Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lyd ved lav hastighed.

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af rune4000, 15 April 2009.

  1. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Hej med jer,

    Så har jeg fået sommerfælgene på, men desværre har det medført at jeg har fået en mærkelig lyd. Det er ved hastighed under 40 km/t der kommer en lyd fra enten en af forhjulene eller forreste del af kadan. Det lyder som om en rumlen fra noget der ikke er helt i balance...er svært at beskrive, og jeg kan mærke nogle små vibrationer i forsædet.

    Jeg har prøver at dreje hjulene rundt mens bilen er på donkraft og der er ikke noget at udsætte. Hjulene er lige blevet afbalanceret inden de kom på!

    Der er ikke noget at mærke/høre ved +40 km/t

    Er der nogen der har et bud? Så min 201'er kan blive glad igen :(

    Ps. jeg har en ide om det måske kan være en hardyskive - er det helt galt?

    /Rune
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Kunne måske være et bremseSkjold der er blevet bukket under montering?
    Kunne måske være noget skidt der sidder på skiven under fælgen, prøv at afmontere hjulet.
    Kan ikke se hvad skiftet til sommerhjul skulle influere på kardanen hvis det ikke var der før?

    bare nogle tanker...


    _Bo_
     
  3. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Ja det har jeg også tænk på, og derfor har jeg lige fået helt nye bremsedele fra Gørløse i dag, så må vi se om det hjælper når jeg får sat det på.... :p

    Nej der var ikke nogen lyd fra kadan før.
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hvis du kan mærke vibrationer når du bremser kan det helt sikkert stamme fra klodser og skiver, men selvfølgelig altid en god ting at få skiftet...
    Hvis du skifter bremseklodser er det et godt tip at File kanten i begge sider, så undgår man de piver. Selvfølgelig en gang kobberfedt bag også....
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg har også prøvet den med at få bukket bremseskjoldet ved hjulmontering. Det lyder pænt skræmmende når man kører. Jeg kunne ved afmontering af hjulet, med det samme se en sindsyg blank plet på kanten af skjoldet og en tilsvarende blank stribe indvendigt på fælgen.....

    Så dette lyder i min verden som en meget plausibel forklaring og endnu bedre, en nem løsning - 2 - 3 kærlige dask med en lille hammer. Jeg håber det bedste for dig 8)

    Lasse68
     
  6. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Jeg skifter skiver, klodser og bakker f+b.

    Skal siderne på klodserne slibes, altså højre og venstre side? (det trick kender jeg ikke) ?.

    Jeg giver også lige ankerpladerne et kig samtidig - det kunne jo være de var bukket som I siger.
     
  7. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Jeg læste det med at slibe/file siderne af på bremseklodserne et eller andet sted men gjorde det i gamle dage også på min MountingBikeS DisC Brakes så det passer godt nok...
    GreenStuff klodser har det fra start

    p.s. Tag lige et mundbind eller klud over næsen, det nogle dumme fibre at få i lungerne
     

    Attached Files:

  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Endnu en teori.:

    Da du skiftede hjul, skiftede du garanteret også til nogle andre hjulbolte.
    Kunne man forestille sig, at de var lidt for lange ?

    Mit gæt er at disse hjulbolte lige præcis er lange nok til at kunne nå hjuletræerne på dine håndbremsebakker.
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tænkte også på den med de for lange hjulbolte, men tror det er mest når man går fra sommer alufælge til vinterdæk med stålhjul hvor man går fra de lange til de kortere bolte....???
     
  10. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Jeps nogle af mine bolte var for lange, men synes jeg fik skåret af dem der gik på ankerpladen...

    @ Guldsmeden, juletræerne på bremsebakkerne?
     
  11. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Juletræerne er de fjedre der holder håndbremsebakkerne på plads.
    Set i profil har de facon som et juletræ.
    Og den er go' nok... Der ER et annerkendt MB "fagudtryk". :)

    Der sidder 4 i hver side - 2 til hver håndbremsebakke.
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror at du måske har mindst een, der stadig er for lang. :yes:
     
  13. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Ja det skal lige kigges efter en gang til - men tiden er der nok ikke før søndag :-(
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Vær obs på, at sådan en hjulbolt der er for lang (hvis det er det) let kan flå juletræerne helt ud.
    Dine håndbremsebakker kan dermed ligge "løst" inde i dine bremseskiver. :shock:
     
  15. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Det tror jeg de måske gør, for min håndbremse har det ikke så godt efter jeg skiftede hjulene. Jeg har dog nyt bremsebakkesæt med fjedre liggende, og planen er det skal skiftes i løbet af weekenden 8)
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så er jeg pænt overbevist om at det er der du har problemet. 8)
    God arb. lyst i weekenden :)
     
  17. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Tak, tak :) Jeg vender lige tilbage når bremserne er skiftet, så jeg kan se om problemet lå der...fortsættelse følger :cool:
     
  18. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Opdate.

    Så fik jeg skiftet bremseskiver, bakker og klodser bag. I den ene side var bakkebelægningen røget af, og lå bare og rodede rundt inde i tromlen. Jeg fik også skåret alle hjulboltene af således at de nu alle har samme længde bag. Næste skridt er at få skiftet skiver og klodser foran, da jeg har en mistanke om skiverne er lidt skæve... :?
     

Del denne side