Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lidt mere lyd/bulder

Emne i 'Ordet er frit' startet af alp, 12 Juli 2011.

  1. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Det virker ikke på 300-24 fordi der ikke er en indsnævring.

    K og N filtre burde kunne bruges af alle uden problemer
     
  3. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kunne godt tænke mig at høre en 300-24 uden udstødning eller bare med den forreste del, inden jeg smider mønter efter en elektrisk fri-udblæsning. Så hvem har udstødningen af, så optage lige en lille video med lyd ?


    Bendix
     
  6. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Havde min bil startet den anden dag uden den bagerste potte. Det er ikke alverden til forskel det gør. Det meste støj bliver taget i mellempotten, så hvis du virkelig skal have larm, så skal du foran denne.

    Det skal dog siges at det er på min 320'er. Ved ikke hvordan det er på en 300. Havde tidligere en 2,6 (190'er) og den lød rigtigt sjovt uden den bagerste potte :lol:

    Mvh Joachim
     
  7. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er sgi da den her jeg skal have på.... :cool:
     

    Attached Files:

  8. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Fik lavet rustfri custom udstødning på min Ford Pickup hos One and two pipe i slagelse :D
    Det kan være min Mercer skal have en "opgradering" med rustfri udstødning og sports kat's :evil:
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Remus laver i al fald gode produkter.
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min erfaring er at den lyder ikke ogdt kun med bagpotten afmonteret, kun i tomgang lyder den som bulder og brag, så snart der skydes til den så blvier det sådan lidt for anmast og skrælde knald agtig uden at være fedt på den fede måde :lol:
    Jeg tror faktisk at det er meget bedre at gå uden om mellempotten fordi katalysatorene dæmper faktisk også en hel del.
    Jeg har lidt en fordel fordi jeg både køre med metal katalysatore plus en brabus sportsbagpotte i 76mm/3"er så blvier lyden faktisk dejlig ond ved cruisin men uden at være anstrængt og høj når man blæser den af.
    Det som jeg synes karaktisere den fedeste lyd ved den omdrejningsvillige 300E-24er er nemlig ikke så meget motorlyden, men den hidsige lyd motoren kommer med :eek: den skriger jo nærmest når den får lidt omdrejninger.
    Men når jeg skal ahve lavet det spjæld, for det skal jeg trods min lyder rimelig ok, så skal det enten være fri udblæsning lige efter mellempotten, eller det jeg tror er endnu bedre, end omgåelse af mellempotten og vider ud igennem bagpotten selvom den løsning nok er lidt sværre at lave.

    Jeg kan da huske da Henrik66 kom på havnen i sin 300E (12Ver) hvor udstødningen havde tabt bagpotten, den løs sgu som en hel americaner i tomgang :mrgreen:
     
  12. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Brabus, har din en speciel brabus mellempotte eller er det en std.?
    Har købt jch11's brabus bagpotte :D

    Er der noget at hente i at skifte kat'en eller er der flow nok i den originale?? Er der ikke noget med at udstødningen er afstemt til motoren, altså fyldning af cylinderen med benzin/luft blanding. Og hvis man ændre for meget på udstødningens modstand/flow så kan man miste trækkraft/benzin økonomi?
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Min udstødning er (76mm / 3") i stedet for de normale (64mm / 2.5")
    det lyder måske ikke af så meget, men det giver faktisk et 41% større udblæsnings areal på hele 45,58 ccm2.
    I modsætning til den org. som har et udstødnings areal på 32,16 ccm2.

    Nu har min motor jo også 20% større motorvolumen plus bedre flot i topstykke og indsugning, så det skal vel passe sammen som du siger 8)

    Men det er korrekt at fjerne man noget af det modtryk der i er i udstødningen, så midster man noget effekt, men får også samtidig noget effekt.
    Man rykker sådan set bare effekt området længere op ved bedre flow.
    Men det er jo også i toppen vi ønsker effekten når man ligger og fyre til den, fordi her bevæger vi os jo kun mellem de højre omdrejningstal :)

    Men den originale udstødning er faktisk ikke særlig meget afstemt til motoren, det er sjældent en bil har et afstemt udstødnings system, da man både har en katalysator og flere mellem potter der skal sørger for lyddæmpningen.
    Ultimativt, ville en udstødning vel være helt fri for mellempotter og katalysatore og så kun monteret med en afgangspotte til modtrykket.
    Det er faktisk her at Metal katalysatorene er med til at hjælpe med en friere udblæsning. da de som regel har større celler de kan fåes med mellem 200 og op til 800 celler, altså de små rør luften skal igennem, jo større disse er jo færre celler og jo bedre udblæsning, men deremd også mindre katalysator effekt.
    Derfor er der et lovkrav på min. 600 cellers metal katalysatore mener jeg.
    Det skulle være det mine Carlsson katalysatore har.
    og en katalysator dæmper også lyden rigtig meget faktisk.

    Man kan jo bare tage eks. en W124 300E-24 som yder standart 220 Hk her kan man med samme motor i en SLer der har et lidt andet udstødnigns system, få hele 232 Hk. fra samme motor, så det siger lidt om hvor meget der faktisk er at hente på udstødnings systemmet.
    Dette har faktisk altid være specielt særligt for Mercedes, fordi de jo gør alt for at bilerne skal være så lydløse som muligt og overholde alle de der forureningskrav osv. 8)

    Så på en helt standart 300E-24er der vilel jeg klart montere dette spjæld lige INDEN katalysatorene og så køre et rør videre uden om både disse OG mellempotten men så føre det ind igen før afgangspotten.
    Optimalt, ville jeg udskifte bagpotten til noget sports udstødning, den giver nemlig ikke ret meget lyd på den alm. udstødnings system, men med et klap system hvor udstødnignen kan ledes uden om katalysatorene OG mellempotten, så vil den få en sprød lyd er jeg sikker på :mrgreen:
    Ren udblæsning lige efter katten, lyder som regel ikke særlig godt på en række sexer, så er der mere drøm over at gøre det på en V8er.
     
  14. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Er ikke sikker på det er en god ide at lave fri udblæsning før katten. Det vil give problemer med motorstyringen og forkerte udlæsningers på lamda sonde m.m.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Udblæsning FØR katen, men EFTER føleren selvfølgelig. føleren sidder jo lige før katten 8)
    Ellers så går det galt for motor styringen ja :p
     
  16. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Jeg har en komplet rustfri udstødning liggende hvis der er nogen der mangler.
    Simons potter, metal kat og alt i rustfrit.
    Den lyder superfin.
    Sagte når man cruiser og brummer fint når den får lidt gas.
    Fra E320

    Søren S2
     

    Attached Files:

  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har en AMG-bagpotte min 300E-24, det giver en behagelig dyb brummen, UDEN og være generende og øredøvende på noget tidspunkt. -Lige den lyd jeg var på jagt efter 8)
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    @Lasse
    Har du prøvet at springe mellempotten over?


    Bendix

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  19. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    @Bendix:

    Nej, det har jeg ikke. :)
     
  20. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Meget godt alt sammen, men husk lige på de der grunde til at man ikke vil købe en bil af en drengerøv.

    Han har garanteret kørt den råt, og uden lydpotte, så ventilerne er mere eller mindre brændt af.
     

Del denne side