Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kobler ud under kørsel, og kan ikke skifte til 4 gear.

Emne i 'Automatgear' startet af birkes, 7 December 2012.

  1. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej!

    jeg har lige kørt en god lang tur i min dejlige 300E - 24, 220HK Mercer.
    Da jeg kørte på motorvejen med 140km/t trak den pludselig ikke, men omdrejningerne steg til toppen. Dernæst kunne den ikke rigtig køre i 4 gear mere, og for at få den i 4 gear skulle den køres ud til 7000 omdr. også hoppede bilen et par gange før den skiftede.

    Den er i forvejen super sløv i optrækket, og med foden planten i bund på speederen, går der hurtigt 20sek før den når 100km/t og andre gange trækker den som en hest!
    Det skal lige tilføjes at den aldrig selv kan bakke i "R", uden brug af speeder.

    Er min gearkasse helt kaput eller hvordan? :(
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det lyder til at der er kvaler med olietrykket i gearkassen.
     
  3. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvordan er det mht. til at få det ordnet?
    er det evt. noget man selv kan gøre? (uden den helt store viden om biler) :-D
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg tænkte på olie standen, fordi noget af det første der sker er at den ikke tager fat i "R" og lige skal have et dap på speederen med for lidt olie i systemet.

    At den hopper ud af 4 gear har jeg også prøvet, kan faktisk ikke huske hvad de gjorde i gilleleje for at komme den fejl til livs, men det udpræget først når den var kørt rigtig varm min gjorde det.
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Mange gamle biler spilder desværre olie, pga. manglende vedligeholdelse, jeg ser meget ofte på w124 at de spilder meget olie, enten fra bundkar på gearkasse, rustne rør eller defekt pakdåse og leje...

    Det er ikke unormalt at der ligger en oliesump på spildbakken under motoren....

    Prøv forsigtigt at tilsætte lidt gearkasse olie ad gangen, hvis den ikke vil gå i fjerde mangler du nok 1liter+
     
  6. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg kørte ned til den nærmeste statoil og købte 2L 15W40 olie, og fyldte på motoren. I forvejen var der blevet fyldt 3L på for ca. 2 uger siden.

    I bakgearet tager den slet ikke fat nu, før jeg nærmest har speederen i bund. Dernæst hopper den når den skal til at skifte gear, og ja bokstavelig talt, så hopper den. Den kobler hele tiden ud, og trækker elendigt.

    Så det må nok være gearkassen der skal skiftes?
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    STOP - du skal ikke køre længere, før du har tjekket oliestanden på GEARKASSEN. Hvis gearkassen mangler olie nytter det jo ikke, du hælder olie på motoren.

    Ring til vejhjælp og få dem til at transportere bilen til JTC, så lad ham kigge på den.


    Bendix
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det var da en voldsom olie at fylde på her ved vintertide, en 5w40 havde nok været meget bedre.

    Har du bare fyldt på uden at tjekke oliestanden først ?

    Hvornår er der sidst lavet service på vognen ?


    Bendix
     
  9. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for alle svarene..
    Den havde intet Automatgearkasse Olie på, så den fik lige smidt lidt på.
    Så nu kører den godt :)

    Dog er optrækket stadig til at kede sig over.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Gentager lige, kør forbi JTC, så stiller han lige en diagnose på stjernen. rules

    Men du skal se at komme afsted, inden du smadrer den fuldstændig. :slap:


    Bendix
     
  11. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Forstå mig ret.
    Jeg har givet 10.000Kr for den, og hver krone jeg smider i den gør den ikke ligefrem meget mere værd.
    Men sådan en diagnose koster jo alligevel et par tusinde? :)
     
  12. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Er det en 85'er som du har skrevet i din profil?
     
  13. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja, det er en Mercedes 300E-24.
    Benzin, 220HK, 3.0 motor med et bodykit fra 1995.
    Ved ikke hvilken relevans det har, men så er de fleste informationer vel dækket ind :|
     
  14. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Det har den relevans at M104 (aka 300E-24V) ikke kom før i slut 90' modellerne. Så enten er den eftermonteret, eller også har du bare en 300E med 12 ventiler og 188 hk.

    Og JTC tager 380 + moms i timen.. Så han skal godt nok bruge mange timer på fejlfinding før du har brugt et par tusind.. :rofl:
     
  15. birkes

    birkes New Member

    Joined:
    7 December 2012
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    318
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sådan som jeg har forstået det. Så er det en 300E fra 1985, hvorefter alt er udskiftet på den. Motor, bodykit osv. Så på papiret er det en 1985'er, men motormæssigt er det en M104 så :)

    Som du kan høre, har jeg ikke en fløjtende forstand på biler. Men du gør mig kun klogere!
     
  16. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Godt nok er en 300E-24 ikke ligefrem nogen raket, men ligefrem kedelig i optrækket ???
    Medmindre du er vant til en Sierra Cosworth eller Porsche 911 er en 300E-24 ret frisk i afsættet, det er min ihvertfald...
    Har ikke haft lejlighed til at få testet den med min G-Tech PRO, men bare rolig - det kommer når der bliver til at stå fast igen :lol:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, den kom faktisk i 1989 og sidste model solgt i 1993 hvor 280E og 320E afløste den. Kort efter blev E klassen født, og man omdøbte derfor W124erne til E280 og E320

    8)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er en meget misforstået anskuelse af økonomien ved at købe brugt bil i mine øjne.
    Vedligeholdelsen på en bil koster ikke efter hvad den er værd som brugt bil, men som udgangspunkt hvad den har kostet som ny.

    Det jo en bil til knap 1 million kroner da den var ny.
    Så fordi den her kostet 10.000 kr at anskaffe, betyder jo derfor ikke at så skal den koste derefter at vedligeholde.
    Desværre kan man sige, du burde i meget højere grad tænke modsat.
    Havde du købt et andet eksemplar til måske 25.000 kr. Så havde du måske haft et bedre udgangspunkt i at bilen derfor ikke burde koste et par af de store lige med det samme at vedligeholde ;)

    Jeg holder det faktisk lidt op i mod at du med en total hysterisk vedligeholdt 300E-24 neppe kan gå ud på marked i dag og finde en anden ny bil til 200.000 kr. Som køre lige så godt. Har samme indtryk af kvalitet osv.
    Og med god grund, bilen du har erhvervet dig billigt har kosted godt 1 million kr. Fra ny.
    Så,selvom marked måske ikke giver meget for den, så giver marked som heller ikke rigtig noget alternativ i samme klasse til de penge :|

    Det har og kan aldrig betale sig at købe brugt bil i den billige ende af skalaen for den model man har kik på.
    Det er sjældent, meget sjældent.
    Fordi disse biler som oftes koster meget mere at få op på nivaue med de andre på marked som koster eks. Det dobbelte.
    Så med den teori om at bilen skal vedligeholdes efter købs sum, så forvent bilen kan ende med at få en brat og meget tidlig død og ret hurtigt vil gå til, da der er dele som vil kræve en del af dit lommeskin.

    Nogle siger det sker ofte, jeg selv har aldrig oplevet det eller kender nogle blandt de 10 i min omgangskreds med samme motor der har haft problemet.
    Men hvis dit tændingsmodul står af, så skal du være heldig hvis du finder et brugt til 10.000 kr.
    Du kan også købe et nyt, men så skal du smide godt 30.000 kr.
    Og så står du der :mrgreen: en bærearme til en sportline model koster 4100 kr. Per side foran.
    Så hvis hr. Syns mand siger din bærekugler har slør, så er du igen ude i en aha oplevelse ;)

    Så, det er noget af et sats at købe så billig brugt en dyr vogn har været fra ny og forvente udgifterne er derefter rules

    Just my 5 cent
     
  19. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis du ikke redder den nu, så er de kr. 10.000,- jo spildt. Det må da være billigst at fikse den for måske kr. 5.000,- og den så holder et par år end den brækker sig inden nytår.


    Bendix
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Smid stelnummeret op, så slår vi den lige op, så vi har styr på hvad den er født med.


    Bendix
     

Del denne side