Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kontrol af kæde?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Lasse, 14 Februar 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej allesammen :)

    Hvordan kontrollerer jeg kæden på min vogn?

    -Syntes nemlig at den har en foruroligende "snerrende" lyd, faktisk kun når den er kold, omkring de 1100-1600 omdrejninger - over 1600 omdrejninger forsvinder det igen.. :shock: Nogen bud på hvad det kan være? :roll:

    Mvh Lasse
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Det måles ved at man piller topdækslet af, og drejer motoren til de 2 mærker der er på kædehjulet eller akslen (kan ikke lige huske det) og på lejeoverfaldet, står lige overfor hinanden.

    herefter skal man kunne aflæse grader nede på remhjulet til krumtap aklsen, ala ligesom man måler tænding på en benzinbil, dog med den forskel at man blot skal lyse derned med en lygte.

    Her kan man se hvor mange grader den afviger.

    Jeg mener at have læst i nogle spec. at det er 8 grader der grænseværsdien for hvornår den skal skiftes.

    Men den bør nok skiftes lidt tidligere.


    OBS: nu kender jeg kun til diesel,- om det er anderledes på en benzin ved jeg ikke.
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Bjarne tak for dit indlæg!

    Ja, nu er min jo en 24V benzin, så det forholder sig nok lidt anderledes.

    Bilen har kørt 250.000, og kan ikke umiddelbart se at kæden er blevet skiftet; så det varer nok ikke så længe før end jeg skifter den - heller før end for sent :wink:
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Det er vel ikke en remstrammer der snerrer efter dig?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg mener ikke man skifter kæde på en række 6er.
    De er netop lavet med kæde så den del af motoren er vedlieholdelses fri.
    Derfor er motoren designet med kæde og ikke med bælte som kræver vedligholdelse og udskiftning.
    Men bevares alt slides jo jo med tiden og måden det bruges på.

    Der sidder også en kæde strammer der søger for at holde kæden stram.
    Kæden på en række 6er er meget kort og giver sig derfor af natur ikke ret meget.
    Slidet er minimalt.

    Derimod er V8ernes kæder relativt lange ca. 180cm. hvis du lagde den ud i en lang snor.
    Disse anbefales af flere MB teknikkere fra flere forums verden over at de skiftes for hver 150.000 Km eller 200.000 Km.

    men jeg er også selv af den holdning, hellere være sikker end at risikere motor haveri.
    Men hvis det er muligt ville jeg finde ud af helt sikkert og precist hvor lyden kommer fra inden du skifter kæde som i øvrigt kræver special værktøj.

    Bare man holder sig for øje at motoren er bygget til at leve hele sit liv på den selv samme kæde og hjul (kædehjul) :D
    Nogle MB teknikkere fra de forskællige forums mener faktisk at kæde strammeren er på grænsen til at være overfødig da kæden ikke giver sig nævneværdig.

    kæden plejer også at give en mekanisk/metallisk klak lyd hvis de er slidte, snerreri lyder forkert i den sammenhæng synes jeg.
    Du kan "nøjes med" at pille topdækslet af for at inspicere den (se billedet)

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tak for svaret Brabus!

    Ja, kæden er jo godtnok vedligeholdelsesfri - men alligevel..

    Jeg kiggede til kæden i går, og den ser faktisk fin ud :)

    Jeg havde samtidig afmonteret skjoldet for køleblæseren; kunne se der var mærker efter at generator og kramtapremskive havde været en smule imod; jeg sleb til og monterede igen, og i dag har jeg ikke hørt nogen lyde - kan det have været det?

    Hælder også til Larzens forslag; min generatorrem er noget sprækket, så dennne står for udskiftning. Samtidig skifter jeg strammer- og omløberhjul, efter at have læst Larzens bitre erfaring :!:
    Bør jeg egentlig skifte remdæmperen ved samme lejlighed? :wink:

    Mvh, og god weekend, Lasse bluestar
     
  7. J2OLE

    J2OLE Member

    Joined:
    2 December 2006
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    pårup v ikast
    Ratings:
    +0 / 0
    nu bliver jeg nysgerrig hva så med 2.5dhva med kæden på sådan en hvor langt kan den gå
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Til brabus: Jeg går ud fra at det billede du har taget, er fra din egen vogn?

    -I så fald, er det så svært at skille det ad som på billedet? Jeg skal nemlig snart skifte hydrauliske løftere på min. :wink:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Jo det er egen vogn der er adskilt :)
    Jeg stod ikke selv for adskildelsen, men det tager ikke mange minutter.
    Ca. 25 min. så er du nået dertil.
    Du skal sådan set bare starte fra oven af med tændrørs hætter og plastik dækslet samt plastik indsatsen til blæseren og så bare skrue topdækslet af samt strømfordeleren ude for enden. og så er du der.
    Men husk også nye pakninger (selvfølge) :)
    Og ja når du har "alt dette" skildt ad så skal du samtidig skifte din rem dæmper (det gjorde jeg)da det gør dette job meget nememre mens alt det andet er taget af.
    Den koster 3-400 Kr og så er det gjort.
    Men vær opmærksom på at du umidelbart lige efter kan risikere at din luft pumpe eller køle kompressor vil brokke sig.
    Dette skyldes at din rem nu er mere stram og belaster lejerne i disse noget mere alt efter hvor slidt den gamle remstrammer var.
    Jeg havde selv efterfølgende en luft pumpe hvor lejet stod af på.
    Den renoverede jeg så bare.

    Hvis du også vil skifte olietyve/stamhætter/paraplyer/oliehætter/osv. kært barn mange navne så er det også her du skal gøre dette, og det kan godt gøres oven fra uden at skulle have toppen af, men her vil jeg mene at en "ekspert/erfaren mekanikker" bør gøre jobbet.
    Der skal nemlig tryk luft på cylinderen og så drejer man stemplerne i top og et eller andet, kan ikke helt huske hvordan, men når man gør det er der change for at tabe ventilerne ned i cylinderen og så står man pludselig med en meget større og dyere opgave foran sig :D

    Det er helt sikkert dit plastik skjold som har snæret af dig :D
    Men dit problem ligger ikke i skjoldet eller remmen :)
    Den ligger i slidte motor ophæng. (hvis alt ellers sidder som det skal)
    Så dem ville jeg da også skifte, inkl. det der sidder oppe over gearkassen (er noget af en ubehagelig støder at komme til , har jeg ladet mig fortælle)

    God fornøgelse.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Brabus, og tak for svaret :D

    Okay, mht. til adskildelsen, så lyder det overkommeligt -jeg er selv automekaniker, så det er mig selv der kommer til at stå for reparationen.

    Bilen har fået renoveret topstykke for ca. 3 år / 30.000 km siden, så så langt skal jeg ikke "ned" i motoren. :)

    Hehe, ja mine motorophæng står også for udskiftning, da jeg syntes den har en del vibrationer i tomgang ved varm motor, i "D" og "R".

    -Men så længe man ved hvad der er galt, og hvordan problemerne skal løses, så er halvdelen af arbejdet faktisk gjort :D

    Tak for dit råd med remdæmperen, jeg vil skifte denne i samme omgang.

    Har kigget på motorophængene; det der sidder bagerst ved gearkassen ser faktisk ikke ud til at være så bøvlet :wink:
     
  11. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Skift samtidigt vippearmen som remstrammeren sidder på - hvis den er bare en anelse slidt vil remmen kunne køre lidt skæv og så er du lige vidt. den er ikke forfærdeligt dyr.
    BEMÆRK! Jeg snakker ud fra min erfaring med 300D - jeg ved ikke om sådan en 24V har samme systen!
    Dæmperen skal du kun skifte hvis den ikke er stram, bøsningerne er gået løse eller er er slidt i hullerne. De kan blive lidt ovale og så larmer det for alvor...
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Larzen.

    Det er ikke samme system eller lavet på samme måde på benzinerne.
    jeg ved ikke hvorfor.
    Der sidder ikke noget vippearm til strammeren/dæmperen.

    Grunden til man skifter denne dæmper når man er inde ved den, er netopfordi at på en 24Ver kræver det faktisk du skilder alt dette ad for at komme ind til den.
    Så her venter man ikke på at den er slidt eller danner rysteler osv.
    Mekanikkerne plejer at lade dette være en ting der udskiftes hvis alderen ikke kendes normalt.

    Den koster jo ikke dete store, jeg tror jeg gav 3-400 Kr for den og så er den med i den alm. arbejdsløn, hvorimod arbejdslønnen ville blive 2 timer oven i hvis det var det eneste job der skulellaves og så er det pludselig dyrt hvis altså ikke man selv laver det jo :D

    Der er bare ingen plads at lege på i en 24Ver.
    Ja faktisk er der mere plads i V8eren da den jo kun er 4 cylinder rækker lang. :D
    Og tænk jer engang, BRABUS har skam også lavet en 190E 3.6-24V Her er der så lidt plads at bilen ikke kan leveres med aircon/Klima anlæg :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, der er ikke meget plads foran på række 6'eren :?

    Vil faktisk hellere skifte generatorrem på mine forældres :wink:

    Uha, der er fyldt i 190'eren med en 24V'er :shock:

    Ja, dæmperen koster ikke mere end ca. 300,- så den udskiftes ved samme lejlighed.

    Tak fordi I gad involvere Jer i mit spørgsmål :D
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Altid en fornøjelse Lasse :D

    jeg synes da ikke i skulle snydes for et billed af en 190E med M104 motoren i :D så her er den :D

    mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Heftig vogn 8)

    Men fælgene :roll:

    :D
     
  16. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej det er dog de ugligste fælge jeg har set, de ligner noget der sidder på en to personers toyota sportsvogn men smag og behag
     
  17. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Nej der jo heller ingen grund til at have et større motorrum, - den kan jo lige være der :lol:

    men fælgene bude til gengæld være forbudt...... :twisted:
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja fælgene er ikke så heldige.
    Der var i slut 80erne et program på omkring 5-6 forskællige fælge fra BRABUS mener jeg, men det blev disse fælge som blev de mest kendte fra disse årgange og et meget klart kendetegn på at der her kørte en BRABUS.
    Dette skyldes nok div. bil revyer og magasiner altid valgte at vise BRABUS kreationerne med netop disse fælge.
    Og jeg forstår dem godt fordi hvis alternativet er de super grimme eger lignende fælge med guld kant og BBS looket, så helder jeg godt nok mere til disse :D

    Jeg har dem som sagt også til at ligge i 17", men de får aldrig lov at bytte med Carlsson fælgene :D som jeg i øvrigt tit og meget ofte bliver spurgt til om det ikke er BMW Alpina fælge jeg køre på :)
     

Del denne side