Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

[Løst] Glødelampe!

Emne i 'El-system' startet af Rene J, 12 April 2007.

  1. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Hej...

    Jeg har fået det her problem.
    Med at glødelampen ikke vil lyse, når bilen forvarmer.......
    MEN når den er startet, går der ca. 10 sekunder, så begynder den at lyse og gør det ca. et halvt til hel minut, for derefter at gå ud igen.....
    OG nogen gange under kørslen kan den også godt finde på at begynde igen......
    Er der nogen der har en lille ide om hvad dette kunne skyldes?

    Kan det være gløderørerne der står for en udskiftning eller er der mon en relæ der måske "hænger" lidt.....
    Eller noget helt andet måske??

    Mvh.
    René J
     
  2. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Rene

    Det er et gløderør der er i udu :( Hvilken et må du måle dig frem til.
     
  3. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Tak for svaret Frank!
    Jeg tænkte det sq nok......
    Det må jeg jo så lige se på her i weekenden

    Mvh.
    René J
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    i venstre inderskærm sidder forgløderelæet, sort og lidt større end en pakke cigaretter,
    tag låget af.
    tag det STORE 6-benede stik af,
    mål ohms modstand mellem motorblokken (stel) og hvert enkelt ben,
    modstanden må ikke overstige 1 ohm.
    de plejer at være meget over når et rør er gået.
    når du har fundet det / de rør der er def. aflæser du nummeret i stikket.
    nummeret er cyl nr. så skifter du det / de rør, så virker det igen, du behøver ikke skifte alle.
    hvis der ikke er nogen der umiddelbart er def. bliver det lidt mere besværligt, men så skriver du bare igen.
     
  5. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    .....og husk at tage den lidt med ro når du skal skrue gløderørene ud,
    hvis de begynder at gå stramt er det bedre at skrue dem nogle gange ind og ud end at knække det :wink:

    god arbejdslyst
     
  6. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Ja, så skulle der ellers være blevet skiftet rør.... :D
    Men, men da jeg så fik dem målt viste det sig at være nr. 3
    Så kommer det lige.... Fra hvilken ende tæller man fra? :|

    Mvh.
    René
     
  7. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    forfra......
     
  8. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Gløderørene har jo siddet lige længe, så hvorfor ikke skifte dem alle nu man er i gang ?
    Jeg måtte dog have indsugningsmanifolden af for at kunne komme til de bagerste 4 rør, motoren er en 300D Turbo, er der andre der har haft samme problem på en turbo motor ?
     
  9. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Ja, det gik jeg også udfra som udgangs punkt
    Så jeg skiftede så nr.3
    Men den blev ved med at sige der var noget galt med nr.3 så jeg tog den lige efter nr.4 så, for så var jeg da sikker på at jeg måtte ramme rigtigt :lol:
    Men nej, den blev sq ved..... :shock:

    Det er ikke 100% sikkert at de har siddet der lige lang tid... Da, jeg købte min for ca.1½ år siden, sagde forhandleren at de lige havde skiftet et gløderør da den var færdig..... Såååå....
    Men ja, hvorfor ikke....
    Ja, det er da langt det nemmeste at ta' indsugningsmanifolden af....
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    som sagt kan der også være andre fejl, selve relæet kan være def, men det er sjældent.

    gløderør er en naturlig sliddel. (ligesom tændrør)

    grunden til man kun skifter det der er def, er af timeprisen på et værksted nemt er en 5-600 kr
    hvis 3 ud af 6 er defekte, ville et værksted nok også vælge at skifte alle.
    håber i fik løst jeres problemer, ellers skriv igen.
    mvh kongebiler
    (som har fået sin hjemmeside i luften idag www.kongebiler.dk)
    :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Casper.

    Jeg må give dig ret i at det er en god idè at skifte alle sammen, nu hvor man er i gang. Deres ''livslængde'' er rimelig ens.

    Jeg skiftede alle gløderør på min den 7/5-2001 ved 56754km.

    Den 29/8-2005 ved 122660km. skifter jeg gløderør nr. 4, fordi det er gået.
    Det er et af dem man kan skifte uden at afmontere manifoldet.

    Der går ikke meget mere end 1½ måned, så lyser lampen igen.

    Skifter resten den 20/11-2005 ved km. 125778km.

    Jeg målte på dem da jeg skiftede dem, og her var yderligere 2 gået, så holdbarheden er rimelig ens, inden for et par tusinde kilometer.

    Jeg mener at det er nummer 1+2+4 der kan skiftes på en 300 Turbo uden det er nødvendigt at afmontere manifoldet, men nummer 3+5+6 er ikke til at komme til, uden at afmontere manifoldet.
     
  12. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det her med at forvarmerlampen tænder efter man har startet, ved deffekt gløderør, er det uanset årgang???

    Min 300D '87 lyser lampen ikke på overhovedet. :shock: Jeg skifter så pæren uden succes, måler på LA stikben på relæet ingen strøm ud. Nå tænker jeg så, det er nok relæet da lampen ville lyse efter start hvis det var et gløderør der var gået. Bytter relæet med et andet, stadigvæk det samme. :shock: :?: :shock: Måler så gennemgang i gløderør 1,2,3,4= 0,3-0,8ohm 5=1400ohm 6=230ohm. OK fejlen ligger så i mine gløderør, men hvorfor lyser lampen ikke efter start????? :?: Det skal siges at den forvarmer som den skal og starter fint.
     
  13. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Basse.

    Det er anderledes på de første årgange. Min gamle 250'er lyste heller ikke hvis der var gået et rør. Jeg tror det bliver lavet om ved faceliftet 89/90.
    Såvidt jeg husker, (det er jo mere end en uge siden jeg havde den :oops: ) så lyser lampen slet ikke hvis der er gået et rør på modellerne før faceliftet.
     
  14. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej igen.

    Jeg har lige fundet lidt om forvarmningen i haynes biblen + instruktionsbogen..

    De skriver ikke noget om hvornår det laves om, men omtaler det som de tidlige modeller, og de senere modeller.
    Jeg er 99,8% sikker på at det er faceliftet der skiller tidlige og senere modeller.

    På de tidlige modeller lyser lampen ikke hvis der er fejl på systemet.

    På de senere modeller tænder lampen efter start hvis der er fejl på systemet.

    På de tidligere modeller styres forvarmnings tiden af en styre enhed som måler temperaturen i motorrummet.

    På de senere modeller styres forvarmnings tiden af en føler som måler kølervæskens temperatur.

    De senere modeller har ''efterglødning'', det vil sige at rørene stadig får tilført strøm og gløder et stykke tid efter start. Det giver en renere forbrænding og en blødere motorgang ved koldstart..
     
  15. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Henrik L.

    Du har nok ret, men jeg kom til at tænke på hvis relæet ikke får signal på ben 50 ved det jo ikke om motoren er startet, det har jeg ikke tjekket. Er dem efter faceliftet så med forskellig forvarmningstid alt efter motorens temperatur?? :?: Jeg køret engang i en 310D (kassevogn) :? den formarvede kun meget kort når den var driftvarm, jeg mener der var en temperaturføler bygget ind i forvarmersystemet.
     
  16. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Basse.

    Jeg kan se vi har skrevet samtidig. :p :p

    Svarene står oppe i det jeg skrev samtidig med du spurgte. :)
     

Del denne side