Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

KM/L

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Heureka, 24 April 2011.

  1. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Kører man 50 tkm om året måler man kørte km pr tank. For meget nylig observerede jeg at bilen mærkbart kørte kortere på en tank end tidligere (2,5 suge diesel i toptrim, renoveret topstykke), på landevej 2 x 77 km dagligt og 15,8 km/l, økonomikørsel, men dog ikke morfar. Tankede en dag på en anden end vanlig tankstation og kom ned på 13,8 km/l.

    Tænkte: At verificere. Samme lev., kørselstil: ren morfar: 14,8 km/l. Næste tank tilbage til referenceleverandøre, 16 km/l, lidt nonchalant kørsel som vanlig (man har jo auto gear)
    Spekuleret lidt på årsagen. Fra 1. juli 2011 må tilsættes op til 7 % ethanol. Men der er vi jo ikke endnu.

    Har andre bemærket tilsvarende? ;)
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Ethanol, er det ikke kun i benzin?
    I Sverige tankede jeg i fjor miljødiesel, og mente at kunne fornemme dårligere trækkraft og økonomi på den tankfuld diesel, bare en tanke. bluestar
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    flere steder i Sverige har de noget de kalder biomil...
    det er 10% biodiesel det har de kørt med siden år 2004
    biodiesel der kører den ca 7 % kortere på literen men det er ved
    ren biodiesel...
    Det er også Biodiesel der skal i blandes i her hjemme
    og ikke Ethanol det er som du selv skriver til Benzin bilerene...
     
  4. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    http://www.shell.dk/home/content/dnk/ab ... hanol.html

    Diesel-bilister må vente til sommeren næste år, hvor en samlet branche vil blande syv procent biokomponent i dieselprodukterne.

    Senere; Ved hjælp af et særligt smøremiddel, der er tilsat benzinen, giver FuelSave en besparelse på op til en liter per tank. Det vil sige, at bilisterne kan køre ca. to procent længere på literen.

    Måske de har glemt at komme det i diesel(-suppen, æhh!!) :drunk:
     
  5. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Uha nej da det har de ikke glemt,tænk bare hvis vi kunne køre så langt på literen at vi kunne nøjes med at betale grøn afgift lige som en lupo, det vil de ikke resikerer.
     
  6. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har du monteret brede sommerdæk? ;)
     
  7. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Nu kan det godt være jeg lige stiller et dumt spørgsmål, man har det noget at sige i forhold til forbrug?
    Noget med større trædeflade og dermed større greb eller hvad?

    Synes egentligt det lyder lidt skummelt, hvis der er så stor forskel på forbruget, alt efter hvilket firma man tanker hos :eek:
    Håber fandeme Shell's benzin er af det gode. Tanker selv deres 95 fuelsave, men om det har nogen effekt aner jeg ikke, synes bare den går bedre på det, end både 92 og V-Power.
     
  8. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hejsa

    Ja, bredere dæk gør en forskel p.g.a. større rullemodstand.

    Brede dæk går både ud over forbrug og din 0-100 (eller 0-200) tider... :D Men der burde være tale om marginaler, kan p.t. ikke lige komme på at have set egentlige målinger på det, men det er et faktum...

    Jeg ved ikke lige hvordan det er med diesel, men benzin har faktisk en "levetid" på ca. 3 måneder. Der er tale om et biologisk produkt, som nærmest kan rådne. Rigtig gammel benzin kan lugte ret grimt. Så er der alle de additiver man tilsætter benzinen, de mister deres effekt med tiden, så nogle af egenskaberne forsvinder, bl.a. bliver smøreevnen dårligere.

    Så en tanke kunne være at den diesel der gav et noget dårligere km/l resultat kunne være fra en tankstation der ikke sælger så meget diesel, så det har været "gammel" diesel, der gav det dårlige resultat. Bare en teori... :?

    Brian
     
  9. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min 280'er kørte 10-11km/l med vinterdæk, da jeg satte sommer dæk på røg den ned på 9-10km/l.

    Måske er det fordi man køre lidt sportiger med sommerdækkene på. :D
     
  10. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Alle målinger er med sommerdæk, som er nye Michelin Energysaver 195/65x15", de holder ca. 80.000 km, så er der knap 3 mm tilbage og skifter jeg, gider ikke punktering. De har lav rullemodstand, til gengæld bremser de kun middelmådigt i regnvejr.
    Har netop kørt en tankfuld fra min foretrukne tank, med motorvejs fart op til 130 km/t og raske accelerationer og det gav 15,1 km/l. Nok til at jeg fastholder en formodning om kvalitetsforskel på diesel mellem forskellige leverandører.
    Har forøvrigt bemærket at dæktryk på min. 2,5 bar istedet for 2 bar giver ca. 1 km/l mere på literen. Og dækkene bliver ikke slidt på midten af det. Jeg skifter af og til fra for :arrow: bag. Har andre eksperimenteret i dæktryk og km/l?
     
  11. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,255
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Dæk trykket må helt klart have noget at sige når det kommer til km/L

    Jeg syntes at de i alle grønne kampagner fortæller om vigtigheden af det korrekte dæktryk.
    Alt efter hvor godt dækket er pumpet op har det jo virkning på vejgrebet. Vi har vel alle hørt om ulykker,
    hvor eksperten nævner at det nok kunne være undgået med det korrekte dæktryk.

    Om dæktryks tabellen i tank klappen er til at stole på når det kommer til vejgreb og benzin økonomi
    i vores moderne tider skal jeg så ikke kunne svare på
     
  12. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Dæktrykket har 100% noget at sige. Ved da med MC at den er nærmest total umulig at flytte, hvis den skulle punktere.
    Dem der laver stunt på mc, kører også med meget lidt luft i bagdækket, for netop at have så meget vejgreb som muligt, dog uden at ødelægge fælgen. I den verden er lidt luft = nemmere at køre på baghjul.

    Jeg kører med 2,3 i alle 4 hjul. Vil da lige prøve at hæve trykket til 2,5 og se om det har noget at sige på min.
    Skriver lige igen, når jeg har brændt den tankfuld af :)
     

Del denne side