Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lettere servostyring?

Emne i 'Styretøj' startet af Johnson, 28 September 2010.

  1. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej MB venner

    Jeg har spekuleret på om det mon er muligt at servostyring kan gøres lettere på en eller anden måde? Det er ikke fordi jeg har snot i armene eller noget :lol: .. Men det er da lækkert at kunne dreje rundt på rattet uden næsten at røre det:)

    Hej fra John
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan godt løsne en bolt på styr huset, så det bliver lettere... Men så kommer der også mere slør i styrtøjet!
     
  3. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo.. men når du så er oppe i fart vil den være mere levende og et nys ved 130 km/t vil næsten sende dig i grøften :D
     
  4. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan vidst godt se på det hele at det nok ikke vil være godt he he.. Slør i styrtøjet og ustyrlig ved 130 km/t lyder lidt for spændende :lol:

    Men tak for de fine svar:)

    Hej fra John
     
  5. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Æv oz. Jeg sad faktisk og tænkte på det i dag :D om der var noget man kunne gøre, for at få en nemmere servostyring. Havde en Kadett engang, hvor der blev sat en tandstang med en anden udveksling på, da den var "født" som indvalidebil".
    Men er der ikke noget at gøre, evt. et stærkere styrhus eller måske en anden styrspindel med en anden udveksling uden man mister sikkerheden?
    (ved godt jeg måske snakker i tåger,men bær lige over med mig) :lol:
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg er lige kommet i tanke om en mulighed til lettere styring.
    Man skruer pitman armen af, skærer den over, fjerner måske 1-2 cm. svejser den sammen igen (og dette skal gøres ordentligt, ikke noget med en Co2 hobbysvejser).
    Dette trick vil gøre at styring bliver lettere, men til gengæld skal der flere ratomdr. til fuldt styreudslag f.eks 4 omdr, istedet for 3½.
    Prøv det og lad os andre høre.
    Grunden til jeg kan foreslå dette er flere heldige forsøg, min Fiat punto havde meget stram kobling, så det var af med kobl. pedal skære ca. 7 mm af mellem krogen til kablet og vippepunktet/bolten og svejse den sammen igen.
    Så er pedal meget blødere og nemmere at dosere, da der er længere vandring.
    Det samme trick lavede jeg på en morris 1000 jeg havde.
    Det er jo vægtstangsprincippet der gør sig gældende, altså kraft gange arm.
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mon ikke pitmansarmen er lavet i støbegods ?
    Det tror jeg.
    I givet fald er det ikke så let at svejse i. :-?

    Men hvad med at geare på servopumpen ?
    Et mindre remhjul... ville det mon have den ønskede effekt ?
     
  8. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Prøv om servoen blir bedre med forskellige omdr.
    Dvs. tomgang vs 500 omdr.
    At ændre hastigheden på hjulet hjælper i hvert fald ikke nodet.
    Min firma Jumper har en city funktion hvor servoen blir vildt nem under 30-40 km/t.
    Det er pissefedt, men 124 har vist bare den mængde servo der er.
    Måske noget invalide halløj.

    Søren S2
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så skulle man tage styrehuset fra en w140 model. Der sider en styring og magnet ventil til styrehuset, som gør at under 30 kmt så bliver servostyringen ca 20% lettere og under 10kmt bliver den ca 40% lettere. Super fed funktion, men w140 modellen er jo også en tung kasse.
     
  10. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hvor meget skal der til, for at det kan passe?
    Grunden til jeg er noget interesseret i det her, er at jeg har en smadret ryg (har haft det i 15 år, så det er ikke noget nyt). De fleste dage er den fin nok at dreje med... ja ok... fin nok, den er sgu super, altså bilen :mrgreen: men der er lige de dage, hvor ryggen og nakken er seriøs træls :evil: og her ville en funktion som w140 har, være lige det jeg mangler. :yipi:
    Tror ikke den har fart/omdrejningsbestemt servo, men det er nu også uvedkommende for mig, da det er under manøvring på p-pladser og i lav (0 - 30 km/t) hastighed, der er væsentlig.
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nu skrev jeg også at det skulle svejses ordentligt, og det kan sagtens lade sig sig gøre på støbejern, bare man ved hvordan.
    Jeg har tidligere arbejdet 2 år i Stålværkets svejsehal i Fr-værk, og der kan de svejse alting, alt fra papirclips til jetjagere.
    Det er jo bare spørgsmål om at bruge den rette elektrode og teknik.
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er enig :)
    Man kan godt svejse i støbejern - men jeg kan fx. ikke. :-?
    Det er en opgave for en med know-how og det rette grej.

    Det var såmend bare det jeg mente med.:
     

Del denne side