Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

lidt forkeligt

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Tiban 300Diesel, 9 Januar 2009.

  1. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej drenge og piger!! jeg er ny herinde , så i må lige bærer lidt over med mig :roll: Jeg har inkøbt et stk 300d årg 89 med 612000 på klokken . Jeg har skiftet 5 af gløderørne , men kan sku ikke rigtig komme til det rør på cylinder 6 :twisted: nogler der har trix til det??? min gearkasse er automatik hvor mange har sådan en krabat ? fordi min har kun 3 :?:
    Jeg har skitet filter og olie i kassen men fik kun tre liter ud . derefter er den begyndt af fedte fra 2 til 3 :( Nogen der har lidt hjælp til dette ville jeg blive lykkelig :D :D mvh Ivan
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Ivan, velkommen til, og tillykke med din nye vogn

    Gløderør nr. 6 skulle vist være besværligt at komme til, som du jo selv har erfaret; her må diesel-drengene lige tråde til for at assistere dig.

    Alle 124'ere starter i 2. gear. Det er derfor det føles som om du kun har 3 gear. Hvis du fører gearvælgeren i 2 og tilbage i D, så vil den nu starte i 1. gear. (Indtil du næste gang holder stille, da vil den igen starte i 2.) Ellers kan du give fuld gas fra start, og holde kick-down kontakten under speederen nede. Så starter den også i 1. gear.

    Mht. at den fedter, så er det MEGET vigtigt at der er den rette mængde olie på gearkassen. Aflæses ved driftsvarm gearkasse, stående i "P" i tomgang, i mindst 3 minutter. Oliestanden skal stå op til det øverste mærke, og endelig ikke over! :)

    Håber det kunne bruges :wink:
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Se i øvrigt nogle andre tråde, vedr. gearolieskift. Det er beskrevet flere steder. Converteren skal også tømmes for olie, og gearoliefilteret bør også skiftes.
    Gearkasse og converter tager ca. 6,2 liter automatgearsolie. :)
     
  4. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    skal den stå i p ???? jeg har engang i min læretid fået at vide af en benz mekker , at den skulle stå i d , syntes osse det lød mærkeligt hehe hvad med varmen i sådan en vogn er 60 grader normalt??
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den skal stå i P :wink:

    Når bilen har nået alm. driftstemp., så skal den være mere end 60 grader varm. Nok nærmere 80-90 grader.
     
  6. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    hvad evt skyltes mine 60 grader sig så ???? :??
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Din termostat står måske åben hele tiden.
     
  8. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    er der ellers noget jeg skal være obs på med 124´ern
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hmm.. :?? Det tror jeg såmænd ikke.. Surf lidt rundt herinde på vores sider, så finder du sikkert svar på det meste :)
     
  10. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    tak for hjælpen lasse ;klap
     
  11. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Lasse er det for MB ern eller er det generalt??
    Nu var jeg jo granada kører før min Mercedes tid og der fik jeg lært af flere forskellige at når man tjekkede gear olie på en ford skulle den være varm træk håndbremsen og sæt den i D og træk pinden..
    Vil skynde mig og sige at en automat gearkasse på en ford er selvfølgelig slet ikke så fin følelne som en mb kasse undskyld jeg blandede mig OGSÅ med et andet mærke :wink: undskyld venner men vil da ikke lære folk noget forkert...
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Brian :)

    Du skal da ikke undskylde, tråden er vil til for alle :wink:

    Alle de automatgearkasser jeg lige kender til, der skal man have gearvælgeren i P, ved kontrol af oliestand.
    Har ikke lige aflæst aut.gearsolie på en Granada, så det ved du nok bedst Brian :D
     
  13. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej ivan

    Her et indlæg fra Automatgear forummet,- fra tråden " automatgearkasse oliestand kontrol" :

    Kontrol af oliestand i en automatgearkasse:


    For at kontrollere olistanden, skal olien være driftvarm ( ca. 80 gr. C.), det skyldes at olien fylder forskelligt i forhold til temperaturen.

    For sikre at den har nået drifttemperatur, kør en tur på ca. ½ time eller 20-30 km, parker bilen på plant/vandret grund, lad motoren køre i tomgang, sæt gearvælgeren i "P", lås oliepinden op, ved at vippe den røde låsepal, træk pinden op og tør den af med en fnugfri klud, Vigtigt: Vær yderst opmærksom på renlighed på højeste plan!!!, stik oliepinden helt ibund uden at låse den, herefter træk den op igen, hold pinden vandret for at forhindre at olien løber på pinden og derved viser forkert, når du trækker pinden op, vend oliepinden og tjek begge sider af den. Den skal være mellem min. og maks mærkerne.


    Det er vigtigt den ikke er over maks.! isåfald skal der tappes lidt af igen.

    Den må aldrig komme under min. da der derved opstår fare for at brænde gearkassen af, hvorved den med tiden blot holder op med at trække med rundt.

    Skal der efterfyldes, brug automatgearkasseolie, og vær opmærksom på at det er den rigtige type olie til din bil, hæld kun en lille sjat på af gangen da vi taler om små mængder der gør forskellen. Igen: vær yderst opmærksom på at holde rent og undgå urenheder.
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kold/varm
    oliestanden kan fint aflæses når gearkassen er kold, så skal olien bare stå til det nederste mærke på pinden, da dette er "kold" mærket, det øverste er "varm" mærket og ikke "min"/"max"
    mærker som mange fejlagtigt tror.

    oliestanden er meget vigtig, ellers skifter den ikke rigtigt.
    filteret SKAL skiftes, olien i converteren bør skiftes, bundkaret spændes med 1kg/ 10nm !!!!!!!!!!

    ---------------------------------
    jeg ville personligt altid chekke gearolie på en bil når den stod i "P"
    jeg skulle ikke nyde noget af at stå foran en bil der stod i tomgang og i gear !!!
     
  15. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg syntes det virker som om drengene herinde har forstand på kvalitetsstjerne biler , og det er fandme rart . Jeg har haft flere forskelige biler i min tid , og har været medlem af flere forskellige forumer . Herinde er der styr på tingne TAK FOR DET DRENGE
     
  16. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    velbekom, du spørger bare, det et det forummet er her for
     
  17. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Konge jeg vil lige fortælle at os der satte røven af i god tid
    har ikke en chance for og nå oliepinden til gearkassen
    så det foregår fra højre side men jeg ved ikke om det er
    det rigtige bare det jeg altid har fået af man skal
    derfor spurgte jeg....
    men jeg har nu altid haft en til og sidde i bilen for
    jeg har ikke været vild med det...
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er heller ikke nemt - Men det KAN lade sig gøre.
    De fleste piller manifoldet af for bedre at kunne komme til, men jeg har før skiftet på 6éren uden.

    Du skal bruge en af de fastnøgler med skrælde i - harald cyborg har et egnet sæt til små penge.
    NB. han har flere typer, men jeg kunne ikke lige finde dem jeg tænker på. :( Det er IKKE dem med plast på, de er vist for klodsede til denne opgave.
    Du får brug for tålmodighed og hæfteplaster.

    Gløderør bør iøvrigt skiftes med lun motor :)
     
  19. Tiban 300Diesel

    Tiban 300Diesel New Member

    Joined:
    9 Januar 2009
    Indlæg:
    76
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ok det var bare det jeg ville vide at det kan lade sig gøre uden at pille manifjolset af :D jeg vil prøve at gøre et forsøg igen imorgen , men skal lige på apoteket først , brugte nemlig det sidste pladster da jeg skiftede de andre rør :cry: tak for hjælpen mvh ivan
     
  20. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis jeg skulle skifte alle 6, ville jeg nok starte med at pille manifolden af.

    god arb. lyst.
     

Del denne side