Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ladelampe lyser! 230 TE 1988 - Tråd kan lukkes

Emne i 'El-system' startet af icepirat, 27 Januar 2020.

Batteribyen.dk
  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej,

    Ladelampen er begyndt at lyse svagt eller mere præcist så "blinker" den.

    Når jeg træder på bremsen så slukker den kortvarrigt?

    Lampen lyser altså ikke permanent eller med kraftigt lys?

    Det virker ikke som jeg mister strøm?

    Håber på lidt hjælp.

    På forhånd tak.

    icepirat
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    869
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jeg tror det er dine kul i generatoren der ved at være slidt op.
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Mirakelsmeden,
    Tak for svar, det var også et af mine bud.
    Sidder der ikke at lille relæ på Generatoren eller jeg gal på den?
     
  4. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    869
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Jo det gør der , hvis det er den almindelige lucas tror jeg det er, kan den købes hos t Hansen , for ca 100 kr , passer også til eks opel. Men du bør være obs på at det at skifte kul, kan være en stakkels frist, da selve generatoren også kan være slidt, og det kan betyde at de nye kul bliver slidt hurtigere, men det løser det akutte problem.
     
  5. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak for hjælpen.
    Det viste sig at jeg havde en liggende i garagen.
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Nu har jeg skiftet laderelæet (kul) men ladelampen lyser stadig, dog svagt?
    Jeg har målt ladespændingen på batteriet med et multimeter, spænding 14,5v og hvis jeg belaster med blæser og lys falder det til 14,2 - 14,3.
    Jeg tør næsten ikke køre da jeg ikke ønsker at stå med en død bil et aller andet sted.
    Nogen forslag!!
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Tre gratis muligheder dukker umiddelbart op.
    1. Rens kommutatoren (den kobberring, hvor kullene har slæbekontakt i generatoren).
    2. Undersøg lade-kredsløbet for brud, ir eller løse forbindelser.
    3. Undersøg kileremmen for slid eller fejljustering.

    God fejlsøgning!
     
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Djarnis82 for gode råd.

    Jeg har haft Generatoren afmonteret og konstateret at den ene del af kommutator-en var mørk mens den anden var lys som den burde være, jeg rensede begge med fint smergellærred hvorefter begge lignede "nye".

    Det viste sig at det ene af kullene var meget slidt (se billede) hvilket også forklarer hvorfor den ene kommutator så ud som den gjorde. Spørgsmålet er nu, hvorfor?

    Med hensyn til at undersøge lade-kredsløbet for brud, ir eller løse forbindelser så er jeg på herrens mark - kredsløbet er vel reelt hele ledningsnettet?? Hvordan gør jeg eller griber det an??

    Kileremmen er skiftet for ca 3 måneder siden efter jeg en aften ved 19 tiden på motorvejen kort efter Roskilde oplevede at alle lamper pludselig lyste, ind til siden og kunne se at remmen var røget sig en tur, så den (remmen) er ny. Var så heldig at der kom en Falckbil bare 20 minutter efter havariet.

    Jeg undrer mig over at ladelampen går ud når jeg træder på bremsen, ligeledes går den ud når jeg bakker?

    Lampen lyser ved start men efter lidt kørsel går den næsten ud og "flimrer"

    Som tidligere nævnt lader Generatoren idet jeg kan måle 14,5 ubelastet og 14,2 til 14,3 belastet, måling foretaget med multimeter på batteriet.

    Håber på indput fra alle i kloge hoveder der sidder derude.

    PS. Er jeg ude i noget med en ny Generator, den er jo ikke helt billig og jeg er fattig ;aargh, alternativet kunne være en fra Gørløse?????
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 1 Februar 2020
  9. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    307
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Mit bud er at det være en dårlig stel forbindelse et sted i bilen, og så er det koblet sådan sammen at når enten bremselys eller baklys aktiveres så trækkes stel forbindelsen den vej igennem og lyset slukker helt. For hvis den lader med +14v selv under belastning så burde lampen slukke.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Alle de brugte laderelæer, jeg har set, har altid haft et ben mere slidt end det andet.
    Laderelæet fasgøres forskudt ift. kullene og skidt kan akkumulere mere på en ring osv.
    Med lade-kredsløb mener jeg fra højre tårnstel via batteri til forbindelser i generator. Som cdkd88 også er inde på.
    For en god ordens skyld, så rotér lige sikringer frem og tilbage, og undersøg også kilerem for slup. Den er jo skiftet for 3 mdr. siden.
     
    Sidst redigeret: 2 Februar 2020
  11. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har nu fulgt de gode råd jeg har fået, dvs renset stelforbindelse fra batteri til "tårn" og fra "tårn" videre.

    Alle sikringer er blevet motioneret og tjekket for forbindelse.

    Ventilatorrem ok, ingen slup.

    Ladelampen lyser stadig men periodevis går den ud, specielt ved og efter stop ved lys kryds, så sker det jeg kan køre adskillige minutter før lampen begynder at blinke? Det er jo værd at bemærke at lampen på intet tidspunkt har lyst kraftigt men blot blinker.

    Jeg kom til at tænke på om OPV relæet kunne være årsagen?

    For lige at vende tilbage til stelforbindelsen så forstår jeg ikke at en stelforbindelse før bliver aktiveres når jeg træder på bremsen - i givet fald må det så skyldes at "tårnet" ikke har forbindelse med resten af stel???

    Jeg kunne naturligvis prøve med en stelforbindelse til det andet "tårn" i højre side - ville det være en ide??

    Min logik siger mig at så længe generatoren lader og batteriet tager i mod strøm så er der vel ingen ko på isen, eller hur! Men hvad kan der ske ved at køre med den nuværende tilstand?
     
  12. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    307
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nok mere stel forbindelsen til selve lade lampen som vil være problemet. Du har jo konstateret den lader som den skal, så måske du her en løs forbindelse i dit kombi instrument, eller stel forbindelsen til denne. Hvis forbindelsen fra generator til stel er dårlig vil den nok ha svært ved og lade 14.2 -14.5v under belastning. Jeg ville nok mere koncentere mig om forbindelsen til lade lampen, det kan jo os være en ledning fra generator til lade lampen der er dårlig forbindelse i.
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    576
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    ckdk88, du har nok ret så jeg vil kigge nærmere på selve ladelampen i panelet.
    Jeg tror jeg lukker mit indlæg her og siger mange tak til alle der har bidraget med råd og forslag.
     
Batteribyen.dk

Del denne side