Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Meget udstødningsrøg ved koldstart

Emne i 'Dieselmotorer' startet af EjnarDahl, 17 Februar 2008.

  1. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Hej

    Vi har to 250D'ere. Den ene har vi haft i to måneder, og den blev vi så glade for at jeg tog chancen og købte en mere (til konen). Det virkede som om man fik rigtigt meget bil for pengene. Den første (M1) har nu kørt 260.000 (købt for 30.000), og den "nye" (M2) har kørt 425.000 (købt for 23.000). De er helt ens bortset fra farve. Men M1 har automatgear og M2 har manuelt.
    M2 har en del rust, og vi venter lige nu på et tilbud på en hellakkering fremfor at plette den.

    MEN sammenlignet med M1, så oser den altså gevaldigt de første 30 sekunder efter start. Den når ladetryk lynhurtigt, går jævnt i tomgang, og lyder godt, men udstødningsrøgen er ret heftig (gråhvid). Samtidig har jeg lige opdaget at den har brugt lidt vand. Har fyldt 1 liter på den idag.

    Der er ikke vand i olien eller omvendet (så vidt jeg kan se).
    Hvis der er utæt toppakning, så der løber vand i en cylinder, - vil det så give dette symptom?
    Eller kan det være noget andet der er galt?

    Er der nogen, der ved, hvad det koster at få en toppakning skiftet?
     
  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Er det 250D eller D-Turbo ? siden du skriver ladetryk, og så står der blot 250D i din signatur.

    Kan du ikke lugte til røgen, lugter den af uforbrændt diesel ? eller mere sødligt ?
     
  3. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Hej Capser

    Det er kun en 250D. Jeg mente olietryk og ikke ladetryk. Den går til 3 bar nærmest straks man starter den.

    Jeg synes hverken røgen lugter sødlig eller af diesel, men skal prøve at være mere opmærksom på det i morgen. Umidelbart husker jeg dog lugten som "sodet".... men jeg checker lige i morgen :)
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Er du siker på, at det ikke er et glødrør der halter - det kan få sådan en til at ryge ganske meget netop de første 30 sek.

    Der er mange indlæg om hvordan man kontrollerer dem... Meget kort kan siges, at du på ledningen på forvarmer relæet på venstre iderskærm, måler modstnden ud til de 5 gløderør.
    Jeg kan ikke lige huske modstanden der skal være, men er de ikke rimeligt ens - inden for 10% - har du synderen...
     
  5. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ang. røgfarven.

    Hvis det er motorolie-røg er det blålig og lugter meget fælt.

    Er det vand er det meget lyst / svagt gråt og har en lidt sødlig lugt af kogt frostvæske.

    Er det diesel røg fra fx. dårlig gløderør er det sort/brun og lugter af sod og "gammel-lastbil-der-ovrhaler". Jeg tror de fleste kender dem fra for få år siden hvor en lastbil op ad bakke osede så man ikke kunne se forbi dem.

    Det er også den røg der kommer ud af mange - specielt chip-tunede Audi/VW TDI'er - når de får gas, igen ikke specielt grim lugt men frygtelig tæt sort/brun os...
     
  6. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej

    Gløderør må ikke måle over 10 ohm. Bliver et af dem for dårlig nægter anlæget at forvarme. Hvis det er meget koldt/fugtigt, kan jeg finde på at forvarme 1 1/2 gang. Så starter den betydeligt nemmere.
     
  7. Simon

    Simon New Member

    Joined:
    6 Oktober 2006
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 TE280
    Årgang:
    1994
    Røg

    Inden jeg fik min mercer, havde jeg en gammel Suzuki Grand Vitara Turbo Diesel, som jeg faktisk var meget glad for....

    den eneste gang den fejlede til et syn, var da den havde alt for kraftig udstødningsrøg....

    Løsningen var at lave en motorvask på bilen...jeg troede ikke helt på rådet, men efter at jeg havde gjort det, så var der praktisk taget ingen røgudvikling...

    Det er i hvert fald et billigt forsøg..

    Mvh

    jan Simon
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sådan skal det være ! :)

    Mht. gløderørene, har jeg netop skiftet på den ene af mine, da den helt tydeligt ikke forvarmede optimalt på alle 6.
    Opstarten forløb normalt uproblematisk, men den haltede kortvarigt, på den ene cylinder når den var kold.
    Synes dog ikke at den røg unormalt meget af den grund.

    Alle 6 gløderør fungerede tilsyneladende som de skulle - jfr. indtil flere målinger - men den kom altså ikke ordentlig fra start på een af propperne.
    Jeg endte derfor med at skifte dem.

    Det viste sig så da jeg fik skruet de gamle rør ud, at de havde været fuldstændig indkapslet i sod.
    Soden blev kradset fri, og de nye rør skruet i.
    Den har startet på alle 6 siden.

    MEN... Hvid røg, plejer desværre at være vanddamp.

    Når metal opvarmes, udvider det sig, og en lille utæthed i toppakningen eller en lille revne i topstykket, kan godt lukke sig i takt med at motoren bliver varm.
    Nu ved jeg godt at jeg får det halve forum på nakken, men kølertætner kan måske afhjælpe problemet for en tid.
    Men at lette toppen er ikke tilrådeligt, så længe det KAN undgåes.
    Det er meget svært at skaffe et brugt topstykke til en 250D, der kan klare en trykprøvning. :(

    Håber at det viser sig at være noget andet.
     
  9. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Kølertætner Guldsmed :shock:

    Jeg skal gerne være den første til at komme på nakken af dig :evil:

    FORBUDT - FORBUDT - FORBUDT
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Guldsmed og Larzen.

    Det jo fint nok at skrive at man er klar over der er en hage og man mener at hele forum kommer på nakken af en :D det er vhad det er.

    Men det er ikke fordi du forslår at bruge det jeg kommer efter dig :D
    Og Larzen skal helelr ikke gå fobi en lille hilsen :D

    Fordi det jeg finder som den største fejl elelr grund til at komem efter jer :D, det er da fordi i ikke siger en dyt om hvad det er der gør det forbudt (har i tænkt på det) :D

    Jeg vil ikke tage muligheden fra jer ved at sige det :D
    Det skal i selv forklare med egne ord.

    Sikke noget i 2 sjovere bare at sige fy uden at begrunde :D

    (indlæg sagt med glad tone og et kæmpe smil på læben) :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Tager lusingen til mig med bøjet ryg BRABUS, ved godt mit indlæg var lidt kort :oops:

    Det det handler om er: Hvad gør kølertætner?

    Det er et vidundermiddel i flydende eller pulverform der, når det kommer i vand og bliver kogt, hæver og sætter sig i små sprækker, huller, revner o.l. hvorefter det stivner. Det er jo dejligt, når man har en lille utilsigtet utæthed i en pakning, en køler eller hvor det nu er.

    Desværre er vidundermidlet ikke så intelligent, at det kun sætter sig i utilsigtede huller - det sætter sig ALLE steder i bilen hvor vandet kommer forbi! Afhængig af hvor meget der er brugt, kan der oft ses en sprød skope på ½-2 mm tykkelse OVER ALT inden i motor og kølesystem. Trykker man en slange sammen kan man mærke, at det "knaser" inden i den. Det der få vandet til at køle bilen - her under topstykket på en 124'er, som har det med at revne hvis det bliver for varmt! er jo netop vandet og hvor godt ledes varmen fra metal igennem det lag til vandet?

    Lige så godt som når et kalklag, der ligner MEGET det kølertætner laver, kommer til at sidde inde i vores kaffamaskine? Det er jo ikke for sjov at den sprutter og bøvser indtil varmelegmet brænder af fordi den ikke kan overføre varmen til vandet!

    Hvis nogen, som jeg, har prøvet at skære en køler eller et varmeapparat igennem som netop har været "repareret" med kølertætner, ved hvad vidundermidlet gør ved de små kanaler i disse - det udfører pligtskyldigt sit arbejde og lukker de dumme små huller!

    Resultet: Varmen kan ikke komme fra vandet og over i luften! For kølerens vedkommende gør det, at bilen ikke kan køle nok på en varm dag, eller en dag med stor belastning som fx. Kassel Bakker med campingvogn - eller Himmelbjerget med svigermor...

    Resultat 2: Samme effekt i varmeapperat. Det er da fedt at side i minusgrader og vente på, at luften i blæseren bliver vam nok til, at holde ruderne isfri - for ikke at snakke om resten af kroppen...

    Alt dette kan siges kort: Det nedsætter bilens køleevne, og der hvor jeg kommer fra, kalder vi den handling:

    FORBUDT - FORBUDT - FORBUDT

    Og BRABUS: Jeg smiler også :D :D :D
     
  12. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for en god forklaring, jeg kender nu et andet kølertætner produkt, der er standart i Rolls Roys kølere, fordi der ikke er pakninger i en Rolls.

    Det hedder Bar´s Leaks. Det virker efter hensigten ! Jeg har selv med held brugt det og kender flerer Mercedes ejere der også med held har kørt med det, kun med den hensigts mæssige virkning.

    På dåsen står der: forebygger og forsegler hurtigt og permanent læk i kølersystemet . Garanteret beskyttelse i mindst 12 måneder.

    Se firmaet SEAB, www.seab.dk tlf: 45821500

    Venlig Hilsen

    CABRIO
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg har bare stadig den påstand, at hvis det virker efter hensigten, så har det nødvendigvis også bivirkningerne.
    Uanset hvad, kan man jo ikke få noget i en dåse med indbygget intelligens som kan se forskel på ønskede og uønskede huller....

    Reparer fejlen istdet - skift køleren, slangen, pakningen eller hvad der nu er galt... eller accepter et lille vandforbrug - jeg bruger ca 1/2 L på 10000 km og har det egentligt fint med det...
     
  14. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Du har ganske ret Larzen ! jeg kunne ikke drømme om at tage på ferie sydover med en midlertidig lappe løsning.

    Selvfølgelig skal fejlen findes, og udbedres !

    Men som midlertidig løsning er det altså ok.... Bar´s Leaks...

    Hilsen CABRIO
     
  15. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Og så er det op til den enkelte stjerne ejer hvad de vil gøre, vi er kommet med vores holdninger
    :D
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ok... Den kunne jeg godt have uddybet lidt mere. :)

    Når jeg nu skrev som jeg gjorde, er det selvfølgelig fordi jeg godt ved at kølertætner er en hovsa-løsning. :roll:
    Men vi ved vist alle godt, hvad en toppakning rep. kan indebære. (hvis det overhovedet ER det der er galt)

    OG.
    Her ser jeg straks Ejnar for mig - stå i indskrivningen på det lokale værksted, og modtage regningen for han flotte nye topstykke. :shock:
    Husk på at bilen har kostet 23.000,-

    Jeg har ingen specifik kendskab til hverken Bar's leaks, eller andre fabrikater af kølertætner.
    Men min kones første bil - En Golf 1'er (Diesel selvfølgelig :wink: ) Fik pludselig den grimme vane at sprænge kølerslanger.
    Kølertætner løste problemet.
    Jeg husker ikke hvilket fabrikat. Ej heller om det var et brev eller i flydende form.
    Men det har utvivlsomt sat sig i hele køle systemet, og jeg forstår let din bekymring Larzen.
     
  17. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Hej

    Tak for de mange gode svar og forslag.

    Nu har jeg været ude og sniffe udstødning, og det er da lidt svært at sige om det lugter sødt eller af diesel.... Det lugter af bil-os :wink:
    Min kone skal køre nogle km. i den i morgen, hvor den får lov at blive varm, og så tjekker jeg kølevandstanden i morgen aften.
    Og jeg vil også prøve at måle modstanden til gløderørene i morgen aften.

    I skriver at det er meget dyrt at få "nyt topstykke".... men hvis det er toppakningen, der er utæt, hvorfor skal topstykket så skiftes. Kan man ikke nøjes med toppakningen?

    Det med kølertætner tror jeg ikke jeg vil til at forsøge med. Måske, hvis det var en bil, der blot lige skulle overleve indtil skrotning, men jeg håber på at denne her kan holde nogle år, så jeg vil ikke have ekstra belægninger i kølesystemet.
     
  18. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Guldsmed> At få det halve forum på nakken kan jo også være noget positivt :D
    Havde det ikke været for dig, så havde vi jo ikke fået luftet vores meninger om løsningen med kølertætner! Tænk nu hvis vi ikke havde snakket om det, så havde Ejnar måske stået overfor den lokale bil-kemi-pusher og var blevet overtalt til at bruge et mirakkelmidel uden at have fået den viden om det, som vi nu har givet :!:

    Ejnar> Sammenhæng mellem toppakning og nyt topstykke: Det er ikke unormalt, at en defekt toppakning netop skyldes, at der er kommet en lille revne i topsykket, der gør at pakningen bliver overbelastet. Når man skiller det ad, så fjerner man samtidigt noget af de naturlige aflejringer der har sat sig ved revnen og dermed lukket en del af den. Når man så skiller det ad og samler igen har man i princippet en støre revne der gør, at toppakningen bliver helt ødelagt efter kort tid!
    Derfor genmonterer man ikke sådan et topstykke....

    Nu tror jeg slet ikke dit topstykke eller toppakning fejler noget graverende - du skriver jo netop, at det lugter lidt af bil-os :D
     
  19. EjnarDahl

    EjnarDahl New Member

    Joined:
    27 December 2007
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350000
    Årgang:
    1971
    Status:

    Nu har jeg haft blen på værksted hos den lokale mekaniker nogle gange de seneste par måneder, men den er desværre ikke blevet bedre. Den bruger stadig vand, og den starter stadig på fire cylindre. Specielt når den er kold, men kan også finde på det, når den er varm.

    Mekanikeren har checket vandsystemet, og efterspændt et par slanger,der dryppede lidt. Men som sagt bruger den stadig vand.

    Senest har han fået skiftet en dyse, da jeg holdt på at det måtte være årsagen til at den gik ringe. Han fik dem alle trykprøvet, og der var da også en af dem, der skulle skiftes. Men det har desværre ikke hjulpet.

    Jeg har i februrar målt på gløderørene, og ikke fundet udsving i målingerne, men mekanikeren mener der er et af dem, der er dårligt. Jeg har dog ikke prøvet at måle efter. Kan jo have lavet en fejl, da jeg målte dem første gang.

    Mekanikeren mener at der er en ventilløfter, der skal skiftes, da bilen jo som nævnt i tidligere indlæg begynder at tikke kraftigt, så snart den femte cylinder kommer med. Det skal jeg ikke afvise er rigtigt, men jeg har bare lidt svært ved at se logikken i at den først tikker, når der kommer tænding i cylinderen, for ventilerne åbner jo uanset om der er eksplosion i cylinderen... men jeg er ikke mekaniker.

    Her er et link til et [klip], så man kan høre hvordan en koldstart lyder en forårsmorgen ved 7 graders varme. Hvis der er nogen, der kan lave en diagnose på lyden, så vil jeg være taknemmelig :)

    Eller der nogen, der er interesseret i at købe en ellers rigtig god Mercedes :) , for jeg er snart mest mindet for at skifte den ud, og prøve chancen med en anden.
     
  20. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Ejnar, jeg har også haft en 2,5D der havde samme fejl men brugte dog ikke vand.
    Undertegnet prøvede at samenligne omddejninger på hver cylinder når dysserøret blev løsnet på skift, der var ikke noget markant omd" fald på femmeren så fejlen måtte være her.
    Alt blev undersøgt intet externt fejlede noget, foretog selv en kompretionsprøve og femmeren havde kun 17 k mod de andres 24k så af med toppen, årsag defekt ventil og ventilsæde, da motoren var købt brugt for ca10 k og sælger ikke kunne skaffe en ny top sendte de en anden motor, bare lidt erfaringer hvis det kan bruges i fejlsøgningen, pøj pøj ,MVH
     

Del denne side