Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Knast kæde skift 500 SEC M117 V8 C126

Emne i 'Værktøjsudstyr, serviceydelser mv. Køb & Salg' startet af BRABUS, 23 April 2017.

Batteribyen.dk
  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg står og skal skifte knastkæde på C126 500SEC og skal i den forbindelse bruge det værktøj man sætter på knast hjulet så. Man kan trække den nye kæde på efter den gamle uden de hopper af knast hjulet. Nogen der ligger inde med dette special værktøj eller har fif til dette?

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis du kan få tilpasset nogle kiler mellem knasthjul og topstykke, så kæden bliver holdt på plads.. Er dette en helt fin løsning.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Husk at tage tændrørne ud ved denne opgave, så ikke rykkene fra kompressionen får kæden til at hoppe, når man drejer motoren
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Da jeg skiftede kæde i min M104, lavede jeg en holder i træ. Den var spændt fast i forgården, således at den holdte kæden imod indsugningsknastens kædehjul.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok det ser ellers smart ud det han bruger i wheeler dealer på en M117 motor. På en 500SL

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Er det nu at jeg skal nævne at vi brugte en mekanikerlærling med et par tykke handsker på Mercedes? :D

    Jeg skulle hilse og sige at man sveder en smule, mens man kigger med store øjne på kæde og hjul, mens motoren drejes rundt! (det gik nu heldigvis aldrig galt) :)

    Jeg har også set afsnittet, men jeg er i tvivl om vi i det hele taget havde sådan et værktøj - selvom det var et autoriseret værksted?
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nævnt i værksteds manualen og har et værktøjs reservedels nummer. Så tror det findes da det ikke ser helt så nemt ud og hjemmelave selv

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det tror jeg gerne - det så meget fint ud. Det var nok bare den gamle Henry Petersen, der var for nærig til at købe os det rigtige værktøj. :)
     
    • Like Like x 1
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg fandt en løsning, 3 svejse tænger da der er 4 huller i knastkæde tandhjulet kunne man "gribe" sig fat om kæden ind i hjulet med tangen og køre 1/3 omgang ad gangen og flytte foreste tang om bagerst og så igen dreje lidt og så frem deles, virkede upåklageligt. :)
    Mig under bilen med en lang nøgle på krumtap hjulet mens Patrik foroven på en stige holdte øje med kæde og tandhjul og flyttede tængerne som kæden kom længere og længere frem. :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt uden brug af kæde værktøj. Blot filet de 2 nittede ender af et led så pindene kunne trækkes ud og kæden skilles og så på med den nye kæde med samle ledet på den gamle kæde og så trække den rundt og skille den ad igen når den er kommet hele vejen rundt og så samle på den nye igen. Vupti [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    få skiftet de plastik t stykker på de olie grenrør. de ser lidt trætte ud og hvis det hopper af, ja så har motoren det ikke så godt bag efter.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    De er bestilt og tænkt skiftet og jeg følger selvfølgelig op her i tråden om det :) men ja er godt klar over de er et af de svage punkter ligesom kædeguiderne faktisk er da de også i plastik bliver skøre og kan flække osv, men da det kræver hele forgården afmonteret samt div andre ting osv osv, så er det eneste punkt der lige springes over. kæden havde faktisk strukket sig så når den stod på -0- TDC så stod den venstre knast set ude fra altså den i batteri siden/passager forsædet ca. 0,5 cm. fra mærket. knasten i den anden side tjekkede jeg ikke og har derfor intet at sammenligne med.
    med den nye kæde står den faktisk stadig ikke helt 100% på mærket med en lille smule før, dette forstår jeg ikke helt..?? det ikke meget men ca. 1-2 mm.
    Jeg tænker det ikke kan skyldes at knastkæden er hoppet en hel tand over da det ville give alt for meget på den anden side, men i morgen får jeg den opstartet og ser hvordan den går. umidelbart måske også justeret lidt ind tændnings messigt da det klart skal tjekkes i og med jeg har oplevet et ufatteligt stort effekttab i bunden, så stort at man faktisk ikke engang kan lave nummeret med at træde let på bremsen og så slamme hammeren i bund og dermed lave en brænder. der er bare slet ikke overskud nok derned til det, men det har den haft utrolig nemt ved for nogle år tilbage hvor den satme rykkede i bunden af omdrejningerne. så jeg håber lidt og komme den fejl til livs med dette og hvis ikke det er kædestræk der jo påvirker timingen og dermed effekten, så vi ude i min gamle teori om mængdefordeler som er typen der er 100% mekanisk og uden den der sorte regulator på siden med de 2 oringe.

    den er jo uden katalysator så heller ikke der har den noget der regulere noget, så den burde bare kunne justeres ind på blandings skruen og her tror jeg der er en hel del at hente. den har jo heller ikke engang en motor styring, ALT er mekanisk på denne V8er lige med undtagen for et tændings modul som eneste opgave er at agere fordeler og omdrejnings begrænser.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så fik jeg skiftet oliesmøre niplerne som er et kendt problem med alderen også i følge Kent bjergma her


    og stillet tændingen ind der alt i alt, med den gamle kæde nok stod mindst 10 grader forkert måske 15. Og skiftet et dyserørs o.ring plus en mør gummislange. Den startede, op som aldrig før (har også lige skiftet dyser for 1 måned siden samt benzin pumpe og filter) min frygt var den sløve motor ydelse som vitterlig fra tomgang til de første 3000 omdrejninger var sløver end en 230er skulle findes i brændstof linen. Og at jeg derfor skulle videre til den dyre mængdefordeler. Heldigvis viste det sig at alt skyldtes den org. Strukket knast kæde som havde forsaget tændingen havde rykket sig så meget at uden og overdrive føltes det som om bilen nu havde fået 250 Nm mindst mere i bunden. Og 100 HK mere i toppen. Der skulle næsten ikke røres ved gassen uden at overdrive, med 1/2 gas laver den hjulspind fra rødtlys. Og fuld gas flyver hjulene bare rundt til 2 gear sættes ind.
    Jeg tør godt sige at en 500E på ingen måde levere det samme afsæt fra start som den her gamle slider af en 500 M117 gør det. Det ganske voldsomt. Og der er godt nok smil på hele femøren nu :D

    Mange tak til Patrik fra Havdrup for fejlsøgning og hjælp med at få delene skiftet i en ruf. Og her for hjælp med tips og tricks.

    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 4 Maj 2017
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,413
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Næste udbedring er udstødnings manifold en der er utæt. Ret almindeligt da hver manifold er delt i 2 og samlet med en form for Flex rør imellem der har det med og revner med tiden og blive utæt. 1 Flex rør koster 600 plus moms så ikke ligefrem en billigt del trods størrelsen osv. Men er, nu bestilt og bliver lavet :)

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  15. F.Sander

    F.Sander New Member

    Joined:
    25 September 2019
    Indlæg:
    21
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124 320 CE
    Km:
    200.000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    W126
    Gammel tråd.. ved det, men kan ikke dy' mig for at sige.. 'din (eller hvem der ejer den.) V8 springer i luften... 30-35 år gamle kædestyr / O-ringe / Indsugnings tilsmudsning og slidte ventilsæder, dur ikke længere.. Skifte knastkæde UDEN styr / guide er... perlegrus-mek., Arbejde.. jeg vil væde & æde min bløde hat på en hav af de importerede V8 fra USA / Japan kommer til at koste ejerne mange penge. Jeg ser en københavnsk MB importør har taget en del hjem (+ i hvert fald en i Midtjylland)
    Jeg har et lille værksted kun for mine og bekendtes benzin W124 /W126, det kan jeg ikke leve af.. 'so be it' jeg går ikke på kompromis med rep. Der kommer de næste mange år, mange række 6 & V8 som ejeren ikke kan forstå at de går 1/2 dårligt og / eller er exploderet... jeg høre flere som snakker om 'ja men du skal skifte knastkæde'.... og (min påstand) du skal have ,motoren ud ! den flyver om ørene på dig inden for 5 år hvis den er begyndt at 'tøffe' i tomgang.

    1/2 slidte / 1/2 ruste W126 V8' er ofte prissat alt for højt her i DK.. De skal have den store tur og alene motor renovering kan koste 50% af hvad der forlanges af pris. Derfor kommer mange til dø' - og jeg tror de kommer til at dø i garagen hos ejerne, de forsøge at sælge dem når de finder ud af omkostningerne.

    Jeg vil ikke støde nogen U;_, men er klar over min meget kontante holdning omkring rep. Giver mig nogle modstander.. thats the way it is... hvis vi alle gav hinanden ret i alt kom vi jo ikke nogen steder.

    Som den russiske forfatter & filosof Dostojevskij bla. sagde *fordi 100 mennesker siger 'du tager fejl' behøver de ikke have ret* - i samme ånd også *det bedre at gå sin egen rigtige vej, end at følge en anden mands rigtige vej* ... filosofi & kvalitetens rep. Hænger også sammen... ;jubi
    Simplet signum veri - latinsk udsagn, havde jeg hængene på mit første værksted, oversat til noget i retning af 'sandheden er i detaljen.. / enkeltheden' - jeg syntes så godt om det selvom jeg ikke kan latin... men de gamle grækers udsagn skulle være mig evigt bevist i mit arbejde... umage og ingen krumspring.

    // Finn bmw_go_away
     
Batteribyen.dk

Del denne side