Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lysende olielampe ved 140 kmt

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Alex B Jeppesen, 16 September 2007.

  1. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Olielampen tænder når jeg har kørt 140 kmt i et stykke tid,når jeg så gasser ned slukker den,kan det være en løs forbindelse?
    Og der er nok olie på bare rolig..
    Mvh alex
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det kan være du har for meget olie på.
    prøv at tappe 0,25 L af og se om det hjælper.
    oliestanden må selvfølgelig ikke være under min.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan kun være fordi du har for lidt olie på, så jeg tror jeg vil kikke lidt på føleren, hvis nu olien standen er tjeket.

    Det er normalt at olie lampen reagere hurtigere på motorvejs kørsel da man ved høje omdrejninger "tømmer" mere af bundkaret end ved alm. kørsel.
    Dette er på grund af at olien ved høje omdrejninger er den samme tid om at sive ned til bundkaret fra toppen af, men at der jo pumpes hurtigere og mere olie rundt i motoren grundet de høje omdrejninger.

    Derfor er min konklusion også at det næsten må være fordi den mangler olie.
    Det passer alt for godt med at det er ved høje omdrejninger i længere tid til at det passer på noget der skulle minde om en fejl.

    Ellers uhh måske det er et tilstoppet olie filter eller olie kanaler der gør at olien ikke kommer så hurtigt tilbage i bundkaret?
    Det har jeg hørt før kan være årsagen, men så ville du helt sikkert kunne se det på dit olie tryks manometer.

    KONGEBILER,,, hvordan kan det give oliestands fejl at have for meget olie på?
    Føleren som tænder den gule olie lampe måler da kun olie standen eller hvordan kan for meget olie resultere i den tænder? det kan jeg ikke helt gennemskue :)
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    For meget olie, for højt olietryk
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er fordi at når der er for meget olie på, eller det står så tæt på max at den smule det udvidder sig, får det til at gå over max, så bliver det pisket af krumtappen og så kan føleren ikke finde ud af det.

    vi havde nogle biler der gjorde det, dem tappede vi 0,25 L af og problemet var løst.
    dette gælder jo kun hvis oliestanden er HELT oppe ved max mærket

    hvis din teori er rigtig og olien ikke kan nå hurtigt nok tilbage til bundkaret, vil det resultere i hvis man kører rigtig langt på motorvejen vil bundkaret blive helt tømt, med motorhaveri til følge, det håber jeg ikke sker.

    alternativt kan det jo også være selve føleren der er for følsom, når den bliver varm.
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der må være for meget olie på ,og den står på max mærket måske lidt højere :wink: så jeg hælder det ikke den store betydning..
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kongebiler:

    hvis vi antager at olien skulle blive "pisket" af krumtappen som du mener, så ville dette ske selvom man kørte normalt også og ikke kun komme ved motorvejs kørsel, selvom omdrejningerne her er højere.
    I øvrigt så skal der være 3 liter olie for meget på motoren ud over max punktet før at du over hoved kommer tæt på krumtappe sådan er det på min og en 300E i almhed.
    Det er min erfaring og du har jo din, og der kan sikekrt være noget om det i begge tilfælde.

    Og det med at du tømmer mere af bundkaret jo højere omdrejningerne er logikisk nok.
    Selvfølgelig tømmer du jo ikke hele bundkaret, men der er en "nedsivningstid" fra topstykket til bundkaret og denne tid gør at der vil blive tømt mere olie fra bundkaret end ved lave omdrejninger.
    Det er jo ikke en forskæl på flere litter vi snakker om men det er nok en lille 0.25 liter til forskæl hvis man kunne måle det.
    Og det er lige nok til at vi får denne olie stands fejl før ved høje omdrejninger end hvis vi bare tuller derud af med små 1500 Omdrejninger.
    Hvis det skulle være pga olien blev pisket op hvilket også kunne være problemet, så ville det stadig være oppisket i det øjeblik der gasses ned, hvor fejlen jo forsvinder.

    Nu er det jo heller ikke en olietryks måler der er tale om, det er en oliestands måler, og jeg kan tydeligt huske på den gamles 300E at hver gang den manglede olie, var det altid på motorvejen man fandt ud af det.
    Lige så snart man drejede fra og kom ned i omdrejninger så forsvandt olie stands lampen med det samme. og lagde man lige ud i en overhæling kunne det også resultere i at lampen lyste kortvarigt og her når man jo langt fra at piske olien op hvis det skulle være omdrejnings afhængigt at olien bliver pisket op.

    For meget olie på som pisker olien op er meget mere udbredt på de kære gearkasser som oftest er et kendt problem.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis min er lav på olie, kan olielampen finde på at tænde ved kraftige venstresving. Har aldrig oplevet det på lige vej.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er fordi den sider i højre side af bunden :)
    Men det er jo helt normalt.
    Hvis du køre den ud til der hvor den normalt tænder, når olie standen er så lav at det er lige før lampen tænder ved normal ligeud kørsel, så tænder den med garanti hvis du giver den en tur på motorvejen med høje omdrejninger.
    Men vi kan jo alle blive enige om at det helst ikke må ske, selvom det ikke er for sent ligesom med en olietryks lampe der lyser rødt først når skaden næsten er sket.
     
  10. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jamen fejlen var at hele følerenheden var utæt(lækkede olie)
    Mvh alex
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Waw. det var da ufedt.
    da føleren sider under oliestanden må du da have haft en god gang olie show under bilen så?
    men vi kan jo så stadig konstatere at du ved høje omdrejninger har haft tømt mere af bundkaret end ved normal kørsel da fejlen forsvant når du lettede foden.
     
  12. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg troede også bundkarret lækkede,men nej
    Mvh alex
     
  13. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle sammen.

    jeg har samme problem med min 300D fra 87.
    Men problemet er så alligevel ikke helt det samme. Jeg kan køre på motor vej i en halv time, 1 time 1,5 time uden at lampen tænder, men lige så snart jeg kommer ned i lave rpms, så går der ca. samme tid hver gang, 2 min, så tænder oile lampen. Jeg synes at det er kommet efter at topstykket er blevet skiftet, men er ikke helt sikker. Meget mærkligt.
    Nogle gange tænder den også hvis jeg har kørt meget by-kørsel, start og stop osv.
    Lampen slukker i øvrigt ikke før bilen har været slukket et stykke tid.
    Hvad kan jeg sige : Hura for oiletryks manometer :D
    Jeg tror jeg vil investere i en ny føler til bundkaret og se hvad der sker.
    Og i øvrigt, det sker uanset hvor meget oile der er på !

    Hilsen

    ABJ
     

Del denne side