Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Langtids - henstilling af bil.

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af pojan, 18 December 2012.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej.
    Hvilke erfaringer har i med at sætte en bil til side. Jeg har ikke opvarmet garage til rådighed men blot en uisoleret
    stålhal.
    Hvis en bil henstilles her i 2-4 år, vil den så være groet sammen, muggen og "sprød"
    Hvilke erfaringer har i med dette og er der gode forholdsregler at træffe :D

    M.v.h.
    Poul
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Opvarmet eller ej er ikke så vigtigt igen for et vinterhi.
    Men for sådan engangsindsats opbevaring, så er varme bedst for pakninger osv.
    Det vigtige er at der er frostfrit og ikke mindst vind og vejr frit 8)

    Jeg har selv gjort dette med min hvert år.

    Her er et par ting der er værd at huske på efter vigtighed.

    1. Inden den stilles i vinterhi.
    Så giv bilen en ordentlig hånd vask, så du kommer i bund og får øje for sagen hele vejen rundt.

    2. Tank evt. Tanken op inden da fugt i tanken så undgåes. Men det er mindre vigtigt på biler med indsprøjtning.

    3. Selvom den står i læ for vind og vejr, så er det altid godt med et dække over bilen.
    Det holder støv væk fra. Bilen og tro mig, den kan nå at blive godt støvet på et halvt år.

    4. Sæt altid en lader på batteriet som kan lave langtids ladning.
    Ctek ladere har denne funktion og du kan nøjes med den lille af dem, da du ikke behøver en hurtig ladning.
    Et bil batteri dør simpelthen også selvom du afmontere det helt og bare lader det stå.
    Det skal som min. Lades på 1 gang hver 2 måned hvis det opbevares i bilen under kolde forhold.
    Men bedst er jo blot at lade en lader side på vinteren over.
    Det er ikke nok du bare starter bilen op 1 gang om ugen i 5-30 min.

    5. Ang. Hjul er der mange måder at gøre det på, men vigtigt er det ikke at få (flat spots) altså flader på dækket som er lige fordi bilen har stået på samme område i et halvt år.
    Så fyld godt med luft i dækkene hvis ikke de tages af eller simpelthen klods bilen op på 4 bukke.
    Så slapper den også af i fjedrene, men det er nu mindre vigtigt, det er bare et plus om man kan sige.
    Og så sørger du faktisk også for en meget vigtigere faktor, MUS kan ikke komme op til din bil.
    De bruger som regel bundpladen af bilen som trinbræt for at komme videre op og bygge rede og gnave i dit ledningsnet :shock:

    6. Sørg for at den er godt tør i kabinen, støvsug den og sørg for at den ikke er fugtig i bunden.
    Tag evt. Bund måtterne ud og fjern alt slik papir, chokolade papir og lignende som tiltrækker skadedyr.
    Åben gerne vinduerne 1 cm. Så den ikke bliver indelukket af lugt osv.

    7. Når du engang skal have den ud af vinterhi, så har jeg altid i den forbindelse lavet mit olieskift og andre væske skift her. Specielt bremsevæsken og motorolie samt gearkasse olie alt inkl. Alle filtre.
    Da der samles meget fugt i den periode, vil noget af det selvf. Samles inde i motoren også og derfor er det bedre faktisk bare at lade den stå uden at starte den op og så lave sine væske skift inden når den engang skal tages i brug igen. 8)

    8. Giv også gerne kabinen en god rens, hvis der er de mindste rester fra fedtede fingre på dørsiderne eller madrester, så bliver de til mug hurtigt når bilen står i stilstand. Glem ikke sæderne, rat og gearvælgeren og knapper.

    9.
    Træk ikke håndbremse/parkerings bremsen, den kan ruste sig fast
    Sæt bilen i gear eller "P" og for at bremse skiverne ikke skal ruste som de gør relativt hurtigt og specielt på op til 4 år.
    Så ville jeg nok smøre dem med en gang WD40, her skal man så huske når den skal i brug igen at de skal renses i bund og at bremserne helst ikke skal aktiveres før det er gjort for at undgå olie på klodserne.
    Når du snakker op til 2-4 år, så ville jeg klart klodse den op og tage hjulene af og så gøre det med bremserne.
    Det er dog ikke noget jeg gør når der blot er tale om et vinter hi 8)
    Det er sådan lige de ting jeg plejer at gøre 8)

    10. Det er blot noget dokumentation.
    Her tænker jeg både forsikring og skader hvis andre har adgang til hallen og får tabt eller smidt noget op ad bilen.
    Derfor tag nogle billeder af bilen fra alle sider i dagslys og gerne med høj opløsning, så du nemmere kan zoome ind på detaljer.
    Finder du så en lille bule eller andet når den skal ud igen, så kan du nemmere finde ud af om det er hukommelsen der svigter eller om det er skader sket mens den har stået opbevaret.
    Selv de mest indlysende ting kan virke nemme at huske, men om 4 år vil du glæde dig over du bare lige kan hive et par billede frem og få syn for sagen om den hjul kapsel eller stjerne der mangler også var manglende før eller ej. :oops:
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er ikke så meget det du skal gøre før du sætter den ind som det du bør gøre når den skal ud og køre igen. 2-4 år er ikke godt for nogen bil overhovedet. Pakninger i motor står og bliver tørre, undervognen dør, alle slanger bliver dårlige osv osv..

    Medmindre det er en meget sjælden og dyr bil der ikke lige er til at få igen som du er meget øm over ville jeg enten sælge den eller lade en god ven eller familiemedlem køre i den.
    Værditabet ved at lade den stå så længe er voldsomt. Efter 2-4 år (især uopvarmet) vil hele kabinen mugne og have lange grønne hår.. :eek:
     
  4. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    MUS--- MUS--- MUS ---OG ATTER----- MUS........! :twisted: :twisted: :twisted:

    BRABUS - til orientering kan mus altså HOPPE helt op til imellem 40 og 50 CM så selv min W164 er i farezonen.
    Den med bundpladen er selvfølgelig gangbar (tihi) men ikke en nødvendighed for at komme "op" i bilen.
    Der skal heller ikke mere end 8 mm til for at de kan komme ind. 8 mm !!!!! :eek:

    Husk jævnligt check.
    De små bæster flyttede ind i min W124 selvom den stod midt i indkørslen ubrugt pgra sygdom i en UGE :shock: :shock:
    Godt nok havde de ikke gjort skade men blot bygget en lille" hyggelig" rede imellem sprinklerbeholde og støddæmpertårn.


    Ved der findes noget original "gnaversikring"... som formegentlig ikke er til at betale.

    Men helt ærligt....hvad f..... gør man for at undgå dem ?

    Ps.Min vaskeægte "Garfield" går rundt udendørs og alligevel ! :cry:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tænkte det var på tide at genoplive denne tråd om vinter/langtids opbevaring, nu hvor det er aktuelt for dem der har en bil de sætter i vinterhi osv. 8)

    Jeg har selv brugt mår/gnaver beskyttelses spray mod gnavning i mine ledninger, fordi der har jeg været og det er bestemt ikke altid de nemmeste steder de gnaver at komme til at reppe eller skifte ledningerne :p

    Er der flere her der hår gode råd så kast om jer med dem 8)
     
  6. philipchr

    philipchr New Member

    Joined:
    15 November 2011
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg ved ikke om jeg har smidt det op før, men jeg fandt også i tidernes morgen denne fætter under træpanelet i midterkonsollen. :)

    [​IMG]
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Vildt at den har kunne kommer derop, men den er helt sikkert kommet derop nedefra igennem gummi proppen til lamda sonde og gearkasse kabel. De plejer altid at komme ind i en w124er ved bundpladen og videre op på vangerne ved sprinkler ude ved lygterne og så videre op til siderne hvor gummilisterne skiller motorrum og batteri samt bremseforstærker rummende. Og så går de videre igennem drænhullerne ned på gearkassen og så ind videre under gearkasse og kadan tunnelen hvor de så kan komme ind ved gummi propperne til midterkonsollen :D

    Så smør godt med gnaver gå væk middel på gummilisten i siderne ved batteri og bremseforstærker rum, samt på gumminpropperne ind til midterkonsollen, dem kan man komme til i passager siden ved at fjerne bundmåtten med isolerings skummet og side dæk pladen ind til varme apparatet. 8)
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hvad hedder "gnaver gå væk spray" og hvor købes det?

    Har lige fået skiftet gløderør på min W164....og ved gud ....der var en lille hyggelig rede nede midt i "V"et på blokken :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
    Ingen skader....tihi...den har nok fået varmet fusserne på et tidspunkt....men jeg vil helst ikke have der sker noget!
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det sjove er at du ikke kan finde det på nettet, men i de fleste bilist butikker så som thansen og merkonomen, der har de det på hylderne 8)
     

Del denne side