Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

mærklige skift

Emne i 'Automatgear' startet af kingwarezdk, 4 Marts 2012.

  1. kingwarezdk

    kingwarezdk New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    336000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    min gearkasse skifter lidt mærkligt når den er drift varm og reagere bedst ved kickdowns min bil en 260e har tjekket olie standen da den var varm og er ikke sikker på mærkerne er det de 2 streger der sidder næsten i bunden af pinden i såfald er min oliestand for høj kan det gøre de mærkelige skift ? :eek:
     
  2. kingwarezdk

    kingwarezdk New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    336000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    :D
     

    Attached Files:

  3. zigger

    zigger Member

    Joined:
    15 Maj 2008
    Indlæg:
    441
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    B200
    Km:
    220.000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    Actros 4548
    Bil nr. 2 Km:
    50.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej...

    Jeps, det er de 2 streger som du nævner, men olien skal ikke bare være varm, motoren skal osse være i tomgang imens du checker pinden.



    Michael
    :gr8:
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, motoren skal stå i tomgang mens man måler og gearvælger i "P"
    og man skal køre gearkassen varm og ikke blot lade den stå i tomgang da det vil tage mere end 1 time før den så bliver varm i gearkassen eftersom den skal overføre varmen fra olie køleren og det tager meget lang tid.
    Så ud og køre i 15 min. ved alm. landevejs kørsel med 80 i timen og så ud og tjek oliestanden med motoren i tomgang.
     
  5. kingwarezdk

    kingwarezdk New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    336000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    blev tjekket i gearvælger p og efter en køretur og i tomgang havde læst et andet indlæg :D olien var halvejs oppe mod det første indhug
     
  6. zigger

    zigger Member

    Joined:
    15 Maj 2008
    Indlæg:
    441
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    B200
    Km:
    220.000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    Actros 4548
    Bil nr. 2 Km:
    50.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    :D

    Så er der ihvertfald ikke for meget på...
    De 2 streger er min og max


    Michael
    :gr8:
     
  7. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    WOW... Pas nu på...

    Han skriver at oliestanden er halvvejs oppe imod det første "indhug". Det læser jeg som det første buk på pinden. Så er den vist også over den øverste streg og så er der for meget olie på...

    Jeg ved ikke lige med Mercedes aut. gearkasser, men på mange andre er det LANGT værre at have for meget olie på end det er at have for lidt på...

    Under alle omstændigheder, så skal den stå så tæt på MAX stregen som muligt men IKKE over stregen...

    Brian
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja det er meget vigtigt at oliestanden måles på den rigtige måde, og at den står præcist som sagt i indlæg herover.

    Kan sagtens være derfor den skifter underligt.

    Og hvad er det så for øvrigt en gang natteroderi i denne tråd :shock:

    Går I aldrig i seng ?
     
  9. zigger

    zigger Member

    Joined:
    15 Maj 2008
    Indlæg:
    441
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    B200
    Km:
    220.000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    Actros 4548
    Bil nr. 2 Km:
    50.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Mener nu at pinden skal læses nede fra og hvis den ikke når op til min er der jo for lidt på



    Michael
    :gr8:
     
  10. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jow jow... Jo længere nede olien når på pinden, jo mindre er der på... :D

    Men jeg læser det som om at olien står ca. midt imellem bunden af pinden og den kraftige "S" facon og så er den over MAX mærket og der skal tappes olie af... (Du skal lige klikke på billedet for at kunne se hvad jeg mener...)

    Brian

    P.S. Hvis der er nogen der er i nærheden af Aasted, kan I så ikke putte ham i seng, han har vist allerede været for længe oppe... :sleep: :whistle:
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    :-D

    Det med natteroderiet skyldes de 3 første indlæg i tråden.
    kl. 0:30 så kl. 2:11 og så kl. 4:56

    Måtte lige tjekke om det var amerikansk visning (am/pm). Det er det ikke.

    :lol: :lol:

    Næ næ, jeg skal først i seng om 1/2 flaske rødvins tid :drunk:
     
  12. kingwarezdk

    kingwarezdk New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    336000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    har åbentbart ikke udtrykt mig klart nok standen er i mellem max mærket og det der første ind hug 35 cm oppe af pinden
     
  13. kingwarezdk

    kingwarezdk New Member

    Joined:
    4 Januar 2012
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    336000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    300 ved hvad jeg mener :D
     
  14. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja så er der alt for meget i.

    Få det ud.

    Automatgearkasser er SINDSYGT følsomme overfor oliestanden. Den SKAL være korrekt. Hverken mere eller mindre.
    :twisted:
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Grunden til at det er mere farligt "for nogle" automatgearkasser at have for meget olie på er at når olien "standen" begynder at komme op og komme i kontakt med de roterende dele, så pisken der luft i olien som pumpen jo sjovt nok ikke kan suge op = ingen eller for lidt olie med rundt til at smøre og holde tryk på gearkassen igen = underlige gearkifte og symtomer til følge 8)

    Så få tappen noget af olien af og håb på at der ikke allerede ER følge skader så som brændte koblinger med belægnigns materiale affald i olien til følge...derigen giver skidt i ventilhuset og igen underlige skift til følge.

    tjek farven på oilen når du alligvel tapper lidt af den.
    Den skal være KLAR og rød.
    Den må godt blive rød-brunlig men ikke U-igennemsigtig, stadig KLAR væske.
    Den må ikke være sort eller grumset og deslige.
     

Del denne side