Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

manglende tryk/styrke i bremsesystem

Emne i 'Bremser' startet af philipchr, 9 Juli 2012.

  1. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Jeg har lige skiftet bagbremser på mit renoveringsprojekt (W124/300E) og i den anledning ville jeg udlufte dem, samt påfylde ny bremsevæske.
    Da jeg går igang med at udlufte bremser (Gummislange på udluftningsstuds) starter jeg med den venstre bagerste. Hvis jeg trykkede normalt skete der ikke det store, men ved at give den et ordenligt tryk (løbende over 10 minutter), kom der løbende bobler ud af systemet. Det samme var gældende for modsatte side (højre bag). Der var ikke det 'almindelige' tryk hvor væsken bare pibler ud med en 3-4 tryk. Desuden føles pedalen ikke som om den laver meget modstand. Kunne det være hovedcylinderen der driller? - Er der nogen måde man kan fejlfinde og udelukke fejlen på?
    - Det skal også siges at i al almindelighed bremser den også elendigt, og man skal bruge lidt kræfter på at bremse den.

    Håber i har nogle idéer, jeg er kørt død. :eek:

    Mvh. Philip
     
  2. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Muligvis har du en utæt samling et sted der kan komme luft ind ad, eller en slidt/defekt hovedcylinder. Jeg er selv ved og skifte på en 124 hvor jeg er næsten 100% sikker på det er hovedcylinderen der er problemet. Og det kunne jeg på ingen måde få hård i pedalen, og da jeg pillede det skildt af var den utæt.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mange tror, at hvis bare beholderen ikke kommer under minimums mærket, så er der tilstrækkelig med væske på til at udlufte...
    Men beholderen skal altså være HELT fuld - ikke bare til max. mærket, men HEEELT fuld.
    Ellers så går det ikke :)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det har jeg også hørt før, jeg forstår bare ikke selve logikken i det. :|
    Hvordan skulle der på nogen måde kunne komme luft i systemmet hvis væsken holder sig over "min," mærket.
    Hvis der er væske her over, så burde der jo ikke kunne komme luft i systemmet, kun hvis den er under minimum og dernede hvor den så er så lav at den faktisk suger ren luft ind og ikke væske længerer.

    Jeg hader når jeg ikke forstår hvorfor nogle ting skal være så Ulogiske, så du ved ikke hvorfor det forholder sig sådan vel guldsmed :?:
     
  5. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok det kunne være jeg skulle prøve det.
    Der er ikke en speciel rækkefølge man skal udlufte kalibrene i vel?
    Det skal siges at da jeg gik i krig med udskiftning af bremsevæske var beholderen fyldt til max. og den dalede ikke nedaf rigtigt da jeg pumpede.

    Kan man selv skifte en hovedcylinder eller er det et kæmpe projekt?
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    J eg vil sige som Guldsmeden, helt fuld, hele tiden, for der er et skillerum der er lidt højere end min, så der er risiko for at bagerste kreds suger luft ganske enkelt fordi den ikke er fyldt ordentlig op , og derfor bliver der ved med at være luft i den kreds, så top op helt op i halsen på beholderen og lad den ikke komme under max, så tror jeg det lykkedes. bluestar
     
  7. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok det prøver jeg. Den bremser jo dårligt nu, men det kunne selvfølgeligt være fordi systemet er fyldt med luft. Hvad gør jeg med overskydende bremsevæske i beholderen over maks når jeg er færdig?

    mvh.
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Med hensyn til HELT fuld husker jeg noget med et LILLE BITTE hul i toppen af beholderen der SKAL være dækket med bremsevæske for ellers suger den falsk luft ved udluftning.
    Det er godt nok længe siden men det lyder som præcis de samme problemer jeg selv havde da jeg sidst lavede bremser og det virkede for mig at sørge for beholderen var HELT fuld under udluftning.
    Overskydende væske lufter du bare ud til det passer eller suger det op igen.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Skønt med lidt forklaringer/gæt på "HELT FULD" teknikken som er et must 8)

    Mercedes siger selv at hvis man bare 1 gang har fået drænet beholderen, så skal HELE bremse systemmets væske udskiftes, altså 500ml per hjul. godt 2 liter bremse væske. :!:

    Her er Mercedes eget svar på hvordan man lufter ud og udskifter væsken:

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/42-0010.pdf
     
  10. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay det lyder langhåret, men der er jo ikke noget at gøre.
    I tror simpelthen mine problemer skyldes at bremsevæskebeholderen ikke er over max, og ikke en mulig defekt hovedcylinder? - Det der undrer mig er, at bremsevæskebeholderen ikke tømmes når jeg pumper, men ligger meget stabilt under max..
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvorfor undrer det dig... Har du slet ikke læst hvad vi skriver ?

    Fyld nu den beholder HEEEEEEEEELT op, og prøv så igen.
    Start med højre baghjul - det er længst væk fra hovedcylindren.
    Dernæst venstre baghjul - det er næstlængst væk.
    Så tager du højre forhjul, og til sidst venstre forhjul.

    Start evt. med at åbne luftskruen helt på HB, og lad det dryppe lidt tid, mens du napper en kop kaffe.
    Din fornemmeste opgave under hele udluftningsproceduren er, at sørge for at beholderen er HEEEELT fuld.
    Hele tiden.

    HEEEEEELT fuld - ellers går det ikke.

    Din hovedcylinder fejler ikke noget.
    Du skal bare følge de råd du får.

    @BRABUS.

    Bremsevæskebeholderen er sektionsopdelt, og forklaringen må på en eller ande vis, ligge heri.
    Men jeg har endnu ikke haft skåret en op for at finde svaret på det spørgsmål - men det har også altid undret mig :)
     
  12. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    lige en ting til ! selvfølgelig helt fuld men sæt tryk på 0/5 bar` find et ekstra låg og monter en kobling der passer til din kompressor start kompressor og tag strømmen ved 0/5 bar det er så nemt at udlufte med tryk på

    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
     
  13. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Guldsmeden - Nej, det var ikke fordi jeg ikke læste hvad i skrev, jeg tænkte bare det var underligt der ikke var et fald i beholderen, selvom der kom luft med ind :)
    Jeg har været presset med tiden, men i denne uge så prøver jeg med max fyldt beholder og tager det i den specifikt-nævnte rækkefølge, og vender tilbage med resultater! - Tusind tak :)

    mvh.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lyder også plausibelt, men ja det er svært at forstille sig at det virkelig har noget på sig, så længe beholderen er oppe "over" min. mærket.

    Min teori har været at for at der skal kunne komme luft ind i systemmet, så vil det kræve at der enten er luft i væsken i selve beholderen (utænkeligt) eller også "opstår" luft indtagelsen simpelthen under udluftnigns manøvren, enten nede ved hoved cyinderen eller også pga. en for hurtig pumpning så "suget" er det som skaber luften der så suges ind.

    Jeg har alle dage altid udluftet med største forsigtighed ved at træde meget langsomt i stedet for nogle hurtige pump med pedalen og det virker rent faktisk, men ja det virker ikke når man pumper hårdt/hurtigt med pedalen.

    Så forklaringen med at der bare skal hældes maks op i beholderen kan jeg ikke få til at hænge sammen med det andet jeg altid har oplevet, fordi det ville jo i så fald ske uanset hvor meget væske der så var i beholderen.

    Hvordan mon folk udlufter, med eller uden motoren startet? og ville der være en forskæl når bremse forstærkeren køre eller ej hvad dette angår :|
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    jo for max mærke er i "Den store del af beholder" er til begge forhjul mens "Det lille kammer" (bagerst i beholder) Er til bag hjul(og kobling hvis bil ikke er med aut gear.) Der kommer kun bremse væske i det bagerst kammer når det foreste er fyldt helt opp!!! (og bilen skal stå mere eller mindre vandret!)
    Chr
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det forklare stadig ikke hvorfor jeg så har stor seccus ved at træde langsomt på bremse pedalen under udluftning :|
    Jeg hælder dog også altid op til max mærket og så trædes der nogle gange, og hvis beholderen synker, så hælder jeg op til maks igen inden den komemr under min.
    Men igen samme fremgangs måde ved hårde/hurtige tråd på pedalen, giver stadig luft i systemmet... :|

    Men ja det lyder som om det er det der kan være årsagen, jeg er bare heldig ved at få fyldt nok op her imellem.
     
  17. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: manglende tryk/styrke i bremsesystem

    Fyld beholderen helt op, og tag de 2 gummi dutter af der sidder oven på, så er den nem at lufte ud.

    //KONGEBILER.
     
  18. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Det spillede max! - tusind tak.
    Jeg fik udluftet (næsten) hele systemet og det gik som smurt. Jeg skulle dog nok have købt mere end 1 bøtte bremsevæske (250 ml) :D
    Det hjalp meget, men det er kun nye bagbremser (forbremser er sikkert noget fra dinosaurernes tid) så det er næste skridt.
    Jo jeg fik ikke udluftet venstre forbremse. Da jeg skulle have fælgen af stod kærven på 17mm bolt af :/ - Nogen idéer hvad man gør der? - Jeg har desværre ikke trykluft eller svejser, eller kunne det være oplagt at varme den op til den er rødglødende og bange en 16mm top på, og derefter flå den af..
     

Del denne side