Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lyd fra aut.gearkasse

Emne i 'Automatgear' startet af Lasse, 15 Marts 2009.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Var ude og kigge på en ellers rigtig fin 190E (4 trins aut.gear) til de gamle i dag, som en nr.2 bil :)

    Men: Både når bilen stod i P, R, N, og D og man gav let gas, så havde den er sær lyd fra automatgearkassen :? Når man kom op i fart var der ingenting at høre, og gearkassen skiftede aldeles perfekt.

    Det lyder mest af alt som en servomotor der mangler olie :?

    Jeg kontrollerede selvfølgelig aut.gearolien, og fandt til min forundring at olien var gul/gylden?? Altså ikke rød ATF olie som det skal være!
    Den lugtede heller ikke "rigtig".

    Jeg gjorde selvfølgelig sælger opmærksom på dette, som så vil skifte aut.gearsolie og filter, til Dexron III (ATF olie) inden evt. handel.

    Så vil jeg lige høre Jer herinde; kan denne forkerte olie have forårsaget lyden? Og kan gearkassen have taget skade?
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Hvor meget har den gået på den samme olie? og Ialt?

    Jeg ved ikke hvor alvorligt der med gul farve i olien,- men normalt ser det jo ikke ud.
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den har kørt knap 100.000 km i alt.

    Jeg ved ikke hvor længe den har kørt med "den gule" olie.

    Var bare nysgerrig, for at høre om nogen kendte til problemer, der har disse symptomer. :)
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du skal ikke være nervøs hvis det er GULT..
    Hos audi er det også gult
    ATF farve

    Gult: Nyt ATF

    Brunt: Brugt ATF (fra ca. 60.000 Km)

    Sort: Defekt i gearkasse, f.eks. koblingsbelægninger brændt
    Og der kan farverne tolkes sådan....
    Jeg bruger også det gule næste gang til min ,da det står her allerede på en dunk
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Jeg ville heller ikke være nervøs hvis gearkassen skifter godt, noget ATF er gyldent som motorolie. Lyden kan stamme fra udstødning der er hængt op på gearkassen eller de varmeskjold der dækker bunden for varmen fra udstødningen, Jeg hart selv de probs pt på min W201...
    En udskiftning af filter og olie (også ATF) på servostyringen kan også udrette mirakler. Se evt om olie i servobeholderen også er gyldent for det er den samme olie der bruges.

    _Bo_
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeps...
    På min arb. plads er der også gul AFT dextron III i hanerne. :)
    Castrol vistnok.

    Er der forskel i lyden, om den står i P R N eller D ?
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tak for jeres inlæg :)

    Lyden er ens, om den står i P, R, N, eller D.

    Servoolien på bilen var rød.

    Men jeg kan faktisk godt mistænke noget af det som Bo siger, mht. det beslag fra gearkasse til udstødning. Er der andre der har haft ballade med dette?

    Men den kører ellers aldeles perfekt :)
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lader (desværre) ikke til, at det er ophænget mellem gearkasse-udstødning.

    Lyden høres lidt som en kæde der er for stram, et defekt remstrammerhjul eller en servomotor uden olie. Den høres ikke i tomgang, men så snart man gasser lidt op, eller begynder at køre afsted. Og den skifter perfekt.. :wink:
    Jeg ved ikke lige hvad man skal mistænke, for at komme lyden til livs..
    Så alle erfaringer og forslag er velkomne :)
     
  9. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Jeg sad og kom til at tænke på et andet indlæg hvor Martin var inde på motorophæng,- hvis de var færdige ville lyden forplante sig .... men såvidt jeg husker var det vist mest gældende når man bakker.

    Sikkert også en anden lyd, ved ikke om det er den boldgade vi er ovre i!?

    Men nu har den jo ikke kørt så meget.... så!! - men vi må jo alle muligheder rundt :)
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Bjarne, og tak for dit forslag.

    Ja, hvis det "bare" var sådan en enkel ting, så var det jo enkelt :)

    Alle input er fortsat meget velkomne :)
     
  11. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    - du snakker om remstrammer, så jeg vil også lige være med, selvom det måske er noget helt andet der er galt. Du snakker oprindeligt om gearkassen, kan du høre horfra denne lyd kommer mere præcist i motorrummet, hvilken side?

    Jeg har haft selv været plaget af en mislyd siden køb af bilen i januar, der måske kunne minde om det du oplever, heller ikke i tomgang, men ved gas kommer og går den. Der er ikke et helt præcist sytem i hvornår den høres, synes jeg. Det er ikke noget en passager umiddelbart vil lægge mærke til, men ikke desto mindre ret tydelig for mig.
    Lyder som en metallisk lyd fra midt til v side af motorrummet (set forfra), eller en 'sssshhhhhh', eller noget trykluft /ventiler der lukkes ud, meget svært at forklare - diskret og nogle ganske få sekunder ad gangen. Men aldrig i tomgang.

    Mercedes-Benz i Hillerøds mekaniker stak næsen i den og konstaterede tørt efter nogle ganske sekunder at det var remstrammeren. De fik den ind og mente så det også var nødvendigt at skifte dæmperen, der trængte til det, når nu der blev åbnet op alligevel.

    Lyden var umiddelbart væk og jeg kørte tilfreds derfra. Men desværre flyttede lyden sig således bare så at den opstod igen ved højere omdrejninger, hvilket jeg først bemærkede ved højere hastighed. Det vil sige det ikke blev løst tilfredstillende. Jeg har villet køre tilbage til dem, men ikke haft tid, desuden er lyden lidt mere sporadisk, så man skal ud og køre i forskellige situationer for at bemærke den.

    De seneste to dage, efter vi har fået varmere vejr/temperaturer..?.. er lyden forsvundet tror jeg. Lyden er i hvert fald meget svær at høre i alle situationer. Aner ikke hvad der foregår her..

    Det var så en remstrammer historie du kan have i mængde.. jeg mistænker dog, at dette slet ikke var problemet med min.. men hvad ved jeg, andet en mercedes har fået 3-4000 kroner,- :cry:

    Nogle der ved noget vi kan bruge?
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lyder som om, at det kommer fra området bag motoren, inde ved svinghjulet :?
     
  13. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan jeg ikke lige give et bud på desværre. I øvrigt er min egne lyd desværre også tilbage igen. Der er ikke andet for en at få fingrene i det over sommeren og se om der stødes på en forklaring.
     

Del denne side