Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mangler Turbo til 6cylle

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Stofberg, 21 Maj 2014.

Batteribyen.dk
  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tænkte på om der var nogle af jer der lå inde med en gammel turbo som virker? helst fra en 6benet diesel eller benzin da jeg ikke vil have en for lille størrelse.. og helst en billig en af slagsen :D
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    turboen kan du få billigt, men pris og kvalli hænger sammen :)

    men hvad med resten af ombygningen det er normalt ikke noget man laver billigt!!

    men kreativitet kan da nedbringe nogle af omkostningerne...
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det sandt, men søger heller ikke en skodmetals kina turbo men hellere en gammel MB turbo som ligger og fylder et sted :D fik et tilbud hos en hugger til 250 hvis jeg selv afmonterede men ville hellere ligge lign penge til en MB kammarat :lol: og man kan jo altid renovere hen ad vejen :)


    man kan faktisk godt kører en turbo på en M103 motor uden det vilde, det er både set og gjort, men jeg kan godt selv lave de normale udbygninger + manifold ud fra mine evner siger min Mester da :lol: hehe
     
  4. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har set du følger med rundt på forskellige sider med m103 med tilført af ekstra luft. (Gør jeg også) Men du kan evt. tage manifold og turbo fra diesel 6ben. Den passer ikke direkte over, men skal have boret ekstra huller i. Kan ikke lige huske den thread jeg læste hvor i en havde gjort dette. Grunden til at jeg siger dette, er at jeg mener at på dba.dk eller guloggratis.dk at have set en 6bens diesel til salg, hvor toppen dog mangler, men der er turbo og manifold. Det kunne være du kunne lirke den ud af ham. Men selvfølgelig endnu bedre hvis nogen har til salg her inde.

    Den turbo du nævner til 250, var det diesel, eller hvilken var det?

    Hvilke overvejelser har du gjort dig angående ekstra benzin tilførelse?
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    250 kr. for en turbo, den kan da umuligt være noget værd så...

    men ja selvom man laver meget selv, så bliver det stadig en større omgang, jeg har en fuel rail fra en m104 med dysser osv. hvis du vil gå den vej..
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kender min Ophugger godt ! :D der bliver handlet meget hos ham og derfor lidt vennetjenester og lign :p apropo udstødnings manifold ville jeg blot lave en selv idet jeg elsker at svejse og jeg så derfor selv bestemmer, dog ville jeg vælge et mere originalt design som ses på Japanske turbo vogne som i at sidste cyllinder i tændingsrækken har aflastnings hullet fra hele manifolden. - men ja 6benet TD

    Ke-Jetronic Electronic er Justerbar "med måde" dvs den kan forhøje sin benzin tilførsel hvis vi holder os i det rolige område af 0.4-0.5 bar, med en beregning på 10% af 0,1bar vil dette også være helt tilfredsstillende på en 2,6 160hk, hvis man dog alligevel ønsker mere brændstof kan man hæve benzin trykket på Ke-jet'en som set i forskellen fra en 2,6 til en 3.0 M103, men idet man hæver trykket ville jeg mene man får "Diesel effekten" med for meget brændstof i den lave ende :D - har heldigvis installeret AFR ur samt Boost ur så der er øje på tingene.. er dog i tvivl om den gamle viskose blæser kan trække den ekstra varme :) men det vil tiden jo vise.

    Fuel rail er super lækkert! men prisen på det er lige voldsom nok synes jeg mht indkodning og lign, så der vil jeg hellere vente til der kommer "svendeløn" på menuen og så smide Megasquirt efter den hvis det frister :D
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Man kan snyde den på temp sensoren, og du kan da også ændre lidt på luftmassemåler og mængdefordeler, gasspjæld
    Men jeg tror det bliver svært at ramme rigtigt uden en mere præcis remap, der kan vist opstå en del ubehagelige ting hvis ikke den står rigtigt, fx tændingsbanken osv.

    Hvad er din plan med tændingen bare original? hvordan får man gearkasse til at acceptere turbo trykket i manifolden nu ved jeg ikke om du køre med tomatkasse

    Men helt sikker et forsøg værd :) man kan jo kun lære af det..
     
  8. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg starter ihvertfald på standard KE-jet og arbejder mig fremad det er jo relativt hurtigt at se på Air/Fuel ratio uret om det er noget skidt :D syntes typisk at have set M103 motoren kører en anelse imod rich taget alt i betragtning men ikke noget af betydning

    apropo tændingsbanken ender det nok med jeg evt stiller EZL til maks oktan og kører 98/99 oktan for at minimere chancen for tændingsbanken og det bliver nok over standard tændings system

    Går dog ud fra Gearkassen ikke brokker sig eftersom jeg ikke har hørt noget specielt om kittet fra Turbo technics "Twin Turbo" om at de har gjort noget :) tror blot tomatkassen skifter efter trykket der er tilrådighed, det er nok mere om det kan tåle de ekstra HK :lol:


    - men ja der er noget med man kan stille trykket på hver brændstof linie på hovedet af KE-Jet'en men det virker som noget man skal være forsigtig med
     
  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg synes det er et spændende projekt gad vide om du ville få udbytte hvis du montere en større tændspole?
    Tror du vil få meget viden og erfaring af det uanset hvordan det ender :)

    Jeg kunne selv godt tænke mig at montere 1 eller flere måleure, kunne du evt. dele opskriften med mig?

    Jeg har også selv overvejet om man skulle få en mindre turbo, kompressor eller anden form for tuning, men jeg tror squ ikke den gamle motor og indsprøjtning har lyst til at være med på beatet længere, forstå mig ret, tingene fungere lige så som de gjorde for 25 år siden :)

    og jeg kaster mig ikke lige over i en komplet renovering af motor eller megasquirt system!

    når det så er sagt så kan dit forsøg jo være beta versionen som får andre til at hoppe med på vognen :D
     
  10. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror man vil kunne lave en bedre forbrændings takt med en støretændspole da du med den kan gøre afstanden på tændrøret større, men jeg ved dog ikke om der er plads til det mht stempler og pris/udbytte er der

    http://www.youtube.com/watch?v=1-42XPZfMdo

    Denne mand har med succes fået sin 1.8 til at yde som en 2,6 + lidt mere og udfra hvad jeg har researched mig til så ville den futte af ganske hurtigt med hans kørsel hvis den ikke justerede sig op til "lavtryk" han har endda 2 billeder af sit motorrum hvor man godt kan ane en KE-Jet der stadig er der.

    men ja jeg har faktisk lige renoveret min motor komplet med nye pakninger og portning hvilket var en af de bedste ting jeg nogensinde har lavet med min bil :lol:

    http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse_bil/120458-m103_motor_renovering_mercedes_190e

    apropo mht turbo så leder jeg lige pt efter en V8 Scania turbo fra lastbil da du ganske enkelt kan stille wastegate'n ned til dit ønskede tryk, i mit tilfælde er jeg godt tilfreds med de "sølle" 0,5bar - men det er jo også kun princippet i at have gjort noget anderledes ved sin bil og vise man kan hvad man vil, kører selv som en Morfar generelt da jeg elsker mit kørekort :lol:
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Ser flot ud StofBerg....
     
  12. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak :)
     
  13. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hej stofberg det ser flot ud det skal du have ros for, dog er det kun en lettere renovering hvad angår motor, der er ikke skiftet nogle mekaniske dele, som ellers også slides med alder og kilometer, men rigtigt flot, hvordan har du malet tingene jeg har ikke haft held med at male mit venildæksel jeg synes overfladen bliver for grov?

    Jeg er efterhånden rimelig rutineret i ke-jet anlæg, og der er altså kun ulæmper ved at fjerne luftindtaget helt ligesom der er gjort her,

    Koldlufts indtaget har en sensor mange aner ikke hvor vigtigt denne er men motorstyringen køre faktisk i nødprogram når den ikke er sat på! vacumslangen fra ventildækslet har en vacumslange som går til trykregulatoren, denne sænker benzintrykket i tomgang, osv.

    Disse funktioner er nu sat ud af spillet og det bidrager ikke positivt til ydelsen! køre motorstyring og lambda regulering 100% fejlfrit opnår man en bedre speedrespons samt bedre driftsøkonomi..

    Desuden ville jeg flytte koldlufts indtaget frem foran køleren i stedet for bag det burde give bedre ydelse hvor den anden løsning giver ringere ydelse end det originale...
     
  14. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Den plastic studs der er blevet lavet dertil er starten på indsugning til Turbo men som du ser på billedet var den kun lige sat sammen til at trille hjem fra værkstedet da den pt ikke er på plader, og luft temp føleren virker skam helt optimalt samt blandingen kører ligesom den skal (kan ses via mit AFR ur). Alle delene har fået Varmebestandig (700*) sølv maling fra motip og en benzinfast lak efterfølgene bare for sjov :) hehe vi havde lidt ekstra tid så alle rør + manifold og starter blev renset :D

    De mekaniske dele well.. jeg havde købt nye dele som jeg ville skifte.. men til min forbavselse var der intet slid på hvad jeg havde forventet.. det eneste jeg kunne komme efter var trætte og stenhårde olietyve alt andet var helt iorden (dog skiftede jeg pakninger selvf) kæden er stærk og sund samt ventiler / ventilløftere virker som det var nyt.

    Det originale luftfilter / kasse var så tæret så der ikke var noget kold luft feed mere = varm og dårlig luft så denne nye løsning blev lavet af en plastic-svejser, og når det er sagt kan jeg prale med at jeg har kørt 12.7km/l på blyfri 95 hvilket jeg tror er en mindre rekord :lol: og dette er faktisk i "S" på tomat kassen

    og forresten den vaccum slange man kan se på billed er til "S/E" mode til gearkassen, havde lidt svært ved at finde den studs dengang haha :D!

    Fik rullet den "Sorte Bisse" sidst jeg var på hovedforløb og der smed den 187,4hk på 95blyfri så jeg er faktisk utroligt glad for måden den kører på lige pt! :D men det er en hyggebil som kan pilles ved altid :D
     
  15. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er en pæn ydelse men jeg vil æde min hat på den yder mere hvis indtaget sad foran køleren :)
     
  16. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det vil jeg give dig ret i :D men på 190'erne er der luftindtag ved forlygten, det store problem jeg har er at mit A/C filter er der hvor slangen skulle gå ned :cry:
     
  17. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvordan går det med projektet..

    Har du monteret et tryk ur til benzin trykket og vacum i manifolden?

    Hvordan vil du bygge smøre systemet, og samtidig sikre ekstra køling af motorolie?

    Jeg tror ikke det er nødvendigt at hæve trykket, jeg har set nogle kits hvor de montere en ekstra dysse i gummibælgen under luftmassemåler, denne dysse er seperat styret og doserer efter tryk og omdrejninger så den har sin egen lille Map kan man sige...
     
  18. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Mangler stadig en turbo men da jeg nu er på DHB så sker der ikke noget lige nu :p

    Den eftermonterede dysse har problemet med at man kan være uheldig og gøre Lean/Rich på nogle cyllindre (forskelligt) mht olie køling vil jeg først se hvordan det arter sig :) da olie bliver kølet af vandet også burde det ikke være det store problem med MB's store kølere på de 6benede, mht benzin tryk bliver der smidt en tryk regulator på som kan justere hvis det er, men primært vil jeg montere det hele og tage det stille og roligt derfra og se hvad den brokker sig over, mangler pt kun Turbo / Manifold (laves selv) / intercooler og måske Boost control til opstarten :D har os lige bygget en mere elegant udstødning op så der ikke er "Turbo raket udst" på mere :lol:
     
  19. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tænkte på, hvor har du monteret din A/F sensor? Har selv en liggende som jeg overvejer at smide i. Men efter som den kører med 2 rør, er jeg lidt i tvivl om hvor.
    Overvejer dog at brygge noget udstødning sammen selv, men er lidt i tvivl om hvordan det stykke skal være der sidder op til udstødningsmanifolden. Nogen gode ideer/råd?
     
  20. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Fjern alt det unødvendige = mere effekt en moderne kat giver også bedre ydelse, og optimere du resten af udstødningen kan du vel på en god da opnå mellem 5-15 hk mere, men så ramme man også loftet

    Så igen skal man overveje tid og udgifter til nye dele kontra hvor meget man egentlig får ud af det!

    Jeg kan ikke fordrage når en mercedes larmer mere og køre langsommere end den ville gøre original, det har jeg set for mange gange og jeg finder ufatteligt morsomt at man investere i noget som gør bilen ringere/langsommere end den var før, men igen er det en smags sag og nogle prioritere lyd frem for præstationer!!!!

    Det gør jeg bare ikke selv! jeg hader at køre langsommmere end bilen er fremstillet til...
     
Batteribyen.dk

Del denne side