Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Knastakselforstiller på E280

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Mike-DK, 13 April 2008.

  1. Mike-DK

    Mike-DK New Member

    Joined:
    13 April 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skåne
    Ratings:
    +0 / 0
    Efter udskiftning af toppakningen vil bilen nu ikke starte. Der er fuldt tryk på brændstoffet men gnisten er meget svag. Vi er usikre på hvordan den hydrauliske knastakselforstiller fungerer og om det er den der spiller os et pus.

    Bilen har startspær som bl.a. forhindrer at starteren fungerer. Med startspærren slået fra kører starteren som den skal så det er næppe det der driller.

    Vi er ved at gå helt fra forstanden og bilen SKAL bare ud at køre med det samme. Med andre ord - HJÆÆÆÆLP!
     
  2. Mike-DK

    Mike-DK New Member

    Joined:
    13 April 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skåne
    Ratings:
    +0 / 0
    MVH
    Michael
     
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er tændings række følge rigtig? Hvad med strøm fordeler den er ikke vendt en halv omgang forkert(så den tænder når stempel er i bund på cylinder ? Gnist kan godt se lidt svag ud i dags lys!
    Chr
     
  4. Mike-DK

    Mike-DK New Member

    Joined:
    13 April 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skåne
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej og tak for dit forslag. En E280 har ikke strømfordeler men kører med 3 elektroniske tændspoler som hver tænder 2 tændrør. Så vidt vi kan konstatere er der strøm til alle 3 tændspoler men kun 1 af dem giver gnist. 2 tændspoler skal altså være defekte lige præcis samtidig med at vi har skiftet toppakningen. Det er da bare næsten ikke til at tro på, men hvad kan ellers give disse symptomer?
     
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Har i "pillet " ved noget andet el? Ifølge Haynes el diagram Typical engine management system får ignition coil strøm fra fuel pump relay/og over voltage protection reay. Begge er kent for fejl. der er også en crank position sensor som har forbindelse til Exl control unit? Der er 2 ben på diagnostic socket(ben 5 og 4) der kan måles på men jeg har igen ide hvad der skal være der, men måske der er nogle der ved det??
    Chr
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ledningsnet - mulig problem 90% sikkerhed

    Hej Mike-DK

    Changen for at det er dit lednings net der drilelr dig er 90% sikker.

    Når i har pillet ved et "93-96 ledningsnet i motoren så sker disse fejl, tændspolerne ligger nemlig lige over motoren så vidt jeg husker.
    Det er en klasikker at når der laves noget hvor lednings nettet bliver "rørt" at så formuller isoleringen på M104 motoren E280 og E320.

    Så hvis ikke lednings nettet har været skiftet skal det udskiftes.
    Det er af en dårlig type som mercedes godt er bekendt med "nogle steder"

    Det er mit bedste og mest kvalificeret gæt.

    Mercedes enthusiaster vil aldrig diagnosere på en M104 efter 1993 med motor fejl med mindre lednings nettet er blevet udskiftet.
    (citat fra engelsk enthusiast forum)

    Her er et link til det jeg omtaler:

    http://www.mercedesshop.com/Wikka/M104WireHarness

    jeg håber det måske er løsning på jeres problem.

    mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  7. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Uha.. Det er da ikke rart at Mercedes har brugt ledninger med plastmateriale af en tvivlsom kvalitet i motorrummet på w124 fra starten af 1990erne. Jeg har oplevet det samme med en Saab 900 som jeg havde for nogle år siden, og der endte det med at jeg selv skiftede flere af ledningerne til el-kølerblæser, forlygter mm. Dette var heldigvis forholdsvis let på Saaben, men det forekommer mig, at der er en del flere ledninger på w124 (ikke mindst på min 500E) Jeg har selv et problem med mit fjernlys i venstre side, som jeg er bange for skyldes bøvl med ledningerne. Jeg har både skiftet pære og checket sikringer, men det har ikke afhjulpet problemet. Ligeledes er der også bøvl med kabinebelysningen. Jeg undrer mig over at jeg skal have den slags problemer med en dyr Mercedes fra 1991, da jeg tidligere har kørt i ældre Citroen DS'er fra 70erne (jeg har haft 4 DSer mellem 1986-1997) Uden at have elektriske problemer overhovedet. Til gengæld havde de så alle mulige andre drillerier, hovedsagelig med hydraulikken og rust i karossen. Er der nogen her på sitet, som har erfaringer med selv at skifte ledninger ud i større stil, eller er det mon for bøvlet? Jeg kan forestille mig at det især kan være drilagtigt ved stikforbindelser o.l. i enden af ledningerne.

    Jeg ved iøvrigt (fra en bekendt som arbejder på et tuningsværksted) at det ikke er usædvanligt at man må skifte hele motorledningsnettet på 5-7 år gamle Mercere (vistnok især SL500). Det erfarede jeg ved selvsyn da jeg her i efteråret kom forbi og så ham udskifte motorledningsnettet på hvad jeg ellers vil kalde en ny bil - den har måske været 5 år gammel.. Ikke ligefrem hvad man kan kalde kvalitet :-(
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er KUN mercedeser fra 1993 (face lift 2) og frem til 95/96

    Derfor berørre det også SLerne og W140 samt andre modeller også.

    Specielt den elektroniske gas regulator lider under dette da ledninger i denne bliver specielt varme fordi den sidder lige over motoren.

    Du har ikke dette i din 500E fra 91.

    men at de helt nye har dette problem anede jeg faktisk ikke.
    Jeg ved dog at mercedes ikke erkender problemet hvorfor man også pludselig skiftede lednings type "uden" at ændre på vare nummer !!!
    Så man kan ikke engang ved hjælp herfra tjekke om man har det "gode" eller "dårlige" sæt kabler i gryden :(

    Men der er altså også meget varme og så tæt på kabler hmm... det kræver altså sit for at kablerne holder til de temperatur udsving der dannes her jo ...

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvad fejler dit fjernlys? Du kan jo prøve at måle spændingsfald, og dermed kredse dig ind til området hvor fejlen er :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er sjovt det nævnes.

    jeg har tilsvarende haft et problem med at pludselig gik mit fjern lys ud i den ene side (trode jeg) det vidste sig det bare var gået ned til 1/3 i styrke ??? men kun i den ene side og når fejlen indtrådte var det det samme med tåge lyset, men nærlyset fejlede ikke noget.
    Ret underligt at det kan gå ned i styrke og ikke bare gå ud.
    Og min fejl indikator for at der var gået en pære lyste selvfælgelig op i instrument panelet.

    Men jeg har ikke oplevet det siden den dag hvor det skete og fandt aldrig fejlen.

    Men jeg fornemmer det var en dårlig stel eller noget når det ligefrem også påvirkede tågelyset skulle man mene,
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det har min også gjort. Her var det sikringen der var dårlig i enderne. -Skift dem alle!
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK, jeg takker Lasse :)

    Hvordan mon det går med hvopres kære Mike-DK ?
    Fandt i frem til noget?

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side