Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Konv. fra R12 til R134a.......

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Faber, 15 April 2012.

  1. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kære Forum.
    Der må være nogle af jer som har stået i min situation.....(W124 300E fra 1990) Har et aircon anlæg som er tomt, ingen bobler i glasset, og kompressoren kører ikke. Det er et R12 anlæg og nu vil jeg jo gerne få det til at virke uden at det skal koste halve millioner. Hvad har i af erfaringer med dette ? Der er mange holdninger og meninger om hvad der kan lade sig gøre....men er der ikke nogen som har fuldstændig styr på, hvad jeg kan gøre nemmest og billigst for at få sådan et anlæg til at virke igen...Evt nogen i kender eller et firma der kan nogle triks eller..........Mvh Faber fra Fyn. :-D :-D
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Sv: Konv. fra R12 til R134a.......

    hej kones 230te har kørt r12 og køre ny med r24 tror jeg,som er et blandings produkt. Det gør at man kan gå fra r12 til r24 uden at skifte o-ringe filtre osv. mener heller ikke det er nødvendigt at skifte olie i systemmet. ulempe er at r24 er dyrt mindst 1 kr grammet! tryk på r24 i systemmet er noget højre end r12 men man kompensere ved at fylde 800gram på istedet for 1.1 kg. Det er altid godt med en ny "køler" foran da det næsten altid er her fejl er. Har brugt dansk køle service i greve. chr

    Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Erstatnings-kølemidlet hedder RS24. Autoriserede kølemontører bør kunne efterfylde dit anlæg :)
     
  4. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    IGEN kan jeg kun sige (og det er ik for at gøre reklame... men for at spare penge) at Quick pot har fast pris på det hele.. her er et link : http://www.quickpot.dk/aircondition/aircon-service.aspx

    og jeg har KUN hørt godt om det.. min 420'er fik det 995 kroners eftersyn.. og kører perfekt...
    selve midlet koster mere end de tar for det service.. det fortalte ham det gjorde det ved min bil..
    men andre biler bruger jo mindre !!

    mvh Michael. bluestar
     
  5. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til Michael Bluestar men det er kun hvis man kører på R134a at Qiuckpot som udgangspunkt kan hjælpe en. Bum bum. Men en venlig sjæl hos afdelingen i Odense fortalte at hvis jeg ringer til dem i morgen kunne hans kollega muligvis hjælpe med at få mit anlæg konverteret og op og køre. I hører nærmere folks.
     
  6. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Opdatering... Har aftalt en tid med en aut. Kølemontør i Ringe. De tager 1435 incl moms for at servicerer og hælde ET KILO RS24 på. Hæhæ nu må vi se om det virker, for man ved ikke om kimpressoren virker. Opdatering følger efter besøget i morgen.
     
  7. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
     
  8. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Knas med teknikken i tapatalk. Kan jeg selv tjekke om kompressoren vil være i stand til at køre når systemet bliver efterfyldt. Mvh Faber
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Ja du kan 'luse' tryksensoren ved tørfiltret og så burde magnetkoblingen på kompressoren aktivere. Kan ikke lige huske hvilke stik du skal kigge på eller om de skal have 12v. Jeg har ihvertfald fundet det på google.
     
  10. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    En dejlig kølig brise og en benzinmåler der flytter sig lidt hurtigere mod venstre. Det er resultatet af påfyldning af RS24 på mit R12 aircondition anlæg. Men han havde en mistanke om at min kondensator muligvis var utæt. Så nu må vi se hvor længe det virker. Bum bum men fedt at vide at det trods alt virker. Mvh Faber
     
  11. john

    john New Member

    Joined:
    7 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    757085
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo det kan jeg.!
    Du har to muligheder (hvis dit anlæg er tom)

    Du kan få fyldt det før omtalte RS24 kølemiddel det heder også R426A
    i det er et drop-in for R12 det er et blandings middel som består af R125/R134 (50/50%)
    Som kan bruges sammen med det olie som R12 bruger.(til at smøre kompressor osv)
    Det er nemlig her at humlen er begravet R134a kan ikke bruges sammen med den mineral olie
    som R12 bruger, olien som R134a bruger æder også O-ringende
    Dette må anses for at være den "bilige" løsning og det kan fungere rimeligt med RS24.

    Den dyre løsning - En retofitning
    Vi udskifter Olie, O-ringe Reciver/tørfilter og service koblinger
    og muligvis også den termostatiske ekspansions ventil
    Der efter kan vi fylde den med R134a og det kommer også til og fungere rimeligt
    med TE-Ventil er du helt sikker.

    Begge løsninger kræver en leaktest og varcum sugning før påfyldning.-
    Jeg kan gøre det for dig - - men du bor lidt langt væk.!

    Håber at det var en hjælp
    John Christensen
    Cert. Køletekniker
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville også give John ret i at de er optimalt med R134a. Ikke fordi at det køler bedst, men det er bare det nemmeste anlæg at servicere på efterfølgende. Ville helt klart sige at R12 køler langt bedre, men det er vist ikke det sundeste stads for moder jord, derimod R134a er ikke det sundeste stads for os... Men det skulle jo også gerne blive inde i systemet :D

    Ps. er selv begyndt og lave køle anlæg og hold da op en afgift DK ligger på kølemiddel :shock:
     
  13. john

    john New Member

    Joined:
    7 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    757085
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Til djaabo

    Servicen er den samme, men du kan ikke købe R12 længere og de som reklamere på eBay ol.
    det er også blandings produkter som RS24.

    Der er ikke meget ved at køre runt med et utæt anlæg når kølemidlet koster runt 500 kr/kg

    Iøvrig er R134a ikke et dårlig alternativ dens Enthalpi (evnen til transport af varme) er faktisk
    bedre en R12 så ren teoretisk skulle den være bedre en den,men det er ikke den eneste faktor
    men alligevel.

    Mvh
    John
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen det er det jeg mener. R134 er nemmer tilgenligt. Det er jo stort set ikke nogle i DK der kan fylde R12 på mere, ivertfald ikke på den ærlige måde :D

    Men hvad jeg har hørt af andre køle service firmaer, så skulle R12 være klart den bedste!
    Har ikke selv udforskede det nærmere, da jeg egentlig er ret ligeglad :-D
     

Del denne side