Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Klimaanlæg med periodisk "fise"lyd

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af JesperFilli, 27 August 2009.

  1. JesperFilli

    JesperFilli New Member

    Joined:
    25 August 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    174000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej

    Når mit klimaanlæg er slået til, kommer der en svag fisende lyd ca. 1-2 gange i minuttet. Lyden kommer umiddelbart inde fra insrumentbrættet. Når jeg kobler anlægget fra forsvinder lyden.

    Anlægget har lige fået påfyldt ny væske (efter at have været ude af funktion i længere tid). Det køler fint.

    Er det en alminelig "køleskabslyd" som skal være der?

    Nogen der har et bud? :)
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er fordi du snart skal havde skiftet kondensatoren i klima anlæget.

    Den er ikke nem at skifte kan je så sige. Trykket skal af anlæget og du skal havde instrumentbordet ud for at få køle lemet ud, og deri kan man så udskifte den.
     
  3. ThomasFod

    ThomasFod Member

    Joined:
    18 August 2007
    Indlæg:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Københavnsområdet, mob. 2616 2756
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E350
    Km:
    190000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    280S
    Bil nr. 2 Km:
    140000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hej,

    Vi har samme "fise"-lyd - jeg troede det skulle være sådan! :-((
    Er det ikke kun ved u-originalt ac at man ind via instrumentbordet? Er der ikke en forskel her mellem originalt og ikke-originalt ac?
    Er der nogen der har fået den skiftet, og har en idé om prisen på et værksted?

    Vh Thomas
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    På 140 modellen kan den skiftes via motor rummet, men på 124 skal den desværre skiftes inde fra. Selve reservedelene er ikke det der vælter det hele, men en masse arbejdstid.

    Der skal bruges nogle o ringe, en dyse og en kondensator + at der skal tømes og hældes nyt gas på anlæget... samlet udgifer for en ca 2500.

    Det er ikke en opave jeg ville påtage mig da jeg ikke har den store affaring med klima anlæg på 124 modellen
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg husker at en eller anden her inde fra engang skrev at han havde fået et tilbud fra mercedes og at der var indregnet 20 Timers arbejdsløn og med alt inkl. så ville det koste omkring 20.000 Kr at få skiftet den og at det udelukkende var på grund at det voldsomme adskildnings arbejder som ligger i opgaven og dermed de mange timers arbejdsløn.

    Men jeg har prøvet at finde tråden dog uden held :|
     
  6. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kondesatoren, sidder den ikke ude foran i førersiden?


    Det er bare, nu har jeg intrumentbordet ude, så hvis der sidder en derinde, så kan jeg jo ligeså godt skifte den hvis det er ved og være på tide.

    Hvordan kan man finde ud af om den snart skal skiftes udover mens systemet kører?

    Mvh. Rasmus N
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo der sider en kondensator ude i føresiden af motorrumet, det anbefales at den skiftes når man nu har trykket af anlægget.. husk at skifte o ringe (De grønne af dem)

    Men inden selve kondenseren, så sider der en dyse som skal aclerere freonen op, så det køler.

    Der sider en overtryks ventil lige inden klima kondenseren og skruger man den af skulle der gerne side en dyse i samlingen.

    (Men jeg ville ikke hænges op på det, snakker affaring fra W140 modellen og den er jo ikke helt ens på mange punkter.)
     

    Attached Files:

  8. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det må være fordamperen du mener, blev helt i tvivl lige, måtte lige læse lidt frem og tilbage.
    Men nå, hvis det er den der sidder ved varmeapparatet, det er fordamperen, kan ikke se det skulle være andet.
    Men har også fundet en løsning på og fejlfinde den. :)
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det er normalt den sider uden foran køler (nr 6 på det første billed) der går ! (sten slag og dansk vinter salt)
    Begynder den at fise hurtig efter der er fyldt på anlæget er det som regl den der er utæt!
    Har lige(sidste år) skifted på kones 230te (der skule fyldes køle væske på hvert år elles)
    Nu virker anlæget fint med kun en smule sussen!
    Chr
     
  10. JesperFilli

    JesperFilli New Member

    Joined:
    25 August 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    174000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej

    Det er vist en større videnskab og - i værste fald - en større udskrivning at få klimaanlægget til at virke perfekt :-o

    Har forhørt mig om priser hos Gørløse. De oplyser at udskiftning af condenser i bedste fald løber op i 5.-6000 kr. og at man samtidig bør skifte filteret (noget med et aktivt kulfilter som sidder bag venstre forlygte).
    I værste fald skal fordamperen skiftes (den skulle sidde inde bag instrumentbrættet) og det løber op i omkring 25.000 kr. pga. det store adskillelsesarbejde (håber ikke det er der den er gal på min). Nogen der kender noget til diagnostisering på sådanne anlæg?

    Er der i øvrigt nogen der ved, hvor ofte klæseren foran condenseren normalt skal køre?
    Min kører tilsyneladende ikke og tænke om det måske havde sammenhæng med fiselydende, der kan høres bag indstrumentbrættet?

    Mv
    Jesper
     
  11. JesperFilli

    JesperFilli New Member

    Joined:
    25 August 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    174000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan du komme ind på hvordan man kan fejlfinde den?
     
  12. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er bare det, du skal have tryk på systemet. og så skal du se/høre om den holder tryk/er utæt
    Det kan bare være svært og fejlfinde, da det er nemmets hvis intrumentbordet er ude.

    Nu syntes jeg tilgængæld ikke at det er så bøvlet igen og tage intrumentbordet ud. mener jeg gjorde det på 1½-2 timer.
    Dog skal det helt sikkert nok tage længere tid og montere den igen. :)
     

Del denne side