Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

klonklyde fra bagenden

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af MB-Freak, 25 Maj 2010.

  1. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hejsa

    Jeg har bemærket her efter nogen tid nu at der kommer en del "klonk" lyde fra min bagaksel, når jeg kører på ujævne el.hullede veje.

    Jeg har for et par måneder siden skiftet kuglerne til min niveau reg. og efterfyldt med ny olie.
    For ca. 15.ooo km siden er samtlige bøsninger og kødben skiftet i undervognen...
    På jævn vej er der absolut ingenting at høre..
    Bilen hverken slinger,gynger el.lign. Mht. højden på niveau reg. så står den sådan som den altid har gjort.
    Er bare en smule bekymret over disse lyde...

    Ved godt at disse lyde er svære at fastslå, men det kommer øjensynligt fra ophæng eller fjedre...
    Ved bare ikke lige hvorledes..

    Mvh
    MB-Freak
     
  2. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Har du skiftet de store bøsninger der holder bagbroen fast til karossen?? det plejer at være dem der giver klonk-lyde.
    (jeg ved godt den er boltet fast teknisk set, men det er de bøsninger der er imellem.) :D
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja enten dem eller krængningsstabilisator bøsningerne.
     
  4. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Ja de store boltede ophæng/bøsninger blev skiftet v.samme lejlighed..
    Jeg må få tjekket krængnings stabi...
    Men sidder der virkelig disse i bag også ??

    MB Freak
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jep. :)

    Oppe over bagbroen - på karossen.
    Du skruer blot to 8mm bolte ud, og piller bøjlen af.
    Derefter kan bøsningen krænges af. (den er slidset op)
     
  6. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er lige med på en lytter her. Klonk beskriver lyden ret godt her også :) Den kommer dog kun ved meget små ujævnheder, ikke ved vejbump. Det mærkes tydelig i gulvet når det sker.

    Må få tjekket de store bøsninger som det første. Troede selv det kunne være kardanen.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er ret normalt at krængnings stabbilisator bag til bliver slidt, da de har en ret klein konstruktion.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jep... og det er sådanset også normalt at den bliver slidt foran. :)
    Det arbejder jo meget under kørsel.
    Krængningsstabilisatoren bliver slidt tyndere, og hullet i bøsningen større = klonk klonk.
    Selve stabilisatoren kender jeg ikke prisen på, men bøsningerne er billige.
    Man når langt med bøsningerne alene.
     
  9. MB-Freak

    MB-Freak Member

    Joined:
    31 Juli 2007
    Indlæg:
    167
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hedensted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250TD
    Km:
    355555
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    450SLC
    Bil nr. 2 Km:
    196785
    Bil nr. 2 Årgang:
    1976
    Hejsa

    Jeg har nu haft bilen på en lift og tjekket hele bagakslen og måske kunne det godt se ud som om der trænger til ny stabilisatore..
    Bare lige for at være helt sikker, er de disse lodrette små tynde stænger som sidder i bærearme hver side og går op til den stang som er boltet fast på karrossen ?
    Mente jeg har funderet lidt over, om de kan være mine fjedre som måske er blevet for "korte" forstået således at efter gaskugle skiftet på niveau reg. er bagenden måske en anelse højere og derfor er vandringen blevet for lang...
    Der sidder sportline fjedre på bilen nu
    Ved slet ikke om det er en mulighed.
    Har også for en god orden skyld ryddet op i de nederste aflæggerum for at eliminere at der er nogle store ting som kunne foresage disse "klonk" lyde

    Det eneste jeg kunne finde idag på liften var at min kardan virkede som om den var lidt løs i det og når jeg drejede den med håndkraft sagde den lidt lyde..
    hmmm. Jeg kan godt se at pengene er på vej ud af statskassen for at finde denne fejl her...

    PS. er der nogen her i KBH området der måske kunne hjælpe med et kig på sagen..

    Mvh
    MB-Freak
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det er både de små kødben - men også de bøsninger som holder "stangen" der bør skiftes.


    Nej, det er ikke dine fjedre der er for korte.

    Jeg formoder at den sagde "klonk" når du drejede den ene vej... og "klonk" når du drejede den anden ?
    I givet fald, er det helt normalt.

    Naaarj... det er da super billige stumper du har brug for, hvis ellers at gættet på krængningsstabilisatorbøsningerne er korrekt (hvilket jeg er rimeligt overbevist om at det er. ;)
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Er der nogen der kan give en gennemgang af udskiftningen. Har en W201 men regner med at det er det samme.
    Har fornyeligt skiftet foran som var ret nemt men tog mig alt alt for lang tid for havde ikke bilen hævet og kunne ikke rigtigt komme til. Men krægnings stabilisator gummi og tårnlejre og senere støddæmpere har givet god stram front og påtænker det samme bag til...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så bliver det heller ikke det store problem for dig at skifte bagi. :)

    Plast skjoldene på nederste bærearme afmonteres.
    Der sidder to skruer i hver (lille 10'er top) og skjoldet kan derefter vrides af.
    De små "kødben" sidder med en gennemgående 8mm bolt, igennem nederste bærearm. to 13 fastnøgler klarer jobbet.
    Foroven er de fæstnet til krængningsstabilisatoren, ligeledes med en gennemgående, men lidt speciel bolt.
    Mon ikke det er en 15 og en 17 nøgle du skal bruge her - men den store nøgle må ikke være alt for slidt, da der ikke er meget hoved på bolten at få fat på.
    En svejsetang er ofte en god ven i nøden.

    Krængningsstabilisatoren er fæstnet til karossen oppe over bagtøjet, med to 8 mm. bolte i hver side. (kan knække hvis man ikke er varsom)
    Boltene skrues ud, og bøjlen ind over bøsningen vippes af, hvorefter at bøsningen kan krænges af.
    Bøsningen går godtnok rundt om krængningsstabilisatiren, men da den er slidset op, kan den uden videre vrides af.

    Samles i modsat rækkefølge. :)
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tusinde tak guldsmed

    Disse små/billige "gør-det-selv" jobs gør super meget for de kære mercedeser.
    Mit næste projekt er de 3 styrstænger.

    med venlig hilsen

    _BO_
     

Del denne side