Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Langtidsopbevaring - tips?

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af Eddie, 26 Juni 2015.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hej gutter.

    Så bliver det snart tid til at langtidsopbevare min gamle 260E, og lave alt hvad der mangler på den. Jeg forventer at den skal opbevares ca. 3 år i egen garage, men den vil blive startet og trillet ind og ud, hvis jeg skal ind med en anden bil - så jeg vil sørge for at den altid er i startklar stand. Men ellers har jeg en lang liste, som jeg skal have lavet - intet stort, men dog en masse små ting (jeg er perfektionist, så er det sagt). Så er der nok nogen der vil sige "det er jo bare en 260E", men den har en historie som jeg gerne vil værne om.

    Den skal ind om ca. 2 måneder - er der noget jeg skal være opmærksom på nu, INDEN den bliver sat ind? Hvordan med benzin, tom tank/fuld tank? Andre med gode tips?

    Jeg må indrømme at jeg glæder mig svært til at gå og nusse om den, og jeg har ikke travlt med at få den adskilt og gået efter. Målet er selvfølgelig i den sidste ende at få en flot bil som til den tid kan indregistreres som klassisk bil, men hovedmålet er at have det sjovt undervejs. Desuden håber jeg på at finde nogle skrue"kammerater", som fra tid til anden kunne tænke sig at lave en skrueaften forskellige steder - så kan jeg altid skrue noget af, og tage det med og kigge på det. :)

    Det bliver selvfølgelig trist at undvære den fine fornemmelse at køre i bilen, men på den anden side synes jeg at det er ved at være synd at køre i den i regn og vintervejr. Så er det bedre at tage konsekvensen, og lave den til sommerbil på sigt. Evt. vil jeg finde en anden billig nysynet MB, som jeg kan køre i en synsperiode, og tage gode dele fra den, når den ikke kan mere.

    Vedhæfter et billede af den gamle bil, som ikke kommer ud på asfalten i et godt stykke tid...
     

    Attached Files:

  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Nu er det ikke fordi at det er noget jeg har så meget forstand på, men derfor kan man jo godt komme med et forslag
    eller to :-D
    3 år er godt nok lang tid da bilen ikke lingere den helt store rust bunke.
    Ang dit " benzin " spørgsmål syntes jeg det er lidt svært, fordi det er jo lidt svært at starte den op unde benzin, men
    benzin kan jo blive for gammelt, så det er jo nok et spørgsmål om du vil have benzin på tanken og starte den op eller
    tømme tanken og vendt med at starte den op til du er færdig.
    Måske du skulle kontakte nogen der arbejder med det til være dag.
    Det kunne værre sjovt hvis du lagde lidt billede/tekst op af de ting du gerne vil have lavet.
     
  3. timsemann

    timsemann New Member

    Joined:
    21 December 2009
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 250D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Den er heller ikke den store rustbunke - den har en rigtig pæn bund, pæne paneler, ingen bobler i skærmkanterne bagtil osv.

    Jeg skal dog have en ny venstre fordør (rust i bund, som dog muligvis ikke er så slemt endda), og ordnet højre forskærm hvor der er en enkelt boble i kanten. Den har det obligatoriske boblen omkring forruden, og over baglygter. Desuden har den lidt let overfladerust ved nederste hængsel ved højre fordør - det ser ud som om "nogle" på et tidspunkt har justeret hængslet, og skrabet malingen af omkring det UDEN AT LAVE DET IGEN BAGEFTER... (tak, MB CPH :slap: ) Desuden lider den under at nogle tidligere på sommeren synes at den ikke hørte til, i for i et par uger kunne jeg komme ned og finde en ny ridse dagligt, så jeg har en del malerarbejde til gode.

    Men da jeg har haft en del ældre biler før, ved jeg hvornår man ikke skal presse citronen længere, for hvis man fortsætter ud over det, bliver det en hel del værre end småting, og det kan sagtens ske over en vinter. Så derfor er det slut med at komme ud og lege, indtil jeg har fået den smukseret op, og den bliver billig nok til at blive ren sommerbil.

    Ellers er det mest mekanisk, nye glas og nogle få elektriske ting som f.eks. en ny nederste kontakt til de elektriske sæder foran, plus en knap til denne og en ny knap til nakkestøtten. Den forsvandt da jeg åbnede døren en dag, og så var den bare væk.

    Jeg fortsætter skam her... jeg håber på at kunne finde en anden, som kan køre i nogle år. Og bare roligt - jeg vil få masser af spørgsmål og billeder, jeg kan lægge op. Det er trods alt 20 år siden, jeg var på Mercedes, og jeg rodede ikke ret meget med 124'eren. :)

    Og tak for tips! :wink:
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Fandt selv MB's egen anbefaling, over opbevaring.

    Jeg synes bare en del af punkterne er lidt overkill, og søger egentligt erfaringer med at prøve at holde en vogn startklar hen over 3 år.
     

    Attached Files:

  6. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Den her 300D gået næsten 1,4 million km, stod i 7 år inden den blev startet :)
    Spørgsmålet er så om det er sandt og hvor smart det er at lade den stå så længe..

    http://youtu.be/mP8KCp9PJjU

    Prøv at se om du kan hente lidt viden på diverse veteran forums/sider/klubber evt. http://mercedesklub.dk - de må vide lidt om langtidsopbevaring..
     

Del denne side