusflyder New Member

    Joined:
    15 November 2009
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D aut.
    Km:
    640000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle i hjælpsomme mennesker

    Vi er 2 gutter som lige har købt en fin gammel Mercedes 300 D aut. w124, fra 91. Vi købte den defekt (starteren ville ikke gå i indgreb), og regnede med at det var starteren der var gået.
    vi skiftede starteren, og prøvede derefter at få gang i den. Vi fik den lige kort igang, hvorefter den døde. og nu kan vi bare slet ikke få gang i den.
    vi har lagt mærke til at glødepære-lampen ikke lyser når vi sætter den i tænding, og det lyder lidt som om motoren ikke rigtig kan trækkes ordenligt rundt når vi prøver at starte den (lidt som om den slæber).

    Vi har prøvet med dieselstart, ladet batteriet helt op, og tjekket at remhjulene ikke har sat sig, og nu ved vi simpelthen ikke hvad vi skal gøre?
    vi kan ikke finde ud af hvor gløderørene sidder, og vi kan ikke forstå at den pludselig har så svært ved at trække motoren rundt.
    Er der nogen som kan hjælpe os?
    Evt. en side hvor man kan se hele opbygningen af motoren, eller en instruktionsbog?
    Og hvis vi skulle prøve at skifte gløderør, er der så nogen som måske ligger inde med en lille guide til afmontering af manifold samt nogle vejledningsbilleder? :)

    Vi kommer fra århus, og hvis der er en som virkelig er skarp til de gamle dieselmotorer, så sig endelig til.
    vi betaler gerne en skilling for noget hjælp.
    den står på værksted med lift og værktøj, så den er lige til at gå igang med.
    vi aner bare ikke hvor vi skal starte, men vi har jo hørt at de næsten ikke er til at slå ihjel

    Hjæææælp....

    Mvh. Simon & Morten

    Mob. 28333278
    luxusflyder
    Stjerne 1. års lærling


    Indlæg: 1
    Tilmeldt: søn 15. nov 2009 18:19
    By el. Område: Århus
    Min bil:: w124 300D aut.
    Km: 640000
    Årgang: 1991
    km: 0
    Årgang bilnr. 2: 0
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Skift af gløderør indebære ikke nødvendigvis at manifold skal afmonteres,møtrikken falder ikke af ledning ved afmontering fra gløderør(stor hjælp grundet lidt plads),en lang top og en normal top,en kort forlænger og 2 lange forlænger og et knæk stykke,det brugte jeg til skift og det lykkedes i starten var det lidt svært at se en udvej men efter nogle forsøg lykkedes det..
    [​IMG]
    Ledninger spændes med 4 nm og rør 20nm.
    Fejlsøgning på anlæg.1 dur pæren i lampen som skal tænde?klikker relæet til gløderørsfunktion når nøgle drejes?
    Relæet sidder monteret på bagsiden af venstre forskærm i motorrum jf billedet
    [​IMG]
    Systemet har sit eget ledningnet og du kan nemt følge det,du kan også måle gløderørne igennem via stikket de har et nummer hver..
    Prøv iøvrigt at brug søge funktionen i forummet,dine spm har været oppe en del gange før.......
    Da du lige er startet med at rode med mb(lugter jeg) kan jeg sige jeg næsten lige har skiftet gløderør på min egen,iøvrigt kan du spare mange penge ved at købe dine dele/reservedele i Tyskland,jeg købte gløderør for 7 euro stk(bosch/beru) kombineret med lidt andre dele i forsendelsen,så er det hele tjent hjem..
    Held og lykke..
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Iøvrigt burde bilen starte selvom nogle af gløderørne er defekte..
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lige en kommntar, man skal være ekstrem heldig og starte en diesel motor, hvis gløderørende ikke virker.
    Syntes da efterhånden at havde kikket på en del diesel biler hvor gløde starteren ikke virkede og de var ikke til at få liv i. Men man kan altid start en diesel ved at sprølte lidt olie ind i manifolden. Olien ville fordele sig på stemplet så det lukker tæt ved ringende og på den måde få komprimesionen op.

    Ps. tjek at der ikke er luft i systemet, de 2 klare slanger der går fra dieisel pumpe og op til filteret, må der ikke være luft i.
     
  5. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har da kørt rundt med 2 defekte i over et år og den startede fint hver dag også om vinteren..Men jeg mener at bilen kan godt starte selvom nogle rør skulle være defekte..forkert formulering sorry
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Først og fremmest ville jeg også checke gløderørene. Men ovenstående lyder lidt suspekt...
    Uanset om gløderørene virker eller ej, skal batteriet kunne trække motoren rundt uden besvær!
    Med fare for at være lidt for indlæysende: Kunne man forestille sig at det batteri er meget tæt på at være afgået ved døden?!?
    Prøv lige at låne et frisk batteri fra en anden bil og se hvad der så sker!
     
  7. luxusflyder

    luxusflyder New Member

    Joined:
    15 November 2009
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D aut.
    Km:
    640000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tusind tak for jeres indlæg indtil videre, og mange tak til alex for din tegning og fortælling. Hjælper meget når man er ny MB ejer :)

    Vi har tjekket det med batteriet, og har sat et helt nyt på, så det ihvertfald ikke er det der er problemet.
    Pæren til glødelampen er heller ikke gået i stykker, for den begynder at lyse 20-30 sek. efter vi har sat tænding på. den lyser bare ikke lige når man sætter tænding på, som den burde. Men udfra hvad jeg kan læse mig til her på forummet, så kunne det sagtens være et tegn på at en/flere gløderør skal skiftes.

    Ved godt der er flere indlæg herinde om det med gløderør, for sad i over 2 timer igår og læste alle de gamle indlæg, men manglede simpelthen lidt mere pædagogisk hjælp med billeder. Kun derfor vi oprettede et nyt indlæg. ikke fordi vi er dovne. Så bær lige over med os :oops:

    Men hvis jeg forstår det ret, så piller vi først luftfilterkassen af, og derefter afmontere alu-delen af luftfilteret. og så burde vi kunne komme direkte ind under manifolden, til gløderørene? Skruer dem af, sætter nye i og skruer på. og så er de skiftet?

    Mvh. Simon
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg havde ikke min aludel af da jeg gjorde..bare til info,hvis du skifter rør så skift dem alle,så ved du hvad du har..
     
  9. luxusflyder

    luxusflyder New Member

    Joined:
    15 November 2009
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D aut.
    Km:
    640000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nå okay... så det kan faktisk godt gøres uden afmontering? men har jeg ret i at de sidder indenunder manifolden?
     
  10. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeps der sidder 6 stk med en ledning til hver..Det er ikke det nemmeste men kan lade sig gøre....
     
  11. luxusflyder

    luxusflyder New Member

    Joined:
    15 November 2009
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D aut.
    Km:
    640000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vi må vel bare kaste os ud i det... Men tager nok lige computeren med, så vi kan skrive når det hele går i kage :whistle:

    Men hvor det er dejligt at kunne få lidt hjælp fra erfarne folk. Og tak fordi i giver jer tid til det!

    Opfølgning kommer forhåbentlig senere idag...
     
  12. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    Du/i skal ikke undskylde du bliver forbløffet over hvor genialt det forum her er.....
    Jeg fik en tanke har du prøvet og dreje lidt på alle sikringerne evt lige tjekke stik i de div
    ledninger og relæer ingen ved jo hvor længe den har stået... er rimelig sikker på
    du fik en hel bil med til reservedele sad nemlig selv i sidste uge og kiggede på den i den blå.

    den lignede en der godt kunne havde stået noget tid også kan det jo godt irre til de forskellige
    steder.

    jeg er lidt i tvivl motoren kan godt dreje rundt ikk..?
    også som djaboo skriver luft i diesel systemet løsn evt et rør på dysen og se om den
    levere noget olie derop.
     
  13. luxusflyder

    luxusflyder New Member

    Joined:
    15 November 2009
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D aut.
    Km:
    640000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Smut.
    Du er hurtig... det er nemlig den som var i den blå avis! :)
    Vi har tjekket sikringer, og der er godt en sikring, som har fået brændt "toppen" af, og nu sidder toppen af sikringhovedet fast nede i sikringsboxen. så må nok hellere lige ud og finde nogle nye sikringer. Men nu prøver vi lige med de gløderør, og så må vi jo tage den derfra :)
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    :lol: :lol: :lol:

    Vi har nogenlunde fingeren på pulsen omk brugt markedet i dk :D :D

    jeg sad og søgte efter en til genopbygning og vidersalg men var ikke hurtig nok...

    relæerne sidder bag plastikken ved batteriet så vidt jeg husker...
    Det jeg tænkte på med sikringerne var lige og dreje dem lidt evt lidt kontakt rens på først..
     
  15. Agrajag

    Agrajag New Member

    Joined:
    22 Oktober 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    724000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    BMW 325td
    Bil nr. 2 Km:
    296000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Ved ikke lige hvordan det er med 300d, men min 250d's gløderelæssikring var sprunget og den var komplet umulig at starte uden, så tjek lige det hvis i ikke allerede har. Den kostede 12kr :)

    Held og lykke.
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    på de ældre modeller sidder sikringen på gløderelæet, på de nyere er der ikke sikring på.

    hvis du skifter alle 6 gløderør, er det nok nemmere at tage alu-delen af luftfilteret eller indsugning manifolden af.

    prøv at skrue det store brændstoffilter af, er det ikke helt fuldt, er den næsten umulig at starte.
     
  17. Trikkeren

    Trikkeren New Member

    Joined:
    15 August 2011
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    395000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    prøv at tage stikkene ud af forvarmerrelæet og sæt dem i igen. det hjælper måske. min gjorde det samme, den lyste ik i forvarmerlampen og gad ik starte, kun hvis jeg før hver start tog stikkene af og satte dem på igen.

    /Trikkeren
     
  18. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Mon ikke de har fået startet bilen.

    Du skriver i en 2½ år gammel tråd..... :rofl:

    Men ellers velkommen her på Danmarks absolut bedste bilforum. Her kan du få rigtig mange timer til at gå.

    :love:

    Og din erfaring kan sikkert bruges af andre der læser gamle tråde. Her ligger der utrolig megen viden. rules
     
  19. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Og lad dette være en opfordring til trådstarter og andre....

    Når i har fået løst et problem, så skriv lige hvad det var der var galt. Det skylder i næsten alle dem der gider bruge deres tid på at hjælpe.

    Det er det der gør dette forum så godt.

    :send:
     
  20. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Sv: Mercedes 300 D aut. vil ikke starte.. Hjææælp!

    Ja, og rediger overskriften så der står "løst" til sidst

    // kongebiler
     

Del denne side