Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lidt om afgifter osv.....

Emne i 'Ordet er frit' startet af pojan, 25 November 2012.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej, blot lidt luftige betragtninger.
    Vi har to dejlige stjernevogne en 250TD 1992 og en 200D fra 1985. Sidstnævnte er konens hverdagsbil. Et fund som kun havde kørt 180000 km, som ny i bund og rustfri.
    Imidlertid generer det mig voldsomt at vi tilsammen nu næsten er på 18000 kr. om året alene i vægtafgift :( Et beløb som jo får en til at kaste skæve blikke efter en Golf gulplade spand, eller en af de nye små pisbiler til 700 kr. om året i grøn afgift. (som der iøvrigt går 7 stk. af på en MB124)
    Vi kører 60000 km om året i de to gamle biler og især den gamle 200D vil være ærgelig at smide væk. Men der er jo ikke det store marked for dem mere...

    Men det er godt nok dyrt blot at have dem registreret.. :eek:

    M.v.h.
    Poul
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    er i de samme problemer !! :D
    Tror det ender med en up :eek:
    Der er bare ikke penge til at bruge så mange penge på transport!
    300d budget næste år 10000kr i vægtafgigt+24000 dissel rep 10000, forsikring 5000kr afskrivning 9000kr
    afhængig af hvordan man reger den ud er det 400000-600000kr om året!!!
    og de 20000-40000 er afgifter!!
    pas dog på med lån til de små biler åop er tit 11 % om året = vægtafgift på 300d
    chr
     
  3. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Afskrivning: Det kan du da ikke mene. :eek: En bil som er 25 år gammel.

    Men vi har da byttede vores C270 Cdi fra 03 ud med en Smart 0,8 CDi fra 2012 = ny.
    MB vægtafgift = 10000,00 kr. Pr. år. Smart = 700,00 kr. Pr. år.
    Diesel mb = 15 - 17 km/l. Smart = 23 - 27 km/l.

    Men pyt. Vi har også den "ny" 300 TE som trods alt køre ca. 9 km/l. bluestar
     
  4. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Så kommer det gode spørgsmål:
    Hvor meget skal man taksere en Smart i vedligehold og afskrivning :shock:

    M.v.h.
    Poul
     
  5. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Det ved jeg ikke. Men vel det samme som en C 270 CDi fra 03. Den taber sikker mere end en ny smart pr. år.
    Som jeg kan se på div. bilsider taber en Smart ikke så meget som jeg havde troet.
    Den holder prisen ganske godt.
    Men den koster jo heller ikke så meget fra ny. :lol:
    Og vedligehold på en ny bil: Tja, olie og filtere for hver 15000 km de første 100000 km. Det kan ikke være meget.

    Men at tale om afskrivning på en bil som er over 25 år gammel. Det kan man da ikke.
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Der kom vist lige et nul for meget ind der flychr :-D

    Nå men ellers syntes jeg I er lidt galt på den. Man skal vel ikke sammenligne vores biler med en Smart eller en UP

    Det er jo mini biler.
    Det rigtige regnestykke efter min mening er i forhold til noget tilsvarende i størrelse, og det vil sige f.eks. en Mondeo eller Passat eller noget. Vi kan også tage en Toyota et eller andet hvis nogen syntes.

    Men en 4 år gammel Mondeo får vi ikke til meget under 200.000 tror jeg.
    Det betyder et lån der koster omkring 3.000 om måneden i afdrag, i nogle år. 4-5-6 år eller sådan noget.

    Det betyder kr. 36.000 alene i afdrag om året. Og uanset hvor lidt den så køre på literen er der lige pludselig råd til masser af vægtafgift på en betalt 20 år gammel MB.

    Og afskrivning er der ikke på en MB. Det er der derimod på den "nyere" brugte Mondeo.

    Når man så er færdig med at betale af på den "nyere" brugte Mondeo, er den ca. 10 år gammel, og slidt op alle mulige steder. De billige år man så skulle til at have, bliver ædt op af at alt muligt skal skiftes, hvis ikke hele motoren står af fordi den har kørt 300.000,-
    Vi har en her på vejen, og min MB lyder bedre i motoren.

    Så husk lige at gå efter samme køre komfort når I sammenligner. Så er der lige pludselig rigtig god mening i at køre i en ældre MB. Det er fandeme en af det bedste biler jeg har haft. Til prisen.

    Jeg skal ikke ned og køre minibil for at spare penge. Men hvis det er det man vil, skal det ikke være fordi vores MB er for dyr i forhold til andre tilsvarende.

    Bortset fra det, er det da lækkert at køre i noget nyt. Men en ny Mondeo eller tilsvarende ligger jo oppe på næsten ½ mill. og så er afdragene en helt anden historie.
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg troede at vores 124 blev MERE værd år for år ?????????????????

    :lol:

    BTW, afskrivning på en ny bil i 124 størrelse regnes ti 35.000 til 50.000 de første 2-3 år....... :unlove:
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har også hørt tale om at tunge benzinslugende biler, i nærmeste fremtid skal betydeligt op i vægtafgift så det små økobiler kan blive endnu billigere, min søster betaler ca. 500 kr i vægtafgift om året for sin øko bil, det kan da ikke blive billigere :)

    Desuden er der også en plan på tegne brættet om kørselsforbud i storbyerne, både for gamle benzin slugere og diesel biler. faktisk findes samme system allerede i Berlin, og jeg mener faktisk ikke engang at en m103 motor kan køre der uden at få en kæmpe bøde :)

    Det er lidt irriterende med sådan en greenpeace regering, ( Margrethe Pestager)
     
  9. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    JA!! mon ikke :whip: De korrupte rødhætter er opfundet af fanden himself :twisted:
     
  10. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg har gjort lidt en mellemting, jeg har min Polo BlueMotion til 2200kr. i afdrag, 400kr. i fors. om måneden, 370kr. halvårlig i grøn afgift.
    På et tidspunkt vil jeg så have min E500 på plader og bruge den i sommermånederne og gemme den væk i de kolde måneder... hvad det total kommer til at koste aner jeg ikke, gider jeg ikke regne på, har jeg råd er det dejligt, har jeg ikke vipper jeg polo ud over kanten, evt. skifter den til en billig Lupo 3L eneste minus ved den er at man ikke kan få DPF
     
  11. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En anden mulighed er jo så også at gå i den helt anden grøft. Kræver dog at man gider at rode med biler selv. Men vi har hjemme hos os besluttet os for at når der bliver brug for en bil no 2 bliver det en bil fra før 1977 = kvart vægtafgift.

    Og selvom det er en hel anden bil end en 124 kan en 123 eller en gammel /8 jo være en reel mulighed. Man får et super velholdt eksemplar for en fjedredel af hvad en up koster (vil lige hilse og sige at de første par up´er har været inde at få skiftet startermotor nøjagtigt som lupo 3L´erne) og så stadig også til superbillig vægtafgift. En kammerat betaler omkring 800 kr om året for en Volvo 142 !

    Så er der benzinøkonomien men medmindre man skal bruge den som direkte pendlerbil er det jo i dag faktisk ikke det der koster det vilde og voldsomme...

    Siger også bare at det rent faktisk er en mulighed at køre i en bil man rent faktisk kan lide :lol:

    Eksempelvis den her ? : http://www.dba.dk/mercedes-250-aut-4-do ... -87645929/
     
  12. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,257
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Lidt om afgifter osv.....

    Ja hvis man ikke har brug for at køre mere end 5000km i sommerhalvåret så er det jo fint nok

    Sendt fra min ST18i med Tapatalk2
     
  13. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Re: Sv: Lidt om afgifter osv.....

    Det er jo nemt. Pil speedometer kablet af og brug din GPS navigator som speedometer :D og sæt speedometer kablet i en måned før den skal synes 8) som du kan bruge som bevis, at den har trillet lidt. Primært til veterantræf og picnic ture :lol:
     
  14. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Re: Sv: Lidt om afgifter osv.....

    Nej den kvarte vægtafgift får man uanset hvor meget man kører i bilen. Det er veteranforsikring i tænker på, og det er rigtigt der må man ikke køre ret meget i bilen. Men sådan en gammel kasse koster jo også max 2000.- om året i ansvar.

    Bortset fra det så harmes jeg sgu når jeg ser sådan en her:

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/chevro ... lt/1341040

    6,6 liters diesel ! 8 km/l og så koster den kun 5000 i vægtafgift om året. Hvorfor ??? Hvorfor fanden skal jeg betale 10.000 om året for min gamle rådne 124´er og en eller anden klaphat så kan øffe rundt i sådan en der på størrelse med en storebæltsfærge og skære hul i ozonlaget hver gang han starter om morgenen... føj siger jeg bare :-((
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Den stod mig i 100000kr for 10 år siden (20000kr indkøb 44000kr afgift "ny" 90 kabine olie fyr/ a/c / anhænger træk+ små rep ved start(B.la skifter jag altid kæde +ventil løfterne)
    10*12 /100000kr =833kr per måned!

    en 300d ER verdens bedste bil og det eneste jeg klager over er de 10000kr i vægtafgift næste år!! :eek:
    chr
     
  16. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Vurderer du den til en værdi af kr. 0 idag?
     
  17. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Re: Sv: Lidt om afgifter osv.....

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/chevro ... lt/1341040

    6,6 liters diesel ! 8 km/l og så koster den kun 5000 i vægtafgift om året. Hvorfor ??? Hvorfor fanden skal jeg betale 10.000 om året for min gamle rådne 124´er og en eller anden klaphat så kan øffe rundt i sådan en der på størrelse med en storebæltsfærge og skære hul i ozonlaget hver gang han starter om morgenen... føj siger jeg bare :-(([/quote]




    Ja den er da godt nok stor den der "færge", men husk nu hvis du er privatmand og bruger den på gule plader skal der altså lige lægges 15000,- oveni i misundelsesafgift altså ialt 20000,-
    Det er jo det samme som 2 stk 124D
     
  18. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    den meget hårde mulighed er jo at "pakke" sin 124'er væk i laden.. og vente til den blir veteran !!!!!!
    da jeg havde en 1957'er chevrolet bel air på plader som veteran.. der gav jeg 1800 kr om året.. i vægtafg og forsikring.. og så måtte den ikke køre mellem 15 november og 15 marts... men var med kasko i de måneder..
    330 hestes V8.. med mere eller mindre fri udstødning.. ( skøøønt) :p

    så jeg er nok nødt til at få min /8'er ud og køre som sommer vogn.. indtil min 124'er er veteran !!!
    men nu har jeg jo lige solgt vores 230E fra 1985.. PIS.. så nu er der ENDNU længere til de andre blir veteraner !!!

    Michael. bluestar
     
  19. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Re: Sv: Lidt om afgifter osv.....




    Ja den er da godt nok stor den der "færge", men husk nu hvis du er privatmand og bruger den på gule plader skal der altså lige lægges 15000,- oveni i misundelsesafgift altså ialt 20000,-
    Det er jo det samme som 2 stk 124D[/quote]

    Igen.. ROLIG NU med de afgifter.

    Det koster som privatmand 5.000 om året at bruge en gulpladebil til privatkørsel.
     
  20. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,257
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu vrimler det desværre ikke med pragteksmeplarer som den fine 250'er

    For det kan næsten ikke betale sig at importere en "nyere" veteran mercedes hvis det da var for at spare penge.
    Afgiften på en veteran er jo 25% af nyprisen, som i dette tilfælde kan ses her
    http://www.bilbasen.dk/NewsTestsGui...d=3902&PubName=Bil-Revyen&SourceType=external

    Men idéen er jo god nok. Det biler med charme og sjæl :mrgreen:
     

Del denne side